úterý 1. prosince 2015

Etlíková: Kauza Schwejk (WienerFestwochen-Theater Bremen-Studio Hrdinů)

Díky tomu, že v Kauze Schwejk hrají dva německo-jazyční herci, tři čeští a jeden maďarsky mluvící, si mohou tvůrci pohrávat s jazykovou bariérou mezi postavami, aniž by to působilo vykonstruovaně. Vytvářejí na tomto základu metafory, které souvisejí s nesnášenlivostí.
Vážný podtón inscenace tvoří rovina, z níž lze vyčíst, jaké vztahy mezi sebou mají postavy. Všechny jsou příslušníky jedné armády (žádná se nejmenuje Švejk) a společenský postoj každé z nich určuje odpor k principu, který v jejích očích ztělesňují jiní příslušníci armády. Dobrovolník Marek například nenávidí fanatika generála Finka, a proto na něho pokaždé, dostane-li se ke slovu, v češtině (!) chrlí blasfemie vojenských a katolických hodnot, které Fink zbožňuje. Fink je agresivní na všechny, kdo jeho zásady (byť nechtěně) zpochybní, ale Markovi nerozumí. Vře zde vztah mezi homofobním Maďarem a maďarofobním Čechem Vaňkem a „eticky pevný“ nadporučík Lukášová ztělesňuje do sebe uzavřený nekomunikativní vztek.

Nadhled se do inscenace někdy dostává skrze kompozici situací. Aby Fink pochopil, že mu Marek nadává, musí jeho vášnivou řeč přeložit kolega Vaněk do lámané němčiny. Je působivé v dlouhých scénách pozorovat Finka na rozpacích, když neví, jak by se měl za toto zmatené nadávání Markovi důstojně pomstít. Jindy komentáře do hry vnášejí svými prostředky především herci. Maďarský herec schválně vyzdvihuje a jemně karikuje přízvuky svého rodného jazyka tak, aby vyzdvihl to, co může okolí na maďarské mentalitě rozčilovat. Momenty, v nichž se na něho vrhá maďarofobní Vaněk, pak v tomto kontextu působí odlehčeněji.

K použitým komickým principům se herci vracejí v mnoha variacích a je jim jednoznačně ku prospěchu, že věnují jejich rozehrávání velký časový prostor. Pozornost od tématu inscenace divákům neodvádějí ani zpestření, jako je například „guláš pauza“, během níž se mohou na scéně najíst guláše s chlebem a vypít pivo. Tvůrci jim naznačují, že je vnímají jako součást armády, o níž se hraje. Ironie Kauzy Schwejk je rafinovaná a četné komické momenty nikdy nezničí vážný podtón inscenace.

BARBORA ETLÍKOVÁ

Žádné komentáře :

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme