***
Zdá
se, že se zhoršujícím se politickým klimatem v zemi a ve světě vůbec vzrůstá
potřeba i našich divadelníků se k této situaci vyslovit. Zapomenu-li na různé
krátkodeché (satirické) pokusy, potěšily mě tři inscenace, které by se daly
označit za politické: Šiktancovo nastudování dramatizace Böllovy
povídky Ztracená čest Kateřiny Blumové ve Švandově divadle - to, jakým
způsobem zacílilo původní reflexi dění v německé společnosti v prvé polovině
sedmdesátých let na zdejší poměry - a Havelkovy dokumentárně pojaté Elity
ve Slovenském národním divadle, ve kterých mapuje podhoubí současného
slovenského i českého srabu (práci bývalé StB, to, jak verbovala do svých řad
mladé lidi, z nichž někteří jsou dnes součástí společenské "elity") a
Vraždu krále Gonzaga v Dejvickém divadle - inscenaci, která je sice
kompozičně notně problematická, ale to, jak soubor v minimalistickém režijním
aranžmá s obvyklou hereckou suverenitou dokáže vylíčit případ otrávení
Alexandra Litviněnka, je obdivuhodné.
BordelL'Amour souboru Depresivní děti touží po
penězích, vzniklý ve spolupráci s německým Taupunkt e.V., mě potěšil (i když
mám k němu jinak nemalé výhrady) především proto, jak se Jakubovi Čermákovi
znovu daří posouvat hranice divadla; prozkoumávat zónu, kde se divadlo potkává se
sociologií a psychologií; návštěvy jeho "pokojů lásky" pro mě osobně byly dost náročné - ale tyto "mezní" zážitky si myslím budu docela
dlouho pamatovat
Pokud bych měl doporučit nějakou inscenaci pro teenagery,
která by je zároveň i trochu vzdělala, vybral bych bez váhání Lesákovu Měsíční sonátu č. 11 v NoDu: vtipně totiž předvádí výpravu
prvních astronautů na Měsíc jako hudební jízdu "fakt cool" dídžejů.
NoD pod novým vedením dělá - hudební terminologií řečeno - moderní pop (proto,
předpokládám, našel pod jeho střechou nové působiště i podobně orientovaný
soubor 11:55), na který diváci, soudě podle mých zkušeností, velmi dobře slyší.
V uplynulém půlroce se mi podařilo dohnat některé resty: a
inscenace, které předcházela dobrá, ba vynikající pověst (a z nichž některé
byly i různě oceněné) - Mikuláškova Zlatá šedesátá v Divadle Na
zábradlí, Fričovo Mlčení bobříků v Divadle pod Palmovkou a Schlegelové Olga
(Horrory z Hrádečku) - mě opravdu nezklamaly; neuhýbavá a - proč to neříct
- depresivní Zlatá šedesátá (jaký rozdíl oproti mnohé dnešní
"lifestylové" produkci Zábradlí); Mlčení bobříků - asi
nejlepší Fričův kus, který jsem viděl -, jehož totální blbnutí přitom drží silné
(a vážné) téma; a Olga, která se lehkou, až nezávaznou formou daří z mnoha
stran ohledávat téma Olga a Václav Havlovi.
V českém divadle konečně režírovala jedna z aktuálních
evropských osobností - Jan Klata uvedl v Divadle pod Palmovkou Shakespearovo
Něco za něco - a bylo to poznat: inscenace byla "nadupaná"
současností a současným způsobem vyjadřování, měla téměř rockovou přímočarost;
a co bylo zvlášť potěšitelné: tenhle způsob práce byl vidět i na hercích: především na Janu Vlasákovi jako perfidním manipulátorovi Vincentiovi a Tereze
Dočkalové jako jízlivé, nesmlouvavé Isabele. Prosím, jen houšť a větší kapky!
Petra
Špalková se po delším čase vrátila do "velkého" divadla a v Divadle v
Dlouhé hraje Klytaiméstru v Élektře; jde o malou roli, de facto o jediný
výstup, a přesto jím - svým spontánním, energickým hraním, kterým ztvárňuje
směšnou a zákeřnou alkoholickou paničku - dokáže, aspoň na chvíli, rozžít jinak
mdlé představení. Hereččiny kvality s lety neslábnou.
A
když jsem u hereček: zaznamenal už někdo, jak dobrými herečkami mladší generace
dnes české divadlo disponuje? Zůstanu-li v Praze: Pavlína Štorková,
Magdalena Borová nebo Lucie Polišenská v Národním divadle, Tereza Dočkalová v
Divadle pod Palmovkou, Marie Štípková ve Švandově divadle, Ivana Uhlířová
(momentálně například v Činoherním klubu), Eva Hacurová v Divadle v
Dlouhé... Už dlouho nepamatuji, že by mě těšilo jít do divadla jen kvůli tomu,
že se tam objeví některý, resp. některá z účinkujících. Rtuťovité, moderní herectví - ať již
šaškovské (Uhlířová), razantně přímočaré (Dočkalová), prostě, nesentimentálně
dívčí (Hacurová, Polišenská), se silnou vnitřní emocí (Štípková) či nebývale
amébovité (Štorková); snad jen Magdalena Borová zůstává dramatickou herečkou
klasického střihu - a o to víc se na ni právě v Národním divadle těším
Nakonec
inscenace sezony: možná překvapivě klasika nejklasičtější, Maryša v
Divadle Petra Bezruče. Jance Ryšánek Schmiedtové se v ní povedlo akcentovat
silné ženské téma (ženy, kterým jejich životní osud určují muži) a rozehrát ji
jako drama plné neřešitelných konfliktů, takže divák ji má možnost sledovat
"jako poprvé", jako výjimečně strhující české drama.
No vida, zase žena...
No vida, zase žena...
foto z Maryši Lukáš Horký |
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme