úterý 15. dubna 2025

Voska: Květy noci (JEDL - Rokoko)

Temná, mlžná noc


Asi ve dvou třetinách večera vystupuje Lucie Trmíkové z dosavadní stylizace a naprosto civilně se svěřuje s tím, že celá inscenace „nějak nefunguje“. Obrací se přitom na spoluúčinkující, hledá u nich podporu pro svůj názor, a nahlas zvažuje, jestli by nebylo lepší pustit publikum domů. Tento vzácně sebeironický okamžik mi docela mluvil z duše.

pondělí 14. dubna 2025

Škorpil: Neboj bejby, to je jazz! (Městká divadla pražská - ABC)

 Inscenací Zítra swing bude zníti všude, jsem byl nadšen (jak lze ostatně posoudit zde). Pamatuji si ji jako sice nenáročný, přesto však perfektně odvedený kus, v němž nic nepřečnívá, ani nechybí a jenž je tažen skvělou swingovou hudbou, zpěvem a tancem. Proto jsem se na Neboj bejby, to je jazz! stejného tvůrčího týmu, tedy Ondřeje Havelky, Martina Vačkáře a Melody Makers vysloveně těšil. Jenže... Jak to bývá...

Škorpil: Líbesbríf (Činoherní studio Ústí nad Labem)

Dopis je ze své podstaty žánr monologický. Těžko tedy vyčítat Davidu Šiktancovi že takový je i jeho Líbesbríf na rozloučenou se Střekovem a ústeckým Činoherním studiem. Nad čím už se ale pozastavit lze, je skutečnost že nakonec nepřinese nic víc než řadu monologů některých herců ústeckého Činoheráku a dost možná skutečných „sociálních případů“ ze čtvrti, kde divadlo sídlí.

pondělí 7. dubna 2025

Voska: Příliš krátká telomera (Divadlo Pod Palmovkou)

"Promiňte, to má být komedie?"


Replika Barbory Kubátové z inscenace Jana Mikuláška Příliš krátká telomera vlastně docela dobře shrnuje můj převládající dojem z nejnovější premiéry Divadla pod Palmovkou. A to nikoli v negativním slova smyslu. Jen bych si chtěl lehce zapolemizovat s Vladimírem Mikulkou – a jinak trefným postřehům v jeho glose trochu obrátit znaménko.

pátek 4. dubna 2025

Voska: Aparát (Studio Hrdinů)

Vskutku zvláštní aparát


Inscenace Kathariny Schmitt, která je adaptací povídky Franze Kafky V kárném táboře, stihne za sedmdesát minut projít docela nezvyklým vývojem. Nejprve pozornost upoutá bytelný scénický objekt coby dominantní prvek scénografie Pavla Svobody: rozměrný podstavec z dřevěných prken, na něm prosklená kabina s lehátkem a nad ním visícími řetízky. K tomu kladka s provazem, několik žárovek, žlutých trubic a vypínačů. V tomto technicky velmi atraktivním prostředí se ovšem přibližně první půlhodinu odehrává pramálo záživné převyprávění zmíněné Kafkovy povídky, kterou předčítá hlas ze záznamu a kvarteto účinkujících (Ivana Uhlířová, Jakub Gottwald, Pasi Mäkelä, Vojtěch Šembera) zvukovou stopu doprovází hodně pomalými akcemi.

Mikulka: Škůdci (Wariot Ideal - Alfred ve dvoře)

Scény z rodinného života


Jakkoli mohou inscenace Wariot Ideal nabrat různé konkrétní podoby, jejich základ bývá podobný. Sebeironická hravost, chuť objevovat v situacích na první pohled docela normálních groteskní potenciál a schopnost rozvést tyto situace do drastických či absurdních důsledků. Jinými slovy: klaunérie sui generis. V podzimní premiéře Kámen nůžky papír byla onou základní situací jakási vlastivěda, na aktuální Škůdce se lze dívat třeba jako na výjevy z rodinného života.

čtvrtek 3. dubna 2025

Voska: Normální detektivní komedie (Husa na provázku)

Taková NORMÁLNÍ rodinka


Dvě hodiny bez přestávky a autorka (Tereza Volánková) zároveň v pozici režisérky. Přiznám se, že na další představení z hostovací série Husy na provázku v Arše+ jsem šel s jistou opatrností. Ovšem zbytečně. Normální detektivní komedie je totiž hodně příjemné překvapení.

středa 2. dubna 2025

Dubský: Město světla (Divadlo X10)

Nová inscenace Divadla X10 je adaptací románu španělského spisovatele Andrése Barby. Děj se odehrává na počátku devadesátých let minulého století v jihoamerickém městečku San Cristóbal, kde se náhle začnou objevovat členové dětské komunity, mluvící neznámým jazykem a vždy večer mizející v okolní džungli. Od drobných výtržností nakonec situace dospěje až k násilí a nepravděpodobné dětské společenství začne obyvatele města děsit.

úterý 1. dubna 2025

Voska: Jednou nám za to děcka poděkujou (Husa na provázku)

Na kole i autem přes mrtvoly


Být městským cyklistou není úplně jednoduché. Kdokoli se o tom může přesvědčit ve kterýkoli (obzvlášť všední) den v pražských ulicích nebo třeba prostřednictvím inscenace Jednou nám za to děcka poděkujou, kterou v brněnské Huse na provázku nastudoval režisér Martin Modrý.

neděle 30. března 2025

Mikulka: Golem (Divadlo v Dlouhé)

Golem, Faust, Löw, Rudolf a tak


Hradecké režijně dramaturgické duo Jakub Vašíček - Tomáš Jarkovský se představilo v Divadle v Dlouhé inscenací určenou především mladším divákům. A jak je v případě těchto tvůrců (dobrým) zvykem, i tentokrát se snaží barvité a zábavné scénické třeštění doplnit druhým plánem - v tomto případě rázu spíše faustovského.

sobota 29. března 2025

Mikulka: Příliš krátká telomera (Divadlo pod Palmovkou)

„Stáří je nemoc, která se dá léčit“


První inscenace „zábradláckého“ Jana Mikuláška Pod Palmovkou do značné míry navazuje na zdejší úspěšnou Ženu filmového kritika (psali jsme o ní tady). Hraje se v komorním podkrovním sále, stejné je obsazení (Barbora Kubátová a Jakub Albrecht), ironická atmosféra i občasné pomrkávání na diváky, kteří umí správně dešifrovat celou řadu popkulturních odkazů. Téma snahy o dosažení dlouhověkosti a hrozeb či bizarností s tím spojených je sice o poznání vážnější, tím si ale tvůrčí tým (spoluautorkou scénáře je vedle Mikuláška dramaturgyně Lenka Veverková) nenechává nijak zásadně svázat ruce.

úterý 25. března 2025

Dubský: Vlastenci (Národní divadlo Brno)

Je potěšující vidět, že se hra populárního britského autora Petera Morgana objevuje na českých jevištích jen necelé tři roky po premiéře v Londýně. Zvlášť když jde o kus, který se věnuje palčivě aktuálnímu tématu – kde se vzal Vladimir Putin a jak došlo k tomu, že se z něj stal diktátor ohrožující celou Evropu.

pondělí 24. března 2025

Mikulka: Černý partyzán (Minor)

Patálie s oživlými pomníky


Loňská inscenace Husy na Provázku Sága rodu Marxů začíná scénou, ve které ožije pomník nejslavnějšího člena rodu. Dost podobný výjev tvoří úvod inscenace , kterou nastudoval nový šéf Divadla Minor Jan Jirků. Shoda je to samosebou spíš anekdotická, podstatnější je, že se obě inscenace pokoušejí se záměrnou mozaikovitostí a „nepomníkovitostí“ nahlédnout osudy výrazné osobnosti. A zároveň zachytit širší dobový kontext a přitom kombinovat divadlo, řekněme, „vzpomínkově-vyprávěcí“ i groteskně nadsazené. V obou případech se ukázalo, že může být docela problém všechny tyhle dobře vyhlížející cíle spojit do soudržného a divadelně přesvědčivého celku (tak jako se to před pár lety Jirků povedlo v Bratrech naděje).

úterý 18. března 2025

Voska: Noc tribádek (HaDivadlo)

Noc Ivany Uhlířové


Chtěl jsem svou glosu začít drobným postěžováním si, že jinak povedená Burajova inscenace se zhruba od poloviny – ve shodě s Enquistovým textem – trochu tematicky cyklí. Webová anotace mne ale tentokrát předběhla, když sama inscenaci označuje souslovím "zacyklený patriarchát". No dobře, bylo možné vědět, do čeho člověk jde.

úterý 11. března 2025

Dubský: Krkavci (Dejvické divadlo)

Pro svůj režijní comeback si Jan Frič vybral téměř zapomenutou francouzskou hru z konce 19. století, která se v Česku ještě nehrála. A dokázal ji společně s dramaturgyní Martou Ljubkovou zbavit nánosů dobově podmíněného balastu a vykřesat z ní zcela současnou výpověď o světě, který ovládají peníze a spleť zákonů a nařízení, v nichž není snadná orientace.

Škorpil: Krkavci (Dejvické divadlo)

 Fričovi Krkavci v Dejvickém divadle jsou ozvěnou jeho oceňované Vassy Železnovové uvedené před čtyřmi lety v Národním divadle. Nejen použitím mikroportů přispívajících k chladné a odtažité náladě inscenace a nejen takovými detaily jako je chrlení černé „krve“ jednou z postav v závěru. Opakuje se – opět dokonale - i pocit bezútěšnosti a marnosti, světa, v němž je každý sen odsouzen k zániku a v němž je rodina zázemím i osudem.

Mikulka: Krkavci (Dejvické divadlo)

Nevěřte nikomu!


Skoro se tomu nechtělo věřit, ale stalo se: Janu Fričovi (a Martě Ljubkové) se v Dejvicích podařilo vstoupit do velmi podobné řeky jako před lety v Národním s Vassou Železnovovou. Sto padesát let stará, úmorně upovídaná a průhledně tezovitá hra Henry Becqua v jejich inscenaci ožila a proměnila se v silný nadčasový příběh o bezmoci obyčejných lidí, kteří se ocitli tváří v tvář nelítostnému světu financí, spekulací a nesrozumitelných zákonů.

pondělí 10. března 2025

Voska: My děti z druhé ruky (Eliadova knihovna)

Děcák na vlastní kůži


U tématu dětských domovů a sociální vyloučenosti těžko očekávat úplnou selanku, inscenace Róberta Štefančíka My děti z druhé ruky, která se uvádí v Eliadově knihovně Divadla Na zábradlí, přesto umí překvapit otevřenou drsností.

sobota 8. března 2025

Voska: Díla. Autoportrét. Sebevražda (MeetFactory)

Z Francie na Šumavu a zpět


Titulní trojici knih francouzského spisovatele Édouarda Levého adaptovala pro smíchovskou MeetFactory režisérka Viktorie Vášová. Subjektivně největší část její inscenace tvoří opravdu zábavné fragmenty z Děl, v jejichž rámci čtveřice účinkujících nabízí jakýsi stand-upový orloj spisovatelem navržených a nerealizovaných uměleckých děl - která herci s nadsázkou popisují či přímo představují.

neděle 2. března 2025

Škorpil: Heda Gablerová - naostro (Činoherní klub)

Havelkovu režii Heda Gablerová – Naostro (v originále lépe dvojznačné Shooting Hedda Gabler) lze vnímat v pandánu k Rackovi uvedenému v Divadle Na zábradlí. I v Činoherním klubu jde o výraznou úpravu klasického textu. Tentokrát neautorskou, protože Ibsena do prostředí norských (ne)závislých filmařů přepsala britská scenáristka Nina Segal. Jinak je zde ale víc podobností, než by se dalo čekat: skupina vyhořelých postav maskujících své slabosti a prohry cynismem, převládající podehrávání a zcizování a zvláštním (pro Havelku ovšem typickým) způsobem odhalený mechanismus konstruované režie.

sobota 1. března 2025

Dubský: Mešita + Ze života hmyzu (Národní divadlo Brno)

Mešita Téma kulturních válek je aktuální a může být i provokativní, navíc dochází i na střelbu takříkajíc "do vlastních řad“. Tvůrci totiž svou kritiku míří jak na homofobní, rasistickou či dezinformacemi zpracovanou část společnosti, tak na soudobé ochránce morálky a politické korektnosti, kteří přesně vědí, co a jak je možné ve veřejném prostoru říkat. (Předesílám, že nový titul Martina Glasera a Olgy Šubrtové jsem viděl na veřejné generálce.)

úterý 25. února 2025

Dubský: Faust (Horácké divadlo Jihlava)

Po divácky úspěšném Utrpení mladého Werthera a kritikou oceňované adaptaci Bergmanova filmu Šepoty a výkřiky se režisér Jakub Čermák v Jihlavě vrátil ke Goethovu dílu. Jeho Faust je plný symbolických obrazů, zároveň ale působí srozumitelným dojmem.

čtvrtek 20. února 2025

Voska: Oresteia (Národní divadlo)

Zabouchnuti v umývárce


Předně je potřeba přiznat, že nová „národní“ Oresteia v režii Mariána Amslera disponuje hned několika opravdu dobrými momenty. Předně je to scénografie Petra Vítka, tvořící obří a zároveň tísnivě chladný kachlovaný prostor, který si navíc skvěle rozumí s propracovaným světelným designem Karla Šimka; docela nenásilně se tu používá i princip live cinema. Stejně tak hudba Ivana Achera dokáže sugestivně podbarvovat jednotlivé nepříjemné situace (příjemné aby tu člověk pohledal). A povedlo se současné rámování celku coby terapeutického sezení, které podstupuje čím dál neurotičtější Orestés (Zdeněk Piškula) s přísnou Doktorkou (Gabriela Mikulková).

sobota 15. února 2025

Mikulka: (Ne)boj (tyhle - Divadlo X10)

Chvála podivnosti


Už dlouho jsem tu nešermoval termínem „divné divadlo“. Pro inscenaci (Ne)boj skupiny tYhle v každém případě sedí jako ulitý. Na webových stránkách se přitom lze dočíst, že Florent Golfier-Brechmann a Lukáš Karásek ve svém duetu „pohybově a tělesně prozkoumávají z různých perspektiv bytí v konfliktu (…) zvou k sobě rozličné kvality konfliktů, jichž jsme součástí a které se odehrávají na různých systémových úrovních“.[1] Jenže, upřímně řečeno, při sledování představení v poněkud nevlídném prostředí Divadla X10 divnost vše ostatní spolehlivě převálcovala. Což rozhodně není míněno jako výtka.

sobota 8. února 2025

Mikulka: Paní Dallowayová (Divadlo Na zábradlí)

Co je to za ženskou?


Tahle inscenace ve mně zanechala hodně rozporuplné pocity. A nemyslím to jako eufemismus, opravdu si nejsem moc jistý dokonce ani v té úplně nejzákladnější kategorii, jestli se mi představní líbilo nebo ne. Nebo trochu jinak: docela často to byla podívaná poněkud nezáživná, stejně tak ale platí, že Anna Klimešová a spol. dokázali navodit skutečně silnou atmosféru. Ani nemluvě o svůdném kouzlu nepravidelného, značně nepředvídatelného prolínání depresivní tíživosti s ironickým žertováním.

sobota 1. února 2025

Voska: Kartonový taťka (Divadlo v Dlouhé)

Taťka v nás

V Divadle v Dlouhé se režiséru Michalu Vajdičkovi očividně daří, Kartonový taťka je – obzvlášť ve srovnání s několika jeho posledními tituly – hodně příjemným překvapením, které dobře rozvíjí linii divácky přístupných inscenací postupně se proměňující pražské scény.

pátek 31. ledna 2025

Škorpil: Privatizace (Národní divadlo)

 Na začátku představení kladou herci publiku sérii řečnických otázek, jež tematizují vztah k bohatství, jeho etice a morálce. Tyto otázky vymezují myšlenkový i ideový záměr Privatizace, jež se během zkoušení tematicky zúžila na osobu Petra Kellnera. Tiskovou zprávou o jeho tragické smrti emotivně diktovanou pozůstalou dcerou také sama inscenace začíná. Hned po ní následuje několik monologů – vzpomínek na Kellnera – za jejichž zdroji lze tušit bývalého mluvčího PPF či majitele Seznamu, ale objeví se i zpověď podnikatele přesvědčeného, že ho PPF zruinovala. Erbes s Jedinákem jako autoři je zřejmě použili, aby ukázali ambivalentnost vztahování se k enigmatické postavě snad nejslavnějšího českého miliardáře. Jako režiséři už ale neuhlídali, aby tyto zpovědi nevyzněly v hereckém podání ironicky, hloupě či trpitelsky.

čtvrtek 30. ledna 2025

Mikulka: Privatizace (Národní divadlo)

Někdy se to prostě nesejde


Někdy se to prostě nesejde. V případě téhle inscenace dokonce ani titul s obsahem: hraje se totiž primárně o Petru Kellnerovi a jeho rodině, zatímco na titulní privatizaci se dostane jen okrajově (v souvislosti s Kellnerovou účastí). Mnohem podstatnější však je jiný paradox: do pomyslné kellnerovské mlýnice tvůrci nasypali všechno možné i nemožné, a stejně to nakonec vyznívá spíš tak, že se na jevišti Nové scény hodinu a půl mlelo v podstatě naprázdno.

Voska: V závěji (Komorní divadlo Kalich)

Když je v závěji útulno


Tak zase jeden výlet do míst, kde se jeden zas tak často nevyskytne, ale tentokrát s výrazně lepším výsledkem než posledně v Ypsilonce. Duel Jiřího Langmajera coby samotářského Patricka a Petry Hřebíčkové jako trhle extrovertní Judith v Komorním divadle Kalich je milou, nenáročnou zábavou – bez jakékoli uštěpačnosti, která by snad z toho konstatování mohla čišet.

neděle 26. ledna 2025

Škorpil: Kartonový taťka (Divadlo v Dlouhé)

István Tasnádi napsal černočernou grotesku plnou překvapivých zvratů, vykloubených situací i ironických odkazů k maďarské (konzervativní) realitě. To poslední v našem kontextu funguje nejméně (jakkoli Donald Trump a jeho domácí obdivovatelé nevědomky pomáhají, jak mohou) a tak je možná trochu škoda že dramaturgie zejména v závěru neškrtala. Druhá – podstatnější – škoda je, že (pomineme-li že prozrazení jednoho ze zvratů, neboli umrlého zastoupeného kartonovým panákem, se asi nejde vyhnout) Michal Vajdička se rozhodl rozehrávat Kartonového taťku již od samého začátku jako crazy komedii se situačními gagy.

středa 15. ledna 2025

Mikulka: Misky (Handa Gote - Alfred ve dvoře)

Miska sem, miska tam


Loňský divadelní rok (alespoň ten můj) skončil dobře s Wernischem, nový divadelní rok začal dobře s Miskami. Handa Gote přišla s novou inscenací, hraje tentokrát ve třech, s tím že k dvojici osvědčených harcovníků Procházka-Švábová přibyl o generaci mladší nováček Vavřinec Němec.

úterý 14. ledna 2025

Voska: Zákon řady (Studio Hrdinů)

Koulelo se, koulelo


Teorie rakouského biologa Paula Kammerera o řadovosti, která všude kolem sebe vidí neustále se opakující události, nebyla příliš úspěšná ani ve své době, tedy na počátku 20. století. Program k inscenaci Apoleny Vanišové jakoby naznačoval, že tvůrčí tým se bude snažit Kammerera alespoň částečně rehabilitovat otázkou „co když na tom přece jenom něco je?“. Nová premiéra Studia Hrdinů samotná se však – nikoli ke škodě – pouští směrem vlastně úplně opačným.

neděle 12. ledna 2025

Voska: Noční můry s čápem marabu (Meetfactory)

Klovnutí do citlivých míst


Noční můry s čápem marabu v jedné věci trochu připomínají jinou, veleúspěšnou inscenaci textů Irvina Welshe – Ucpanej systém Dejvického divadla. Začínají skoro jako takový drsnější sitcom, dění na jevišti je však čím dál temnější a končí se v nejhlubším násilném zmaru. V MeetFactory intenzivněji než tehdy v Dejvicích, a snad i proto dokáže Rálišova inscenace zapůsobit s ještě větší silou.

Dubský: Zaráz (čtvrtek 9. 1.)

Racek (Městské divadlo Zlín)
Garderobiér (Městské divadlo Zlín)


čtvrtek 9. ledna 2025

středa 8. ledna 2025

Dubský: Zaráz (úterý 7. 1.)

Zvuk slunečních hodin (Městské divadlo Zlín)
Farma zvířat (Slovácké divadlo Uherské Hradiště)


Voska: Prázdninové iluze aneb Letní harašení (Studio Ypsilon)

Haharašení před roubenkou


Někdy to tak prostě vyjde a člověk se ocitne na představení inscenace, která by za normálních okolností pravděpodobně ležela stranou jeho diváckého zájmu. I když v tomhle případě to je tak napůl. O inscenaci Prázdninové iluze aneb Letní harašení, poslední premiéru Studia Ypsilon v loňském roce, jsem se přihlásil dobrovolně. Fascinoval mě ten název, vytuněný ještě podtitulem bláznivá letní komedie s eroticko – kriminální zápletkou, okořeněná o několik přednášek na téma fenoménu českého chatařství.