sobota 3. listopadu 2012

Mikulka: Hořké slzy Petry von Kant (Residenztheater München)

Ať už bývaly inscenace v rámci „německého“ festivalu povedené nebo ne, vždy nabízely jednu jistotu: přesné a kvalitní herecké výkony. V případě Hořkých slz Petry von Kant se bohužel nelze utěšovat ani tím. Dvě hodiny jednotvárně hysterické přepjatosti, setrvávající u nivelizujícího forte.


Když mezi postavami nepřeskočí jediná jiskra a nevznikne ani náznak skutečných vztahů, o osudové přitažlivosti ani nemluvě (a o ničem jiném tahle inscenace nepojednává), zůstává pouhá režijní exhibice, zbytečná, prázdná a především příšerně otravná. Nic na tom nezmění efektní scéna, tvořená stovkami prázdných lahví, ani manýristický nápad uzavřít vše do jakési skleněné klece a zvuky pouštět ven prostřednictvím mikroportů a reprodukturů.


24 komentářů :

  1. "nivelizující forte" by mohl být docela pěkný název tohohle webu.

    OdpovědětVymazat
  2. Martin J. Švejda4. listopadu 2012 v 23:56

    Onanie německého divadla, salóního levičáctví!
    A ještě jeden postřeh k tlumočení (třetího pražského představení): když se tlumočnice rozhodne nikoli tlumočit, ale dabovat (tj. hrát hlasem spolu s herečkami), je postaráno o vskutku nevšední interferující zážitek.

    OdpovědětVymazat
  3. Vladimír Mikulka5. listopadu 2012 v 0:11

    To jako vážně nebo jako vtip? Tvrzení o "onanii německého divadla" zcela rozumím, ale co na tom bylo levičáckého?

    Ale je pravda, že ochotnicky hrající simultánní tlumočnice byla srandovní už v pátek. My to měli ještě navíc zostřené tím, že přímo za námi seděl Martin Bursík a s Kateřinou Jacques a celé dvě hodiny předváděli chování klasických buranů v divadle - šťouchali do sebe a neustále polohlasem kometntovali dění na jevišti...

    OdpovědětVymazat
  4. To levičáctví mne taky zarazilo. Ale možná je to míněno jako kritika vyprázdněných citů a ztržnění (to je slovo, co?) mezilidských vztahů v kapitalismu. něco jako Odpad, město, smrt kde se takévšichni prodávají.
    Já ale Martina chápu. Jinak si totiž musí divák říkat: No, paní Petra to má fakt blbý. A co jako já s tim? Proč se na to mám koukat?

    OdpovědětVymazat
  5. Martin J. Švejda5. listopadu 2012 v 8:56

    Ano, Jakub to řekl v podstatě za mě. Neboť není ta inscenace o zlém kapitalismu (založeném na tržních principech), který deformuje mezilidské vztahy a jehož největšími oběťmi jsou prostí, chudí lidé (služebná)?

    OdpovědětVymazat
  6.  no tedy... a já myslel že Referendum čtu v našem kolektívu jenom já

    OdpovědětVymazat
  7. Vladimír Mikulka5. listopadu 2012 v 9:17

    Mně se tahle "sociální" interpretace zdá trochu přitažená za vlasy. A především odvádí pozornost od podstatného problému celé inscenace: Petra von Kant sice o své zhoubné zamilovanosti informuje usilovným řevem, útoky na služebnou a divokým škubáním (o "pořezaných" zádech ani nemluvě), ale proč to dělá, je naprosto nejasné. Když mezi osudovými partnerkami nic nevznikne, je to všechno jen prázdný křik. Herecký i režijní.

    OdpovědětVymazat
  8. Martin J. Švejda5. listopadu 2012 v 9:36

    No právě. Tím, že téma osudové lásky není dostatečně dramaticky rozvedeno, přesouvá se pozornost na "sociální" problematiku. A pak je tu, ve prospěch této interpretace, pointa inscenace: sebevražda služebné. Jako že (kdybychom zůstali u Tvého tématu) svoji paní tajně milovala??? 

    OdpovědětVymazat
  9. Vladimír Mikulka5. listopadu 2012 v 9:49

    No samozřejmě, vždyť je to tam zcela explicitně řečeno - má to být obdobná osudová závislost jako u Petry na Karin. Ostatně hned v úvodu se služenbná houpe zavěšená v jakémsi masochistickém postroji - na což na konec odkáže režie tím, že se úplně stejně a na stejném místě houpe jako oběšenec.

    OdpovědětVymazat
  10. Martin J. Švejda5. listopadu 2012 v 9:52

    Tak to se kritik kaje. Nedával jsem pozor.

    OdpovědětVymazat
  11. Tak teda neviem, v niečom sa možno dá ohľadom tej insenácie súhlasiť (hoci ja ju považujem za vydarenú), rozhodne ale nie v pohľade na herecké výkony. Pre mňa boli všetky výkony (obzvlášť herečky v titulnej úlohe) veľmi presne minuiózne vystavané, plné napätia, rozhodne nie jednotvárne. Nejde o to, aby niečo vzniklo medzi partnerkami, tá náklonnosť predsa nie je vzájomná, ale "jednosmerná".

    OdpovědětVymazat
  12. Jistě, že je to jednostranná náklonnost starší úspěšné ženy k mladé, která toho bezostyšně využívá.  Ale to na věci nic nemění: přece i jednostranná náklonnost musí mít nějaký důvod, musí být nějak opodstatněná. Tady se mezi nimi neobjevilo nic, co by drásavé výlevy Bibiany Beglau jakožto Petry jakkoli opodstatnilo.

    A pokud nemá drastické herecké forte (pokud to tedy nenazveme rovnou křečí nebo hysterií) nějaký základ, je to jen jiný případ efektního, ale prázdného ornamentu - stejně jako to akvárium, ze kterého jdou zvuky ven pouze přes reproduktory. Neumím si pomoci, ale i kdyby hrála Beglau sebepřesněji a sebemuniciózněji (jakože si to nemyslím), nemůže se za takových okolností dostat dál, než k předvádění techniky zbavené obsahu. Proto to taky byla podívaná tak strašně únavná.

    OdpovědětVymazat
  13. ne, já čtu reFRNDum pravidelně. a včera jsem dokonce načapal Patočku na konspirační schůzce.

    OdpovědětVymazat
  14. což je náhodou pěkný efekt. a ta hysterie je namístě. v jistý moment se nám každá láska zdá osudová a pak, řečeno s Adinou Mandlovu, "dneska už se tomu směju".  Petra von Kant není přece příběh o osudové lásce, ale příběh o hysterii zamilovanosti.

    OdpovědětVymazat
  15. Zuzana B. DAMUkčd6. listopadu 2012 v 13:49

    Dobrý den,

    pro mě Vámi zmíněná jednostranná náklonost Petry ke Karin byla silně opodstatněná obrazem jejich prvního setkání. Karin ve své vulgaritě a dětinskosti byla dostatečně provokativní na to, aby mohla Petru zaujmout a posednout, držela si totiž "vypouklé bříško" až do konce. Důvodem náklonnosti tedy pro mě bylo už jen to, jak Karin vypadá a jak naprosto bez ostychu Petru svádí, občas trochu násilně. (v podání Uhlířové v Komedii mi přišla postava více barevná, protože se během děje více proměnila).

    Jinak co se týče křeče, histerie a prázdných ornamentů, rozhodně bych nesouhlasila s tvrzením, že se jedná o předvádění techniky zbavené obsahu. Samozřejmě, že záleží na okolnostech a subjektivním vnímání každého z nás, ale na mě některé obrazy velice zapůsobily a pomohly mi utvořit si názor na danou situaci. Tahanice Petry a Karin v druhé polovině děje jsem vnímala jako neustávající honičku a hru na kočku a myš, která postupně graduje (alespoň v nedělním představení) a právě expresivní gesta mi dokreslili tento vztah. Podobně jako hra se scénou a některá opakování - například zvedání telefonu a běhání přes matrace. Zoufalství Petry von Kant ke mně několikrát opravdu promluvilo (a to jsem rozuměla asi tak 20% textu, protože na mě nezbyla sluchátka).
     
    Jinak se samozřejmě nabízí otázka, jak lze danou emoci, ať už skrze výrazné gesto a nebo prožívání, dostat k divákovi přes sklo, časté světelné a zvukové předěly, porty a překladatelku. Tento komentář píšu proto, že jsem tak či onak byla celou dobu v jistém očekávání, které se trochu zklamalo v konci, ale některé okamžiky ke mně přes překážky promluvily, což je, vzhledem k jejich počtu, zajímavé.
    Takže Petra von Kant pro mne s úctou a s čistým zážitkem.
      

    OdpovědětVymazat
  16. No jo, Vojtěchu a četl jsi toto vyjádření režiséra o tom, proč že hru inscenoval: "Nikdo neumí popsat souvislosti
    lásky a peněz a soustavně se proměňující spleť mocenského uspořádání v
    mezilidských vztazích tak dobře jako Fassbinder.“?
    Tak především to asi trochu o těch pěnězích (a kapitálu) trochu být chce a má. Ale co ta proměňující se spleť? To už jsem vážne vedle, co je proměnlivého a linii: Petra miluje Karin, ale Karin Petru nemiluje - Marlene miluje Petru, ale Petra Marlene nemiluje?

