Zkrocení zlé ženy je ze současného pohledu značně problematická komedie: hrubozrnná a vůči titulní dámě velmi bezohledná. Dnes je to důvod ji v horším případě nehrát vůbec a v lepším vymyslet interpretaci, která ono nelítostné krocení (spíš tedy lámání vůle) ukáže v jiném světle. Bulharský soubor se viditelně chytil slova „krocení“ a zasadil příběh do cirkusového prostředí. Což by mohlo dávat docela dobrý smysl – tedy v případě, že by dotyčná metafora byla nějak smysluplně využita. Jenže místo toho došlo pouze na barvité kostýmování a několik snaživých cirkusových meziher, ve kterých se v doprovodu kýčovité burácející hudby ukázalo v podstatě jen to, že plovdivští herci nejsou žádní velcí artisté (což jako činoherci konec konců ani dost dobře být nemohou). Zbytek představení vyplnila série úmorných, režijně nenápaditých a herecky zcela matných dialogů. Nezáživnost takové podívané nemohlo zachránit ani vytrvalé odhalování kulturistické muskulatury jednoho z nápadníků, i když – pokud mohu soudit – dotyčný herec v tomto ohledu jednoznačně zastínil i osvědčené domácí šampiony, jako je Igor Orozovič nebo pánové z Losers Cirque Company.
Komedie, při které se za dvě hodiny publikum snad ani jednou nezasměje, vyhlíží hodně podivně za všech okolností. V případě Zkrocení je však ještě podivnější, že plovdivští hráli bez jakékoli interpretace. Krotitel Petruccio zkrátka Kateřinu vyhladoví a zlomí, což je předvedeno v porovnání s předlohou hodně halabala, ale především bez jakéhokoli dalšího plánu (tedy kromě toho, že to má být legrace). Ona se do něj naoplátku zamiluje a nahlédne, že je rozumné, když ho bude ve všem poslouchat. Dovedu si představit, že by bylo možné přijít i s takovým pojetím, ať už míněným doopravdy nebo ironicky nebo třeba jako provokace, nezdálo se však, že by tvůrci o cokoli takového usilovali. Jenže odehrát zrovna tenhle text tak, jak „leží a běží“, mi připadá, mírně řečeno, nešťastné.
Abych nebyl nespravedlivý, na úplném konci Kateřina naznačí, že to s ní její manžel zas tak snadné mít nebude, když ho donutí odejít z jeviště tím směrem, jaký si přeje ona. S ohledem na předchozí dění (které se nějakými jemnůstkami rozhodně nezatěžovalo) se nicméně obávám, že jedno nenápadné pošťouchnutí toho až tak moc nezmění.
festivalový program zde
o Regionech budu psát do Světa a divadla 5/2024
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme