pátek 30. června 2023

Mikulka: Festival Regiony Hradec Králové 2023 (čtvrtek 29. 6)

Andrea Díaz Reboredo: M.A.R.
Transiteatret-Bergen: Stav ohrožení (15:20-16:20) - hodina, která formovala Norsko
Olivier de Sagazan: Transfiguration

čtvrtek 29. června 2023

Dubský: Festival Regiony (středa 28.6.)

Uhol_92 Bratislava: Toni Wolff zisťuje, že prerobila milióny

MeetFactory: Dech

Mikulka: Festival Regiony Hradec Králové 2023 (středa 28.6)

Jakub Gottwald a kolektiv: K Prameni

Uhol_92 Bratislava: Toni Wolff zisťuje, že prerobila milióny

Meetfactory: Dech

Dubský: Festival Regiony (úterý 27.6.)

Divadlo P. O. Hviezdoslava Bratislava: Generácia Z – Krása nevídaná

Kazaliště Marina Držića Dubrovník: Hamlet – záznam zločinů jedné monarchie

středa 28. června 2023

Mikulka: Festival Regiony Hradec Králové 2023 (úterý 27.6)

Alfa Plzeň: Odysseus

Kazalište Marina Držića Dubrovník: Hamlet - záznam zločinů jedné monarchie

Johan & Petr Vydarený: Kytice vol. 2

Voska: Amberville – Plyšoví gangsteři (Divadlo v Dlouhé)

Pro dítě je nejlepší, když to není pro dítě


Nebo tak nějak to bylo v knize pohádek Zdeňka Svěráka Radovanovy radovánky. Trochu se mi zdá, že se tímhle aforismem řídil i režisér Jan Jirků, když pro Divadlo v Dlouhé připravoval inscenaci Amberville – Plyšoví gangsteři. Není pochyb o tom, že Jan Jirků je výtečný režisér divadla nejen pro děti, zmiňme namátkou třeba skvělé předloňské Bratry naděje v Minoru. Žák Jana Borny, na jehož domovské scéně teď režíruje rodinnou hudební inscenaci – to je rovnice, která by měla krásně vycházet. A Plyšoví gangsteři opravdu nejsou špatní. Přiznám se nicméně, že moje očekávání byla ještě o kousek vyšší.

úterý 27. června 2023

Mikulka: Festival Regiony Hradec Králové 2023 (pondělí 26.6)

Raw
Divadlo Petra Bezruče: Sen čarovné noci
Buchty a loutky: Punch a Judy
Fekete Seretlek  

V pondělí v Hradci pokračovalo horko a docela se dařilo i divadlu. Jen je mi trochu líto, že jsem zatím ještě nenatrefil na žádné mimořádné dětské představení, což je přesně ten typ překvapivého setkání, na která se v Hradci vždycky těším. Nedělního Kašpárka a zbojníka nechávám stranou, ti byli primárně pro dospělé, a včerejší Zlatá rybka z plzeňské Alfy nabídla spíš slušný standard (děti vypadaly vcelku spokojeně, ponaučení zaznělo, jenže pro nás, necílovkáře, se nic zvlášť pamětihodného neudálo). Ale divadelňák se teprve láme do druhé poloviny, takže není důvod ztrácet naději, budu to zkoušet dál.

pondělí 26. června 2023

Dubský: Festival Regiony (neděle 25.6.)

Studio K Színház Budapešť: Katynka z Heilbronnu


Přiznám se, že jsem měl při sledování inscenace budapešťského Studia K pocit lehkého déjà vu. Podobně jako v pátek u Proměny v provedení souboru z německého Kasselu, i Katynka z Heilbronnu stojí na silném vizuálu a nosném nápadu, který však tvůrci ke škodě inscenace nedokáží posunout dál, nebo se ho zbavit. V tomto případě neobvyklá režijní koncepce spočívá ve využití běžeckých pásů. Na první pohled smysluplná vizuální metafora se ale velice rychle „ochodí“ a po pár minutách začíná být takřka nezaujaté odříkávání textu Kleistovy hry za chůze či běhu poněkud iritující.

Mikulka: Festival Regiony Hradec Králové 2023 (neděle 25. 6.)

Studio K Budapešť: Katynka z Heilbronu

DRAK & Bratislavské bábkové divadlo: Zapsaný spolek českých a slovenských loutkářů uvádí: Kašpárek a zbojník

Horácké divadlo Jihlava: Šepoty a výkřiky


Juchů. Festivalová neděle se nesla ve znamení příjemných překvapení. I když tedy, označit smrťácko-depresivní Šepoty a výkřiky za cosi „příjemného“ není tak docela přesné, ale dobré divadlo to bylo, o tom žádná. Dopoledne stačilo přečkat roztomilé mrckování dánské dvojice z Theatre Madam Bach (jmenovalo se to Jsi tady, ale raději bych tam nebyl), a pak už se seřadily zážitky, které byly podstatně lepší, než jsem očekával.

neděle 25. června 2023

Dubský: Festival Regiony (pátek 23.6.)

Staatstheater Kassel: Die Verwandlung (Proměna)


Povídka Franze Kafky Proměna láká k rozličným interpretacím, inscenace režiséra Stefa Lernouse z německého Kasselu se nese v duchu zombie hororu. Do přízračného prostoru jako první vstupuje postava připomínající deratizátora, která nalezne knihu, z níž začne číst příběh Řehoře Samsy, který se v předloze promění v nestvůrný obří hmyz. Jeho pokoj vypadá jako terárium, samotný Řehoř v podání Lisy Natalie Arnold se ovšem svým vzezřením nijak neliší od zbytku rodiny.