Den herců - a nemyslím tím obecně herecké divadlo chybně (leč soustavně)
nazývané "činohra"; mám na mysli inscenace právě a jen na hereckých
výkonech založené.
V inscenaci souboru Commedia Poprad
Neprebudený jsou těmi herci tři muži zralého středního věku. Jeden hraje
postiženého Ondráše, z nějž si nejkrásnější děvče ze vsi vystřelí
slibem sňatku; jeho herectví se poněkud liší - hraje postavu prožitkově,
někdy až na hraně sentimentality. Zbylí dva hrají všechny další
vesničany. I ženy - takže bychom mohli očekávat fraškovitou grotesku.
Jenže oni je hrají bez figurkaření, bez komického pomrkávání, čistě po
tématu a funkci postavy, oproštěně znakově, leč s emotivním výrazem.
Excelentně. Jediné místo, kde chybí podstatný výklad, založený na
přesném sdělení motivací, je, žel, finále, v němž ženy pošlou Ondráše na
smrt do hořící stodoly a my se můžeme jen domýšlet proč. Ono "suché",
věcné, lehce odcizené, ale přesné herectví je možná ten nejlepší způsob,
jak přenést do dneška poněkud naivní prostinký příběh z hloubi
devatenáctého století.
V Testosteronu prostějovského Divadla
Point si sedmice mužů (tentokrát spíše mladšího středního věku) hraní
přímo užívá. Postupně rozplétaný příběh o tom kdo a kdy s čí manželkou,
kdo má parohy, čí je kdo otec a čí syn..., je založen na výkladech
jednotlivých postav, jejich vytahování a předvádění se svým chlapáctvím,
pohledy na ženské a hlavně prezentováním svých sexuálních zkušeností a
praktik s nimi - to vše náležitě nakumulované, nadnesené a absurdně
posunuté tím, že dobrá polovina z nich jsou vysokoškolští přírodovědci,
jejichž teoretické znalosti o tom, co způsobuje hormon uvedený v titulu,
jsou jim v praxi málo platné. Těch výkladů a praktických ukázek je
tolik, že začínají působit jen jako sled žánrových obrázků a před
přestávkou se začne vtírat podezření, zda ono užívání si není jen
platonickým sebeukájením s lehce sexistickým, mužsky šovinistickým
viděním. Leč zůstává naděje, že druhá půle vše tématicky uzavře,
zaklene, vysvětlí... Žel nikoli. Jen dopoví jednu z vedlejších linií a
skončí tak trochu do ztracena. V Prostějově prý však podle očitých
svědků po představení přešlapují dámy před šatnou, aby své hrdiny
spatřily - takže potřeba vidět ve století pasivních samců chlapácké
chlapy je asi naplněna.
Rádobydivadlo Klapý si trouflo na Amadea -
což už samo o sobě volá po dobrých hercích, schopných vystavět postavy s
poměrně výrazným vnitřním vývojem. Rádobydivadlo pár takových má.
Amadeus Víta Šťastného přejímá řadu vnějších atributů Formanova
filmového hrdiny, ale vytváří plnokrevný oblouk od ztřeštěného
lehkomyslného mladíka až po zlomenou trosku na konci sil. I Petra
Maťátková-Znamenáčková coby Constance vytvořila až živočišnou energií
naplněnou a také příslušně sobeckou ženu, jíž však chybí motivace pro
závěrečný návrat k umírajícímu Amadeovi. Ač titul naznačuje něco jiného,
hlavní postavou, která nás příběhem vede i jím hýbe, je Salieri. Václav
Špirit je typově i herecky vhodnou volbou. V předvedeném pojetí však
působí poněkud měkce, monotónně, bez vyvíjejícího se vnitřního náboje.
Kdyby režie vypustila všechny ty zbytečné přesuny dekorativních panelů v
pozadí (tak trochu připomínají "newsroom" Událostí ČT 1), převážení
okolečkované postele po jevišti (čím je právě postel tématicky určující
metaforou Amadea?) a další režijní vymyšlenosti (například a zejména ty s
postelí, křížem, šerpou a břitvou v nastavovaném finále) a soustředila
se právě na vývoj a růst Salieriho zloby a cesty od Boha k ďáblu (nejen
ve slovech), mohlo jít o silnou inscenaci. Není-li toto jiskřící napětí
přítomno, ztrácí inscenace tah a stává se jen převyprávěním příběhu -
sdělením informací.
Trošku by som si teda dovolil polemizovať s myšlienkou, že Neprebudený je "poněkud naivní prostinký příběh z hloubi
OdpovědětVymazatdevatenáctého století". Je to podľa mňa úplný omyl a neviem či autor vychádza z vlastnej skúsenosti s touto novelkou alebo či len z jej divadelnej adaptácie. Je to jedna z najlepších Kukučínových prác a skôr (zjednodušujúco povedané) obnažujúco krutá, zádrapčivá, než "naivno prostučká".
Hmm súhlasím s Rudom, možno ak by išlo len o "príbeh o slaboduchom chlapcovi", ktorých je iste nespočetne, by sa nad tým dalo zamyslieť ale to rozhodne nie je prípad Kukučínovej prózy...
OdpovědětVymazat