Necelé dva roky po Pařízkově nastudování v Burgtheatru uvádějí adaptaci románu Davida Grossmana Přijde kůň do baru Městská divadla pražská (o rakouské inscenaci tehdy, mimochodem, referoval i současný ředitel MDP Daniel Přibyl).
Jde o svůdně vypadající látku: vystoupení standupového izraelského komika v místním provinčním městě, který však v průběhu odhodí bavičskou masku a začne divákům sdělovat svůj formující příběh z dětství. Potíž je však v tom, že Grossman tuhle situaci přibližuje prostřednictvím druhé osoby - pozorovatele.
Martin Čičvák se Sašou Sarvašovou volí variantu jako Pařízek: na scéně prezentují pouze baviče a jako partnera k němu přidávají (i v románu přítomnou) ženu, která se s bavičem znala v dětství. Jak potom ale dál postupovat? Jak hrát stand-up comedy a zároveň odkrývat charakter hlavní postavy, který se v románu vyjevuje prostřednictvím popisu pozorující osoby i hrdinova určujícího vyprávění?
Inscenátoři se snaží zachovat obě roviny. Ta standupová (vlastně expozice inscenace) ale, aspoň u premiérového publika, příliš nefungovala: Juraj Kukura v hlavní roli se publikum snažil rozehřát a navázat s ním kontakt, ale moc to nezabíralo. Navíc kvůli (předpokládám záměrně sledované) stadupové uvolněnosti a potřebě vystihnout urputnou hrdinovu snahu pobavit publikum a "vychrlit" na něj, co potřebuje, mluvil téměř na hraně srozumitelnosti - klasické uspořádání prostoru (místo vhodnějšího stolního, kdyby takové bylo možné) tu rozhodně bylo na překážku.
Inscenace ožije a připoutá pozornost až v okamžiku, kdy se bavič soustředí na vyprávění svého příběhu: ostatní jde stranou, pravidelné prokládání vyprávění vtipy je vlastně v řádu věci; Kukurovi se dařilo mistrně vedený děj románu, jakousi "utahující se smyčku", ve svém podání vygradovat až do bodu velice přesvědčivého propuknutí v pláč (když hrdina zjistí, který z rodičů mu umřel).
Po dovyprávění se inscenace zase vrátí k standupové rovině - a napětí se vytratí.
Pařízkovu inscenaci jsem neviděl; nevím, jak v ní stejný model fungoval. Zde moc ne.
Premiéra 6. března 2020. Více informací o inscenaci zde.
Recenze vyjde v Lidových novinách.
Žádné komentáře :
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme