Jistý
přední český režisér mi na plzeňském festivalu mezi dveřmi
oznámil, že to Hermanisovo Černé mléko bylo
jak klauzury v prváku na DAMU. Jako festivalovému dramaturgovi mi
tenhle cynický přístup přišel dost nefér, jako festivalový
divák mu zase začínám přicházet na chuť.
Nuže: zahajovací
představení letošní Divadelnej Nitry, voicebandovitá
Encyklopedie řeči – Suite No 1 Jorise
Lacosta, bylo dost jako předváděčka semináře Jirky Adámka na
loňském Jiráskově Hronově, a to ještě zbavená obsahu. Nebo
jinak: místy vypadalo jako ilustrace příručky Osvědčené
postupy voicebandového divadla
– když skupina lidí rytmicky recituje televizní zprávy nebo bez
intonace odříkává text nablblé popové písně, je to prostě
vtipné, ale už to vidím asi postodvacáté.
Abych nekřivdil – Lacoste má za tím vším koncept. Jeho
voiceband reprodukuje reálné záznamy lidské řeči, leckdy včetně
nejrůznějších verbálních výplní, zadrhnutí a zakašlání.
Nejpovedenější (a zdaleka nejdelší) je hned úvodní segment,
kde každý člen sboru zcela civilně takříkajíc „mele svou“
a zvuk se skládá v amorfní směsici různých francouzských
intonací, přičemž z toho chumlu jen občas docela lehounce
vyvstane nějaký průraznější hlas se zásadním sdělením jako
„a co bys jako řekla?“ nebo (pokud jsem se nepřeslechl) „a od čtyř jsem byl nadranej“.
Na vysvětlivkách rozdávaných při odchodu z divadla se dočteme,
že jde o reprodukci záznamu hovoru publika před představením
(nikoliv před tím nitranským) – s toutéž legendou se zpětně
poněkud smysluplněji jeví i další pasáže, ale s pocitem lehké
nudy v hledišti už to nepomůže.
Encyklopedie
řeči má totiž jeden docela
podstatný problém: jedenáct mužů a žen, kteří mají hlavní
part, jsou sice vesměs zajímavé osobnosti s nepopiratelným
jevištním kouzlem, ale dohromady jim to (zejména když se pustí třeba do němčiny)
neladí zdaleka tak, jak by asi mělo. Na části skladby je doplňuje
jedenáct Slováků, kteří mají i dvě nebo tři sóla ve
slovenštině – což je trochu netaktické, protože po
několikadenním workshopu se svým kolegům slyšitelně zdatně
vyrovnají. V jednom z živějších momentů večera se dva
z Francouzů pokouší společně předvést záznam jedné
opravdu silně zadrhávané řeči (z videozáznamu dítěte
kladoucího závažnou otázku) a kdykoliv se rozjedou, dirigent
Nicolas Rollet je zarazí a nechá začít znovu od začátku.
Vtipné, ale kdyby takhle přísně přistupoval k celému kusu,
sedíme v divadle ještě teď.
Což by byla škoda, protože další bod večera – předávání
Dosek v režii Dodo Gombára – byl ukázkou, jak se taková
ceremonie dá pojmout s vtipem a ryze divadelně: jako zábavná a
naprosto netrapná scénka o ženě (spolehlivě skvělá Jana
Oľhová), která svého manžela dělňase přesvědčuje, aby s ní
vyrazil do divadla, načež se jim přímo v obýváku rozpoutá
předávací ceremoniál. Vysílala v přímém přenosu STV2,
doporučuju vyhledat.
z tebe bude ještě ostrej kluk, Michale! vtipný začátek...
OdpovědětVymazat