    OdpovědětVymazat
  17. Zuzana B. DAMUkčd8. listopadu 2012 v 23:48

     Zuzana Burianová

    OdpovědětVymazat
  18. Zuzana B. DAMUkčd9. listopadu 2012 v 0:41

    Dobrý den,

    pro mě Vámi zmíněná jednostranná náklonost Petry ke Karin byla silně opodstatněná obrazem jejich prvního setkání. Karin ve své vulgaritě a dětinskosti byla dostatečně provokativní na to, aby mohla Petru zaujmout a posednout, držela si totiž "vypouklé bříško" až do konce. Důvodem náklonnosti tedy pro mě bylo už jen to, jak Karin vypadá a jak naprosto bez ostychu Petru svádí, občas trochu násilně. (v podání Uhlířové v Komedii mi přišla postava více barevná, protože se během děje více proměnila).

    Jinak co se týče křeče, histerie a prázdných ornamentů, rozhodně bych nesouhlasila s tvrzením, že se jedná o předvádění techniky zbavené obsahu. Samozřejmě, že záleží na okolnostech a subjektivním vnímání každého z nás, ale na mě některé obrazy velice zapůsobily a pomohly mi utvořit si názor na danou situaci. Tahanice Petry a Karin v druhé polovině děje jsem vnímala jako neustávající honičku a hru na kočku a myš, která postupně graduje (alespoň v nedělním představení) a právě expresivní gesta mi dokreslili tento vztah. Podobně jako hra se scénou a některá opakování - například zvedání telefonu a běhání přes matrace. Zoufalství Petry von Kant ke mně několikrát opravdu promluvilo (a to jsem rozuměla asi tak 20% textu, protože na mě nezbyla sluchátka).
     
    Jinak se samozřejmě nabízí otázka, jak lze danou emoci, ať už skrze výrazné gesto a nebo prožívání, dostat k divákovi přes sklo, časté světelné a zvukové předěly, porty a překladatelku. Tento komentář píšu proto, že jsem tak či onak byla celou dobu v jistém očekávání, které se trochu zklamalo v konci, ale některé okamžiky ke mně přes překážky promluvily, což je, vzhledem k jejich počtu, zajímavé.
    Takže Petra von Kant pro mne s úctou a s čistým zážitkem.
      

    OdpovědětVymazat
  19. No jo, Vojtěchu a četl jsi toto vyjádření režiséra o tom, proč že hru inscenoval: "Nikdo neumí popsat souvislosti lásky a peněz a soustavně se proměňující spleť mocenského uspořádání v mezilidských vztazích tak dobře jako Fassbinder.“?
    Tak především to asi trochu o těch pěnězích (a kapitálu) trochu být chce a má. Ale co ta proměňující se spleť? To už jsem vážne vedle, co je proměnlivého a linii: Petra miluje Karin, ale Karin Petru nemiluje - Marlene miluje Petru, ale Petra Marlene nemiluje?

    OdpovědětVymazat
  20. Zcela technická poznámka:
     
    příspěvky do debaty velmi vítáme, ale opravdu budeme trvat na tom, aby byly podepsané. "Zuzana B. z DAMU" bohužel nestačí.
     
    Prosím tedy Zuzanu B., aby se "odtajnila" , jinak budeme muset (jakkoli s lítostí) její příspěvek smazat.

    OdpovědětVymazat
  21. četl, ale nepřijde mi fér kritizovat in inscenaci na základě polemiky s nějakým vyjádření režiséra. proměňující se spleť tam nicméně taky nevidím. 

    k těm penzům - jasně, petra je zamilovaná a volí k tomu všechny prostředky, který má - teda kromě krásy (přiznejme karin, že na ní možná i tak něco vidí) především vliv/moc a ty prachy. stejně jako karin má co nabídnout (krásu, mládí) a chce to, co jí může nabídnout petra : prachy a slávu. na tom snad není nic pohoršujícího , to je normální. a nevšim jsem si, že by to ta inscenace nějak výrazně kritizovala nebo se nad tím podivovala, prostě to zobrazuje / popisuje.

    OdpovědětVymazat
  22. já na tom nic nefér nevidím. je samozřejmě možné reflekrtovat inscenaci nezávisle na tom co si myslí a chtějí režiséři (a smozřejmě občas se povede úspěch navzdory). ale máš-li na inscenaci nějaký názor a kdokoli z inscenátorů ti ho potvrdí, nevidím na tom nic špatného.
    nikdy jsem si nemyslel, že je ta inscenace o prodejnosti lásky, spíš o tom jak nešťatsná Petra propadne potvoře. Fakt si nemyslim, že by tam ze strany Karin bylo třeba i jen maličko upřímného. chce si hrát a když zjistí jakou má nad Petrou moc, sprostě ji využije. Já Petru chápal jako "starou školu". Možná si myslela, že něco jako opravdové city a lásku (a ženskost: vem si, že na začátku měla dost výrazně stažená prsa), ale bylo to v ní (jako v koze). To Karin je podle mě bezskrupulózní a bezsádová. Ta vším jenom tak pluje.

    OdpovědětVymazat
  23. vždyť je to mladá holka - ve spoustě věcech prostě jasno nemá, je to v mnoha ohledech bezděčné. ano, děním tak nějak pluje - to ale neznamená, že je bezskrupulózní nebo bezzásadová

    OdpovědětVymazat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme