středa 16. srpna 2023

Dubský: Extáze (MeetFactory)

MeetFactory se po Psích dnech (ty měly premiéru v roce 2018) opět vrátila do prostor bývalého plaveckého bazénu pod Barrandovskými terasami. Inscenace Extáze sleduje osudy herečky Hedy Lamarr, kterou v začátcích kariéry proslavil právě stejnojmenný film Gustava Machatého.

Diváci už před začátkem představení dostanou sluchátka, v nichž slyší nejen repliky hereček pronášené do mikroportů, ale také předtočené zvuky a hudbu, čímž se dostávají přímo do středu dění. Obvykle moc nemám rád technické vychytávky, které člověka oddalují od herce a jeho hlasu či gest. V tomto případě se ovšem jedná o dobrý nápad, jímž se podařilo vyřešit problematickou akustiku prázdného bazénu, v němž se zvuk odráží od okolních skal.


Autor a režisér Tomáš Loužný koncipoval inscenaci jako monodrama, přičemž ovšem roli Hedy rozdělil mezi tři herečky. První část představení se odehrává na okraji bazénu, kde diváci sledují, jak Hedy na vrcholu kariéry (Dana Marková) promlouvá na červeném koberci k producentovi Louisi B. Mayerovi (spolumajiteli společnosti Metro-Goldwyn-Mayer). Je sebevědomá, plná sil a touhy po uznání, dokáže dobře prodat své ženské přednosti, ale zároveň jí nestačí být jen „hezkou tvářičkou“ Hollywoodu. Na vzdáleném okraji bazénu u barrandovské skály přebírá některé repliky Anna Fišerová, která jakoby vystoupila z filmového plátna – v oblacích dýmu a zespodu nasvícená působí efektním dojmem.


Ironickým songem Forever Young první část končí a diváci se přesouvají do hlubších prostor bazénu, kde sledují Radku Fidlerovou, která ztvárňuje starou a osamělou Hedy svěřující se novináři se svým znechucením ze života. Špatně nese konec hollywoodské kariéry, postupné fyzické chátrání i to, že ji svět nedocenil jako vynálezkyni. Fidlerová podává hereččinu frustraci nesmírně sugestivně, naléhavost zvyšuje i samotný hrací prostor. Plovárna pod Barrandovskými terasami patřila v době svého vzniku k nejmodernějším v Evropě, dnes z ní zbyly jen ruiny svědčící o neúprosném plynutí času. V osudu místa se symbolicky odráží i životní peripetie hlavní hrdinky.

Režisérovi ale nejde ani tak o to, aby věrně odvyprávěl životopisná fakta z života jedné herečky. Na konkrétním osudu tu ukazuje obecnější příběh o touze po slávě a uznání, která je nelítostně konfrontována s realitou, jíž je obtížné přijmout a přizpůsobit se jí.


LUKÁŠ DUBSKÝ

více informací zde
foto Andrera Černá

Žádné komentáře :

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme