čtvrtek 21. září 2023

Mikulka: Žena filmového kritika (Divadlo pod Palmovkou)

Pusťte Kalbu ze řetězu

Je sympatické, když někdo umí přijít s důsledně udělanou žánrovkou, která si nehraje na žádné hlubiny, ale zároveň spolehlivě svede naplnit očekávání s příslušným žánrem spojená. Tomáš Dianiška se poslední dobou věnoval (jako autor a režisér) sérii poněkud mechanicky opakovaných životopisných příběhů - a nyní se tedy vrátil ke svým rozverným kořenům, když pod trochu pozapomenutou hlavičkou F. X. Kalby přišel s titulem podle populárního blogu Žena filmového kritika. Režie je kolektivní, jako autor je spolu s Dianiškou uveden Petr Cífka, hraje se nahoře ve studiu a výsledkem je inscenace, která baví humorem sice dosti přímočarým, nikoli však hloupým.

Žena filmového kritika je blog (a také kniha) deníčkového charakteru, Pod Palmovkou na motivy jednotlivých dílů ku prospěchu věci sestavili víceméně ucelený příběh se začátkem, několika peripetiemi a happyendem. Celkově nic objevného, zvláště pokud jste už něco z deníčku četli. V podstatě se tu promrská celá řada žertovných klišé vycházejících ze situace „obyčejná (a stárnoucí) žena žije s nepraktickým a poněkud sebestředným intelektuálem“.

Důležitější než originalita je ale to, že je vše provedeno s řadou docela hezkých a náležitě absurdních nápadů (od celotělové masky dinosaura až po loutkové divadélko) i příslušně surových vtípků (od porodu až po drastickou péči o potomka). Na své si očekávatelně přijdou též milovníci popkulturních odkazů nebo znalci, kteří si umí do správného kontextu zařadit třeba Manželčino flirtování s (loutkovým) Kamilem Filou.

Neméně důležité je samosebou i to, že Barbora Kubátová s Jakubem Albrechtem důsledně drží své pobaveně zkarikované figury, ale netlačí přitom zbytečně na pilu, spíš se samozřejmou lehkostí přidávají celou řadu ironických zcizujících hrátek s publikem. V souhrnu, jak už bylo řečeno, nic převratného: sympaticky a šikovně vyvedená žánrovka, nic víc, nic míň. Což ovšem vůbec není málo (kolik takových je na pražských jevištích k vidění?). Premiérové publikum zobalo tvůrcům z ruky a nepochybuji o tom, že zobat bude i publikum reprízové. Vlastně by mě docela překvapilo, kdyby tenhle kousek záhy nenásledoval Pusťte Donnu k maturitě dolů do velkého sálu.

Více informací zde
foto Facebook DPP