pondělí 25. června 2018

Dubský: Divadlo evropských regionů Hradec Králové - (neděle 24.6.)

Klicperovo divadlo Hradec Králové: Klášterní ulice
Divadlo pod Palmovkou: Pusťte Donnu k maturitě!


Klášterní ulice
Na rozloučenou s Hradcem Králové si David Drábek vybral klasickou salonní komedii francouzského komediografa Eugèna Labiche. Jak je u něj zvykem, z předlohy si vzal pouze základy, které vyplnil vlastním materiálem.

Komedii s detektivní zápletkou o tom, jak se dva úplně cizí muži probudí v posteli jednoho z nich s pořádnou opicí a důkazy, že spáchali vraždu, po kapsách, přenesl Drábek z 19. století do roku 1918. Konkrétně do dne, následujícího po vyhlášení samostatné Československé republiky. To je zdrojem několika podařených vtípků na téma přehnaného českého vlastenectví (hlavně ze strany německého sluhy v přesném podání Jana Vápeníka). Jinak je ale tentokrát Drábek až překvapivě uměřený v rozvíjení fabule, příběh má jasný směr i slušné tempo a zhruba po hodince dospěje ke rozuzlení. Představení po celou dobu drží fasádu bláznivé situační komedie prošpikované prvky absurdního humoru (třeba výmluva na návštěvu divadelního představení, ve kterém má účinkovat v té době ještě nenarozená Soňa Červená). Hercům je tenhle žánr blízký, hlavně Miroslav Zavičár s Filipem Richtermocem si to evidentně užívají.



Přiznám se, že bych se nezlobil, kdyby inscenace v tento okamžik skončila. Ve druhé části se totiž přesuneme do roku 2018, do dne po prezidentských volbách. Příběh se v drobných obměnách opakuje, není už ale tolik důležitý, žánr se posouvá spíše k politické satiře a vedle povedených vtipů se bohužel zvyšuje i počet těch výrazně slabších.

Objeví se tak i řada skutečně provařených klišé – příznivec Zemana pochopitelně hledá svou oblíbenou Šlágr TV, Drahošův fanoušek zapíjí žal v pražské kavárně Slavia po boku Kalouska… Nicméně je třeba přiznat, že se i v téhle části Drábek snaží zachovat si nad vším komediální nadhled a natvrdo svoje názory na současnou hradní garnituru sděluje jen v promluvách ukrajinské služebné (hraje ji Vápeník).

V těch nejlepších momentech Klášterní ulice připomíná úspěšnou Figarovu svatbu, která se v Hradci hrála přes šest let. Škoda, že povedených momentů je výrazně víc v první části.



Pusťte Donnu k maturitě!

Hry Tomáše Dianišky jsou si vesměs podobné, přesto zatím stále zábavné. Většinou pro ně není důležitý dramatický oblouk, u Pusťte Donnu k maturitě! se postupně vytrácí skoro úplně. Místo něj hru zaplňuje enormní množství vtípků od těch nejjednodušších útočících na první signální až po ty skutečně chytré. Neotřesitelnou pozici mají v Dianiškových kusech také všemožné popkulturní odkazy, tentokrát to platí dvojnásob. Čím víc toho víte o teenagerovských (i jiných) fenoménech 90. let minulého století, tím zábavnější pro vás inscenace bude.

Třeba moje neznalost „kultovního“ seriálu Beverly Hills 90210 jistě ubrala na zážitku z prvních zhruba 20 minut, s parodovanými postavami jsem neprožil dětství, bavil jsem se tak spíše jen v obecné rovině. Mnoho vtipů je totiž přímo založených na chápání souvislostí – venčení aligátora tak úplně nedoceníte, pokud nepostřehnete, že ho podbarvuje hudební motiv z Jurského parku, velká část festivalového obecenstva zase příliš nereagovala na skvělou parafrázi Čechovových Tří sester v závěru představení.

Foto Patrik Borecký

Pusťte Donnu k maturitě! je nenáročná zábava, která se sice pokouší satiricky nahlédnout i dobu divokého kapitalismu v České republice, na rozdíl od jiných Dianiškových her, jako Mlčení bobříků nebo Jak sbalit ženu 2.0, se ale tentokrát přesah do inscenace dostat nepodařilo. Je to dáno i tím, že se kritika opírá o postavu podnikatele Ivana Jonáka, což je dost obskurní postavička. Podobné „ikony“ se asi najdou v každé dekádě – devadesátky měly Jonáka, my zas aktuálně máme Okamuru a další.

Dianiška jako zručný autor umí na hodinu a půl udržet divákovu pozornost, hodně mu v tom pomáhá i mladý a srozuměný herecký tým, který výraznou nadsázkou překlene i slabší místa scénáře. A hlavně to vypadá, že se jeviště i hlediště dobře baví.

LUKÁŠ DUBSKÝ

festivalový program zde

Žádné komentáře :

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme