úterý 17. února 2015

Švejda: Představme si tu možnost...

Ano, představme si tu možnost. Může-li být prezident volen lidovým hlasováním, proč by o existenci dnes převažujícího množství divadel měla rozhodovat nějaká specifická, výběrová kritéria. Proč by nemohla být zrušena podpora divadel z veřejných zdrojů. Ať se divadla uživí sama. Ať o jejich existenci rozhoduje zájem diváků a podpora ze soukromých zdrojů. Zajisté, divadelní mapa České republiky by vypadala jinak. Pravděpodobně by prořídla a nebyla tak pestrá, pravděpodobně by téměř vymizela (jako finančně příliš náročná) repertoárová divadla,  pravděpodobně by se uskutečňovala převážně ve velkých centrech, pravděpodobně by vzrostlo vstupné, pravděpodobně by stoupl význam (moc) kritiky. Fungovali by jen ti schopní. Ti, kteří by dokázali nabídnout to, co chce vidět dostatečně velké množství diváků (a tím pádem by byli přitažliví i pro nejrůznější sponzory); a ti, kteří by byli natolik umělecky zajímaví, že by našli přízeň čistě filantropických podporovatelů.
Ano, přiznávám, takovou možnost si dokážu představit.     

3 komentáře :

  1. řekl bych, že přeceňuješ možnosti komunitního financování, roli kritiky (mám takovou fajn knížku o Broadwayi v letech kdy vše fungovala jak má, můžu ti ji půjčit nebo převyprávět) a především to, jak velkou měrou se dotoace v divadlech podílí na ceně vstupenky.
    jinými slovy: systém který si - k mé hrůze a zděšení - "dokážeš představit" by totálně zlikvidoval "střed", tedy prakticky všechna momentálně zřizovaná divadla snažící se o ambicioznější program. Komerce si na sebe - jak až na výjimky patrno - vydělá a komunitně by byla financováná jen extrémně nezávislá, módní a především (z logiky věci - protože by nemohla slušně platit) poloprofeisionální a amatérská divadla. Máš třeba představu kolik by bez dotace stály za současného provozu stály lístky Na zábradlí nebo v Dejvickém divadle?
    a k té kritice: odvoláváš se na přímou volbu prezidenta. před volbou bylo "odbornou kritikou" jasně a mnohokrát zdokumentováno, že se jeden z kandidátů dopouští přinejenším nepravd a titíž většinou varovali o rizicícíh spojených s jeho volbou. A výsledek?

    OdpovědětVymazat
  2. Má úvaha, Jakube, se ubírá touto cestou: pokud se většina společnosti může rozhodnout zvolit si za prezidenta člověka typu Miloše Zemana, proč by si (nějakým způsobem) nemohla prosadit, že divadlo bude existovat především takové, jaké se jemu (tj. většinovému vkusu) líbí. A domýšlím tu vlastně jen do důsledků všechny ty postoje politiků, kteří jsou ochotni "většinovému vkusu" naslouchat/vycházet vstříc a jejichž praktickým výsledkem pak např. je (již zde jinde zmiňovaná) stávající podoba Vinohrad, Karlína či Městských divadel pražských: no tak tedy pojďme ten problém, co je dobré "většinu" a co pro "menšinu", provždy vyřešit a sledujme (tedy alespoň v představě), co se s tou "menšinou" děje.

    OdpovědětVymazat
  3. no jo, už jsem byl varován, že nechápu ironii a ďábelskou advokacii. tak nic.

    OdpovědětVymazat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme