Drsné zacházení s klasikem se dalo čekat, nutno ale dodat, že se Buchty a loutky v tomto ohledu držely (na své poměry) docela zpátky. Kostra příběhu zůstala zachována, nechyběly groteskně nadsazené, ale rozeznatelné citace obzvláště profláklých scén - a některé postavy byly dokonce představovány loutkami odpovídajícího vzhledu. Nevídané. Návaly procítěně vyvedeného čapkovského sentimentu, samosebou prokládalo jak charakteristické krutě dětinské žertování (scéna s mříží pod silným napětím byla vynikající), tak neméně charakteristické fekální úlety. Úvahy o tom, jak moc zůstalo z původního varovného poslání raději přenechám citlivějším náturám (jistě to nelze úplně pominout, ale nevím, nevím).
Za zmínku ovšem stojí, že inscenace byla evidentně nazkoušená s ohledem na médium. Počínaje zarámováním základního příběhu do zcizujících komentářů herců, kteří se dohadují, jak zahrát to či ono, a konče velmi citlivou prací kameramana, spolehlivě vyvažujícího celky a detaily. Loutkáři to mají v tomto ohledu nepochybně snazší než činoherci, ale i tak: u streamovaného divadla bývá právě tohle častým kamenem úrazu. Tady se nic rušivého nedělo.
Ale hlavně, R.U.R. je především hezky vymyšlený, nápady nabitý a na premiérové zvyklosti Buchet i dosti spolehlivě nazkoušený kousek. Až se virus přežene, nepochybuji o tom, že se zařadí mezi repertoárové stálice. S publikem to nepochybně bude ještě o pořádný kus lepší.
Více informací zde: http://www.buchtyaloutky.cz/predstaveni/94
O inscenaci budu psát do Deníku N
foto: prinstscreen (budiž mi tato ohavnost odpuštěna)
Žádné komentáře :
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme