Vy jste to s tím komunismem mysleli doopravdy?!
Přijet na představení Horáková, Gottwald metrem oblepeným eurovolebními plakáty s usměvavými komunisty je podivný zážitek. Při hledání odpovědi na otázku, proč a pro koho tuhle deset let starou hru vlastně hrát, ale zvlášť moc nepomůže. Možná spíš naopak, dnešní komunisté, jakkoli odpudiví, jsou zkrátka cosi trochu jiného (a jinak nebezpečného) než ti, o kterých píše Karel Steigerwald. Poslankyně Semelová je v dnešní situaci - naštěstí - pouhý exot, jakého je asi nejlépe nechat jednoduše vyžvanit - ať už si je její žvanění na téma Gottwald (které chebská inscenace aktualizovaně cituje) jak chce prolhané a jak chce ohyzdné. Tak už to holt u extremistů bývá, bez toho by to konec konců nebyli žádní extremisté.
Čímž se dostáváme k divadlu: vtip a síla Steigerwaldovy hry spočívá v tom, že Gottwalda na vrcholu moci, a v jeho osobě i komunisty jako takové, předvádí z méně obvyklého úhlu: jako vyděšené nýmandy, kteří se bojí víc sami sebe navzájem, než svých třídních nepřátel. Není to žádný nový objev (Mňačko se na Gottwalda takhle podíval už koncem šedesátých let) a vlastně přitom ani tak úplně nezáleží na tom, jak přesně vše odpovídá historickým reáliím. Podstatnější je, že tahle hra nadčasově vystihuje trapnou banalitu, s jakou se ve vražedná monstra mění osoby veskrze průměrné, sentimentální, nepříliš statečné a také nepříliš inteligentní, byť třeba plebejsky vychytralé. Tím, že se Steigerwald dívá na komunismus skrze lidi tohoto ražení, odmítá nejen oblíbenou hru na „pokaženou správnou myšlenku“, ale i její vznešenou a jaksi důstojně krutou variantu „byli ochotni brodit se za svým ideálem třeba i krví“. K čemuž přihazuje nadčasovou postavu užitečného idiota (zde v konkrétní podobě E. F. Buriana), který lidem jako Gottwald pomáhá - nejprve z nadšení a pak už jen ze strachu. Jistě ne náhodou právě on vysloví základní myšlenku celé hry: Gottwald a spol. nebyli žádní zbloudilí idealisté, ale „obyčejné svině“. Stále tu však jde o komunisty a jejich dobrovolné umělecko-intelektuální souputníky. Kdyby se tahle hra jmenovala Gottwald , Gottwald (nebo Gottwald, Burian), bylo by to mnohem přesnější, Milada Horáková jako jejich civilně prostý protipól je postava z divadelního hlediska až příliš jednoduchá a vlastně nezajímavá.
Více informací o inscenaci zde
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme