úterý 23. prosince 2014

Švejda: Špinar povede činohru ND

Rozhodnutí Jana Buriana zvolit (dle výrazného doporučení odborné komise) do čela činohry Národního divadla Daniela Špinara je (myslím celkem předpokládanou) volbou zlaté střední cesty. Nikoli (při rozhodování z užšího výběru) možného rizika autorské svébytnosti (David Drábek) či inscenačního konzervatismu (Ivan Krejčí), ale cesty, která plynule navazuje na tu předchozí, Michala Dočekala. I on byl (respektive je) modernistou "v mezích zákona", který své inscenace obléká do současných šatů, nikdy ale ne tak, aby vysloveně provokovaly, nýbrž aby byly přijatelné i pro "běžného" diváka. Volba Špinara zkrátka není volbou nového Hilara či Krejči, ale Dočekala "21. století". A tak si jen přejme, ať spolu se svým šéfováním dá v ND stálý prostor (tak jako kdysi Dočekal) režisérům své generace, kteří jsou přece jen o něco "odvážnější" než je on sám (Mikulášek, Frič, Havelka, Adámek, Petrželková). Konečně: fakt Špinarova jmenování je i stvrzením skutečnosti, že vůdčí postavení v dnešním českém divadle definitivně zaujala právě jeho generace. 

11 komentářů :

  1. Dovolím si připomenout, že Otomar Krejča do funkce šéfa činohry ND nastupoval s pouhými dvěma (nijak výraznými) režiemi na kontě - kdybyste o jeho zvolení tehdy psal glosu, asi by končila konstatováním, že "nového Hilara se v Krejčovi jistě nedočkáme".

    OdpovědětVymazat
  2. Teď nikoli proto, že bych se s Martinem shodoval co do samotného názoru, ale argument se dvěma režiemi je logicky mimo. Špinar už má na kontě režií spoustu, a z toho už se dá - na rozdíl od těch dvou Krejčových inscenací - usuzovat docela dost. Tedy i to, jestli se z něj může stát nový Krejča nebo Hilar.

    OdpovědětVymazat
  3. Ale mi nešlo o srovnávání počtu režií:Krejča byl tehdy dobrý, ale nikoli špičkový herec, režisér v podstatě bez zkušeností, málokdo si od něj sliboval velké věci - a staly se. Tudíž jen poukazuju na to, že je ošidné měřit nejistou současnost definitivní minulostí, u níž už víme, že se z Krejči nakonec stal "ten Krejča" a podle tohoto vzoru suverénně řekneme, že ze Špinara "ten Krejča" nebude. (Špinarovi je mimochodem přesně tolik, kolik bylo při nástupu do šéfovské funkce Krejčovi.)

    OdpovědětVymazat
  4. Nechci se zamotávat do slovíčkaření, ale porovnávat dobře zavedeného režiséra s jeho předchůdci ve funkci po připadá zcela přirozené. Samozřejmě i se znalostí toho, co ti předchůdci ve funkci dokázali. Právě proto, že Špinar nenastupuje jako nepopsaný list se dvěma režiemi.

    OdpovědětVymazat
  5. Aniž bych tušil cokoli o zákulisí, tipoval jsem z obou relevantních uchazečů spíš Krejčího než Špinara. Hlavně proto, že už má zkušenosti s vedením divadla, což mi přijde v tomto případě stejně podstatné jako umělecké schopnosti samy o sobě. (Špinarovo kratinké angažmá na Vinohradech se asi nedá brát úplně vážně.) Ale jen Bůh ví, jak to celé vlastně mají s Dočekalem domluvené, a kdo bude mít co reálně v kompetenci. Pokud mají pravdu tamtamy, a Dočekal hledal někoho, koho by mohl de facto řídit, byla by Špinarova nezkušenost asi naopak výhodou, že ano.

    Ovšem čistě umělecky se mi zdá Špinar jako dobrá volba. Že je technicky schopný a talentovaný režisér snad nikdo nepopírá, a schopnost skloubit moderně cítěné divadlo s přijatelností pro mainstreamovější publikum je v případě ND jasné plus. Otázkou je, jak mu půjde k duhu kontinuální práce se souborem (a fakt si nedělám iluze, že by to v ND mohlo být snadné), jak bude schopný spolupracovat s dramaturgy (což je v případě režiséra jeho typu dost podstatné) a jestli se nenechá provozem ND usmýkat do nevýrazosti - jako před ním Dočekal.

    A vlastně ještě jedna otázka. Špinar má za sebou dobré období s řadou povedených inscenací, ale s ohledem na jeho nové angažmá nelze přehlédnout, že zrovna ty dvě, které nastudoval v ND, mezi nimi příliš nezáří - a v obou případech to vypadá, že největší problémy byly v jejich nedostatečné „dramaturgovanosti“ (viz Ze života hmyzu a Othello).

