sobota 1. února 2025

Voska: Kartonový taťka (Divadlo v Dlouhé)

Taťka v nás

V Divadle v Dlouhé se režiséru Michalu Vajdičkovi očividně daří, Kartonový taťka je – obzvlášť ve srovnání s několika jeho posledními tituly – hodně příjemným překvapením, které dobře rozvíjí linii divácky přístupných inscenací postupně se proměňující pražské scény.

pátek 31. ledna 2025

Škorpil: Privatizace (Národní divadlo)

 Na začátku představení kladou herci publiku sérii řečnických otázek, jež tematizují vztah k bohatství, jeho etice a morálce. Tyto otázky vymezují myšlenkový i ideový záměr Privatizace, jež se během zkoušení tematicky zúžila na osobu Petra Kellnera. Tiskovou zprávou o jeho tragické smrti emotivně diktovanou pozůstalou dcerou také sama inscenace začíná. Hned po ní následuje několik monologů – vzpomínek na Kellnera – za jejichž zdroji lze tušit bývalého mluvčího PPF či majitele Seznamu, ale objeví se i zpověď podnikatele přesvědčeného, že ho PPF zruinovala. Erbes s Jedinákem jako autoři je zřejmě použili, aby ukázali ambivalentnost vztahování se k enigmatické postavě snad nejslavnějšího českého miliardáře. Jako režiséři už ale neuhlídali, aby tyto zpovědi nevyzněly v hereckém podání ironicky, hloupě či trpitelsky.

čtvrtek 30. ledna 2025

Mikulka: Privatizace (Národní divadlo)

Někdy se to prostě nesejde


Někdy se to prostě nesejde. V případě téhle inscenace dokonce ani titul s obsahem: hraje se totiž primárně o Petru Kellnerovi a jeho rodině, zatímco na titulní privatizaci se dostane jen okrajově (v souvislosti s Kellnerovou účastí). Mnohem podstatnější však je jiný paradox: do pomyslné kellnerovské mlýnice tvůrci nasypali všechno možné i nemožné, a stejně to nakonec vyznívá spíš tak, že se na jevišti Nové scény hodinu a půl mlelo v podstatě naprázdno.

Voska: V závěji (Komorní divadlo Kalich)

Když je v závěji útulno


Tak zase jeden výlet do míst, kde se jeden zas tak často nevyskytne, ale tentokrát s výrazně lepším výsledkem než posledně v Ypsilonce. Duel Jiřího Langmajera coby samotářského Patricka a Petry Hřebíčkové jako trhle extrovertní Judith v Komorním divadle Kalich je milou, nenáročnou zábavou – bez jakékoli uštěpačnosti, která by snad z toho konstatování mohla čišet.

neděle 26. ledna 2025

Škorpil: Kartonový taťka (Divadlo v Dlouhé)

István Tasnádi napsal černočernou grotesku plnou překvapivých zvratů, vykloubených situací i ironických odkazů k maďarské (konzervativní) realitě. To poslední v našem kontextu funguje nejméně (jakkoli Donald Trump a jeho domácí obdivovatelé nevědomky pomáhají, jak mohou) a tak je možná trochu škoda že dramaturgie zejména v závěru neškrtala. Druhá – podstatnější – škoda je, že (pomineme-li že prozrazení jednoho ze zvratů, neboli umrlého zastoupeného kartonovým panákem, se asi nejde vyhnout) Michal Vajdička se rozhodl rozehrávat Kartonového taťku již od samého začátku jako crazy komedii se situačními gagy.

středa 15. ledna 2025

Mikulka: Misky (Handa Gote - Alfred ve dvoře)

Miska sem, miska tam


Loňský divadelní rok (alespoň ten můj) skončil dobře s Wernischem, nový divadelní rok začal dobře s Miskami. Handa Gote přišla s novou inscenací, hraje tentokrát ve třech, s tím že k dvojici osvědčených harcovníků Procházka-Švábová přibyl o generaci mladší nováček Vavřinec Němec.

úterý 14. ledna 2025

Voska: Zákon řady (Studio Hrdinů)

Koulelo se, koulelo


Teorie rakouského biologa Paula Kammerera o řadovosti, která všude kolem sebe vidí neustále se opakující události, nebyla příliš úspěšná ani ve své době, tedy na počátku 20. století. Program k inscenaci Apoleny Vanišové jakoby naznačoval, že tvůrčí tým se bude snažit Kammerera alespoň částečně rehabilitovat otázkou „co když na tom přece jenom něco je?“. Nová premiéra Studia Hrdinů samotná se však – nikoli ke škodě – pouští směrem vlastně úplně opačným.

neděle 12. ledna 2025

Voska: Noční můry s čápem marabu (Meetfactory)

Klovnutí do citlivých míst


Noční můry s čápem marabu v jedné věci trochu připomínají jinou, veleúspěšnou inscenaci textů Irvina Welshe – Ucpanej systém Dejvického divadla. Začínají skoro jako takový drsnější sitcom, dění na jevišti je však čím dál temnější a končí se v nejhlubším násilném zmaru. V MeetFactory intenzivněji než tehdy v Dejvicích, a snad i proto dokáže Rálišova inscenace zapůsobit s ještě větší silou.

Dubský: Zaráz (čtvrtek 9. 1.)

Racek (Městské divadlo Zlín)
Garderobiér (Městské divadlo Zlín)


čtvrtek 9. ledna 2025

Dubský: Zaráz (středa 8. 1.)


Ošklivec (Slovácké divadlo Uherské Hradiště)


středa 8. ledna 2025

Dubský: Zaráz (úterý 7. 1.)

Zvuk slunečních hodin (Městské divadlo Zlín)
Farma zvířat (Slovácké divadlo Uherské Hradiště)


Voska: Prázdninové iluze aneb Letní harašení (Studio Ypsilon)

Haharašení před roubenkou


Někdy to tak prostě vyjde a člověk se ocitne na představení inscenace, která by za normálních okolností pravděpodobně ležela stranou jeho diváckého zájmu. I když v tomhle případě to je tak napůl. O inscenaci Prázdninové iluze aneb Letní harašení, poslední premiéru Studia Ypsilon v loňském roce, jsem se přihlásil dobrovolně. Fascinoval mě ten název, vytuněný ještě podtitulem bláznivá letní komedie s eroticko – kriminální zápletkou, okořeněná o několik přednášek na téma fenoménu českého chatařství.