    OdpovědětVymazat
  6. Vladimíre, proč to děláš? To přece není fér. Daniel Špinar mi rozhodně nepřipadá jako někdo, kdo by se dal "řídit". A podsouvat takový úmysl Michalu Dočekalovi, který se za celou svoji kariéru - alespoň co vím - nedopustil nějakých vyslovených intrik nebo podpásových kroků... Dan Špinar měl velkou podporu ve výběrové komisi podle mě hlavně proto, že jeho koncepce byla promyšlená, dobře připravená, byla to jasná vize budoucnosti činoherního souboru. Četl jsi ji?
    A k té dramaturgii - kdyby ses zajímal, věděl bys, že Špinar ohlásil i její proměnu a že do týmu přijde také Ilona Smejkalová, s kterou spolupracoval na mnoha výborných inscenacích. A navíc - na rozdíl od tebe -
    si nemyslím, že v kontextu současných inscenací činohry Národního divadla je Othello nějaká nevýrazná nebo, nedej Bože, podprůměrná záležitost.

    OdpovědětVymazat
  7. Promiň Marie, ale myslím, že čteš tu mojí poznámku trochu přecitlivěle a nacházíš tam temná tvrzení, která v ní vůbec nejsou, nebo přinejmenším být neměla. O zákulisí celé té věci opravdu vůbec nic nevím, vlastně ani moc vědět nechci, a to, že si v ND vybrali Špinara, s jistou opatrností vítám (což taky mělo být hlavním sdělením toho, co jsem napsal). O tom, jaký bude vztah nového šéfa s Dočekalem, se spekuluje bůhví jak dlouho (mám dokonce dojem, že jsme si kdysi kdesi zaspekulovali i my dva), a že to napíšu jako otázku, přece neznamená, že označuji Dočekala za intrikána. Zmiňované inscenace jsem dával do kontextu Špinarovy tvorby za poslední dva roky. Hmyz berme jako omyl, Othello je na poměry v ND silně nadprůměrný (ale slabší než třeba Hamlet nebo Miláček). A konečně dramaturgie: že jde se Špinarem do ND i Smejkalová, je samozřejmě velmi dobrá zpráva.

    JInak, co se týče oné slavné koncepce, také se mi do ruky nedostala. Ale hlavně - chápu sice, že je to věc pro podobné účely potřebná, jenže i tak to mám s koncepcemi podobné jako s politickými programy: mnohem důležitější než sebekrásnější koncepce se mi zdá, co má dotyčný reálně za sebou. A znova opakuji, ve Špinarově případě to vypadá celkem slibně.

    OdpovědětVymazat
  8. Upřímně - nevím. Dan Špinar mi 20. 12. večer řekl, že ji vyvěsí na stránky ND, ale nekontrolovala jsem to. Vzhledem k tomu, že jsem v ČRo připravovala debatu všech tří kandidátů v předvečer volby, sehnala jsem si všechny tři - v ND kolovaly celkem volně. Navíc ve zmíněné debatě Špinar i ostatní o svých koncepcích mluvili. Špinar tu svoji pak večer po volbě upřesnil v rozhovoru pro Mozaiku - předpokládám, že je na webu - kde už jsou i jména dramaturgů. Kromě jiného mluví i o vztahu s Dočekalem a rozdělení kompetencí. Jinými slovy, než se veřejně vyjádřím, měl bych si sehnat informace. :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Zdá se mi důležité obojí - co má kdo za sebou, ale i to, co slíbí, že udělá. Špinarova koncepce je dost radikální a zároveň velmi konzervativní. Překvapila mě.

    A co se týče toho, co jsi napsal - přečti si to, prosím, ještě jednou:"Ale jen Bůh a Burian vědí, jak to celé vlastně mají s Dočekalem domluvené, a kdo bude mít co reálně v kompetenci. Pokud mají pravdu tamtamy, a Dočekal hledal někoho, koho by mohl de facto řídit, byla by Špinarova nezkušenost naopak výhodou, že ano."

    OdpovědětVymazat
  10. Tady je to všechno pohromadě:

    http://www.rozhlas.cz/mozaika/divadlo/_zprava/cim-mene-tvurcu-tim-jasnejsi-rukopis-rika-novy-sef-cinohry-nd-dan-spinar--1435600

    OdpovědětVymazat
  11. je to velmi příjemné překvapení, po Kofroňovi už druhý dobrý personální krok Jana Buriana.

    OdpovědětVymazat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme