neděle 24. února 2013

Škorpil: Rebeka /Rosmersholm/ (DnV)

 jak vlčák na turecký med

Ibsenův Rosmersholm je drama konverzační. Oč méně se toho na scéně děje, o to více se o tom mluví. Tragédie se neodehrává teď a tady, ale (většinou) v minulosti a za slovy. V Divadle na Vinohradech to nečekaně hodně lidí chápe a respektuje. Vlastně všichni s výjimkou představitelky hlavní role, režiséra a dramaturga.

Dagmar Havlová jako by měla neodolatelné nutkání jednat. Pohrává si s vlasy, s plédem, s pletením, s novinami... Chvilku nepostojí, sedá si na pohovku nebo na židli a hned zase vstává, padá na kolena, přechází tam a zase zpět... A to je prosím řeč o klidných pasážích inscenace. Vedle pokojně se tyčícího (lepší slovo těžko hledat) Romana Zacha nebo stoické a přesně odměřené Daniely Kolářové to působí přinejmenším podivně. Zvlášť když tuto hýřivou gestiku nedoprovází (naštěstí?) adekvátní hlasový projev, který lze většinou jen stěží opsat jinak než jako deklamace. Ve vypjatých pasážích se pak Havlová uchyluje buď k neobyčejně otřepaným pózám (za všechny jmenujme alespoň svírání hlavy rukama na znamení zoufalství), případně se mění v jakousi polodivokou bytost, když v kleče na předscéně zničehonic chrlí do publika podivně pohrdlivě a živočišně své doznání. Že jde o tragedii a drama lze vskutku jen těžko přehlédnout.

Kdyby snad přeci jen někdo váhal, podstrčí mu Juraj Deák hned v úvodu (a pak znovu a znovu) před oči promítanou polární záři – jde přece o severské drama - a každý byť jen trochu dramatičtější moment podtrhne temným hudebním motivem. A dramaturg sice tu a tam něco škrtne a zkrátí, ale dosti nepochopitelně (pochybuji že by to jan vedral myslel jako schválnost a ironii) nechá v iscenaci většinu "parazitních větiček" typu "já už tedy odcházím" pronášených postavami na odchodu.

33 komentářů :

  1. Pane Škorplie, požádejte Andreu, at´ Vám udělá kopii té Zadekovy inscenace. Byla zvolena inscenací roku 2000. Zajímalo mne, jak by to na Vás ve srovnání působilo. Myslím, že jsem o tom psal v Thetertreffen, ale nejsem si jist.

    OdpovědětVymazat
  2. Pane profesore, já ji tuším viděl v rámci PDFNJ. Ovšem ze slova "tuším" jistě chápete jak velkou stopu ve mne zanechala. A ta pražská inscenace za podobné "kejkle" jistě nestojí, neboť je ve skrze zapomenutelná.

    OdpovědětVymazat
  3. Machalicka Nadivadlo28. února 2013 v 12:05

    Nejdůležitější ředitel v Česku Töpfer mi zabránil jít na premiéru a vzkázal mi po tiskové mluvčí, že měli pouze premiéru a předpremiéru (jindy je to zřejmě jinak) a že tudíž zvali jen veřejnoprávní kritiky. Větší blbost by si těžko vymyslel. Zřejmě to má nějak popletené, jelikož on je ředitel divadla placeného z veřejných peněz, nikoliv soukromník. Také se mi doneslo, že by si pan Deák se mnou prý promluvil a pak by mi zřejmě udělil dispens, případně mi velkoryse věnoval lupen. Tak nevím, jestli ti hoši vinohradští nejsou rovnou blázni. A ještě se mlžilo a vymýšlelo, že mají napořád vyprodáno. Tak jsme koukla na internet  zjistila, že tomu tak na první reprízu není a zakoupila lístek, který mi v reakci samozřejmě proplatí, že. Samozřejmě, že je řešení vykašlat se na ně na všechny. No Vinhrady na tom každopádně vydělaly, protože kdybych šla na premiéry Ibsena, jak byly, byla bych mnohem drsnější. Takže v sobotu deák, v pondělí Nebeský. Stručně:  jako kdybych odešla z oddělení zkamenělin Národního muzea a vstoupila do budovy Guggenheimovy sbírky moderního umění v Bilbau, mezi oběma inscenacemi leží sto let, tuny stoletého prachu. Na Nebeském jsem se božsky bavila, divadelnost té inscenace úžasná a vůbec mi nepřišlo nutné, aby veškerou symboliku, asociace (které ale většinou vychzejí z evidentně důkladné zanlosti textu, kterou já tedy nemám) rozečetla.      

    OdpovědětVymazat
  4. Martin J. Švejda28. února 2013 v 13:41

    Myslím, že Töpferovy Vinohrady plně odpovídají "modelu Babovřesky" (či "Zeman"). Na jedné straně tu máme ušlíbající se, jízlivé kritiky a na druhé straně početnou diváckou skupinu, která (konečně zas) dostává to, co chce (a to od, dejme tomu, podoby reklamních plakátů po repertoárovou strategii). Tyhle dva světy se za stávající situace naprosto nemohou potkat. Jediný rozdíl mezi Troškovými Babovřesky a Töpferovými Vinohrady je, že se tak děje z veřejných peněz...
    Vojtěch Varyš na FB zmínil, že mu je líto, že se horký favorit konkursu do DNZ Petr Štědroň loni nepřihlásil do konkursu na DnV. Jenže koho ambiciózního by tak nejistá a labilní destinace jako jsou Vinohrady lákala? Dějiny českého divadla se už dávno píší jinde než na Vinohradech (či v Národním divadle). Nechme Vinohrady spát.      

    OdpovědětVymazat
  5. No jo, nechat spát... Když tu je ten čertík "z veřejných peněz". Na Fidlovačce, Na Jezerce, Bez zábradlí a jinde podobně by to bylo naprosto v pořádku, na Vinohradech mě to poněkud štve. Tím spíš, že v Praze ve velmi podobném modelu jedou i MDP. Ale to už se obloukem dostáváme k otázce, jaký typ kultury stát má a chce podporovat.

    OdpovědětVymazat
  6. Martin J. Švejda28. února 2013 v 14:22

    Sám si, Vladimíre, na otázku i odpovídáš: ano, pražský magistrát chce podporovat i mainstreamový typ kultury vzor DnV, MDP.  

    OdpovědětVymazat
  7. Myslím si, že to srovnání s Babovřeskami či Zemanem je nejenže přepálené, ale hlavně nic neříkající. Přece Cokoli, co je výrazněji oblíbené, má také nějaké "ušklíbající se kritiky". Nadto Babovřesky či Zeman vzbuzují vskutku výrazné a rozšířené negativní emoce, což se o současné podobě DnV dá říct těžko - asi nepopouzí o moc víc lidí, než jsou ti, kteří zde diskutují:-) (nemluvím o sobě, já tam prakticky nic neviděl)

    OdpovědětVymazat
  8. Ne že bychom na to
     - vy nebo já - měli nějaký výrazný vliv. Ale o tom, kdo bude v DnV rozhodlo poměrně výrazné grémium, kde byla i řada divadelníků. Ti se - s výjimkou Miloslava Klímy - shodli na panu Töpferovi. Ne tedy na pražském Magistrátu, ale na této komisi leží plná tíha odpovědnosti, kdo v DnV dnes šéfuje.
    Nejen, že měla komise na výběr minimálně další dva - podle mne mnohem vhodnější kandidáty Stropnickíého a především Rajmonta - ale mohla také nerozhodnout a odsunout řešení o nějaký čas dál. Byl jsem u toho, když se na podzim 2011 bavil Dušan D. Pařízek s radním Lukášem Kauckým, a potvrdil mu, že kdyby se konkurs na DnV vypsal znovu o další rok později, D. D. Pařízek by velmi vážně uvažoval o tom, že by do něj šel. A pokud by byl přímo vyzván, neodmítl by.

    OdpovědětVymazat
  9. Machalicka Nadivadlo1. března 2013 v 11:20

    Já nevím, jestli ta početná skupina dostává to, co chce, sama jsem zvědavá, jak jim na tenhle kus budou chodit diváci. Jistě v první vlně půjdou okouknout, jak vypadá někdejší první dáma, ale tenhle druh diváka se rychle vyčerpá. A co pak? Ty duchamorné rozklady divák, na kterého Topfer cílí, nezvládne.  A co je to vůbec za příšernou dramaturgii, nejdřív bulváry a muzikály a teď tohle. A proč vlastně? A co dál? To s samozřejmě tají, protože je to tak úchvatné, že by jim to nejspíš někdo ukradl. A pánové, když už jsme u toho, kdo měl nebo neměl být ředitelem DNV, tak si prosím uvědomte, že to bylo předem minimálně z půlky domluvené a hlavně nikdo z těch o kterých tu blouzníte, se ani nepřihlásil. Proč taky, copak bude dělat někomu křoví, to si každý rozmyslí. Nemyslím, že by se měly nechat DNV spát, vezměte si, jaké sumy z veřejných peněz tam jdou. To je proti smyslu veřejných dotací!      

    OdpovědětVymazat
  10. Skoro bych řekl, že by se tohle téma nemělo nechat spát právě z toho důvodu, že by se mi zdálo velmi žádoucí, aby někdy příště vznikla atmosféra, ve které by měli i na Vinohradech reálnější šanci lidi jako Štědroň nebo Pařízek. A tudíž by oni mohli rálně uažovat o tom, že by do nějakého konkursu opravdu šli.

    OdpovědětVymazat
  11. Ale vždyť tam byl Špinar - jako umělecký šéf v projektu Ivana Rajmonta!

    OdpovědětVymazat
  12. Kolegyně Machalická má pravdu v tom, že Ibsen není nic pro tzv. lidového diváka. Je to zpracováno i našimi moderními klasiky humoristické prózy, srov. K. Poláček: Hostinec u kamenného stolu nebo fiktivní divadelní kritik I. Hermanna. Ten tam má i trefnou kritiku na Rosmersholm a píše satiricky o "starém Rozmrzovi.."!
         Ovšem: co kdyby to režíroval Lipus? Bude stát produkce DnV na Deákových režiích? Produkce jeho ostravské šéfovské éry na nich nestála, ta stála právě na inscenaích Lipuse!
    A pravdu má i Hulec - osobní zodpovědnost mají členové výběrové komise - ti se po výběr podepsali. Já osobně bych už Stropnického neprodlužoval (navíc by šlo de facto o povýšení z šéfa na ředitele), byl tam dost dlouho a jeho umělecké výsledky nebyly dobré. Naopak Rajmont by možný byl, a to jako ředitel i jako um. šéf. Předpokládám ovšem, že Töpferův projekt (je někde k přečtení?) nabízel něco diametrálně odlišného než Divadlo na Fidlovačce, už proto, aby ji konkurenčně neničil.
    Vzhledem k tomu, že DnV je už 40 let nejdražším pražským statutárním (z daní placeným) divadlem a zároveň jednou z nejhorších činoher ve městě, nemůže ho profesionální kritika ignorovat, stejně jako nemůže ignorovat produkci ČT nebo ČRo.
     Navíc by samozřejmě měla kontrolovat především ta z ostatních divadel, do kterých šly granty, popř. insenace, na které ty granty šly. Kritika by prostě neměla nikdy mlčet k tomu, když se za veřejné peníze dělá komerce!

    OdpovědětVymazat
  13. Martin J. Švejda1. března 2013 v 20:43

    Milí diskutující, těší mě, že má slova "nechme Vinohrady spát" vyvolala tolik negativních reakcí. Má defétistická (zajisté lehce ironicky míněná slova) však pramení z toho, jak únavně opakující jsou ohlasy na vinohradskou tvorbu od nástupu T. Töpfera, jak únavně stále totéž se Töpferově strategii vyčítá (a nejsou to, Jane Šotkovský, jen "nějací" ušklíbající se kritici). Předpovídalo se to, děje se to, bude se to dalších x let dít - a psi na onu karavanu budou nadále -samozřejmě sice oprávněně, ale stereotypně - štěkat?
    Ta "atmosféra", Vladimíre, měla vzniknout již před konkursem, z něhož vzešel jako vítěz T. Töpfer. Jenomže - vzpomínám-li si dobře - odborná veřejnost tehdy byla jaksi vyčerpána "bojem" o Komedii, a tak mnohem závažnější konkurs na Vinohrady (stejně jako na Švandovo divadlo) proběhl s o poznání menším zájmem (nechci-li říct rovnou s rezignujícím zájmem). Takže tu teď máme Töpfera (veleúspěšné Babovřesky, Zemana) - a?    

    OdpovědětVymazat
  14. Vtip toho konkurzu byl samozřejmě v tom, že nikoho jiného než Töpfera za dané konstelace stejně zvolit nešlo - Rajmont je asi 20 let za zenitem a Stropnický tam 8 let předváděl neskutečný cirkus. takže ano, je to jako se Zemanem - kdyby měl nějakého reálného protivníka, možná by to neměl v kapse hned od začátku. Kdyby se o DnV přihlásil Štědroň nebo Pařízek, měli bychom té komisi aspoň co vyčítat. (Osobně nevidím důvod, proč by se v nejbližších letech DDP o jakékoli divadlo v Praze vůbec ucházel - ale třeba mě jednou překvapí).

    Upřímně řečeno jsem z nových Vinohrad nic neviděl, nejen proto, že narozdíl od Jany Machalické si ten lístek kupovat nechci. 

    Skutečnost, že je to "z našich peněz" mě až tak netrápí; fimová kritka ostatně také neposuzuje filmy podle toho, zda jde o sourkomý podnik nebo výsledek grantovíé podpory.

    Nechat spát? nevím. Jsou tu však důležitější úkoly. Třeba kdo bude ředitelem DJKT v Plzni a tedy i festivalu Divadlo? Promění dramaturgcikou radu? - projeví se změna vedení nějak na festivalu do budoucna? Bude se o tuto stolici vůbec někdo zajímavý ucházet nebo to skončí někde v ranku Šimerdů a Otavů?

    OdpovědětVymazat
  15. 1. Jestliže K. Schw. volilo ve 2. kole 45% volících voličů, tak objektivně někoho jiného volíit šlo - pro téměř polovinu voličů  to reálný protivník M. Zemana byl, už proto, že na rozdíl od něj nelhal. Pokud jde o divadelníky, odhaduji, že M. Zemana jich volilo cca tucet (včetně V. Varyše, F. R. Čecha, M. Dejdara, B. Bohalové a M. Vašuta).
    2. Nevidím nejmenší důvod, proč by se špičkový režisér zatěžoval ředitelováním kolosu jako je DnV. Jeho místo by bylo na pozici UMĚLECKÉHO ŠÉFA, tam je třeba uměleký TALENT, ne v ředitelně. Pokud měla komise na výběr pouze ty, o kterých víme, není jí opravdu co vyčítat.
    3. "Nové Vinohrady" se snahou o divadelní "midkultur" nebudou zřejmě problémem dramaturgickým (jakým byly za um. šéfování Stropnického), ale především režisérským (tím byly ovšem za um. šéfování a REŽÍROVÁNÍ Stropnického také).
    4. PODÍL VEŘEJNÝCH PENĚZ NA  ČESKÝCH FILMECH je nesrovnatelný s podílem veřejných peněz na financování produkce DnV.
    5. Problém ředitele DJKT je s problémem DnV srovnatelný do té míry, do jaké jsou srovnatelné částky, které do obou divadel z daní poplatníků jdou.
    6. Dramaturgická rada festivalu Divadlo je problém už hodně dlouho. Než jsem to přestal sledovat, sestávala převážně z dam téže generace sídlících v budově DÚ v Celetné a z jednoho jejich kolegy také odtamtud. Přimlouval bych se za západní model: Dramaturg fesitvalu je jenom jeden, každý rok až dva někdo jiný, a to jako full time job.

    OdpovědětVymazat
  16. ad 1. Doplňuji: H. Maciuchová, I. Janžurová. Celkem 7 lidí, z toho  4 přes 70. S uspojojením postrádám mladé.(Též Pilarová, Viklický)

    OdpovědětVymazat
  17. Děkuju pánům Švejdovi a Varyšovi, že si začali se zemanovskou paralelou a rozvíjeli ji. Díky nim se zřejmě dočkáme od pana Pavlovského obsáhlého, průběžně aktualizovaného seznamu "Voliči Miloše Zemana mezi českými divadelníky".

    OdpovědětVymazat
  18. Ano, dříve než se to rozjede, dovolím si v zastoupení "pana Domácího" připomenout že "politické řeči se zapovídají".

    OdpovědětVymazat
  19. Souhlasím s VV,
    že přednostním úkolem divadelní publicistiky (a divadelníků vůbec) je zajímat se o aktuální, otevřené kauzy, tedy o situaci v ND Praha a Brno a o DJKT a festival Divadlo Plzeň, případně i o Plzeň-evropské hlavní město kultury.
    Nicméně nemohu neoponovat názoru, že někoho jiného v případě DnV volit nešlo. Rajmont jako ředitel je něco jiného než Rajmont jako umělecký šéf. Tím byl v jeho projektu Daniel Špinar. Obdobně - ale v opačném gardu - je tomu v případě Stropnického. Měl ve svém projektu - snad to již mohu prozradit - jako um. šéfa režiséra Martina Glasera. Myslím, že toto spojení by na DnV bylo schopné vytvořit pro toto divadlo vhodný, umělecky důstojný, divácky přitažlivý program.

    OdpovědětVymazat
  20. Jsem rád že přiznáváte, že poloitického džina z lahve jsem nevypustil já, ale kolegové. Pan Domácí to nezatrhnul (podobně jako nedávno se mnou polemizujícího anonyma), a proto jsem polemicky navázal. Jak se do lesa volá...
    Tím spíš bych si ale vyprosil podobné invektivy. Nebo zde snad platí různá pravidla pro různé lidi? Quod licet Iovi, non licet bovi?

    OdpovědětVymazat
  21. Vladimíre, proč by, podle Tebe, měl být I. Rajmont lepším ředitelem než T. T.? Jako um. šéfa jsem si jej dovedl - i za ředitelování T. T. - představit, a také jsem to tehdy na iDN napsal. Je to dobrý režisér s bohatými zkušenostmi a např. jeho Don Juan v Klicperově divadle byl výtečný. Jistě by umělecky divadlo vést dovedl, po svých režisérskýh kolezích má jistě dobrý přehled.
    Ovšem jako ředitel má daleko menší zkušenosti než T. T.  Kdyby mi to DnV patřilo, také bych si jako ředitele vybral spíš Töpfera než Rajmonta. Jenom bych mu ale asi kecal do výběru uměleckého šéfa.

    OdpovědětVymazat
  22. Petře,
    vycházím z jeho projektu, který měl soudobou tvář vnímání divadla a velkého divadelního domu. Viz: http://www.divadelni-noviny.cz/divadlo-na-vinohradech-%E2%80%93-divadlo-pro-21-stoleti
    Až v reálu by se ukázalo, jaký by vskutku byl. Zatímco od TT se to dalo očekávat (projekt nikdy nezveřejnil, což je podle mne velká chyba - zveřejnění vítězné koncepce by mělo podle mne být v podmínkách konkursu) a také ono fidlovačské očekávání zatím naplňuje. Spíš mě zklamávají Deák a Vedralem. Ale nehodnoťme den před večerem.

    OdpovědětVymazat
  23. Na rozdíl od Tebe sleduji tvorbu J. Deáka už 25 let, v roce 1988 jsem se angažoval na jeho straně ve skandálu okolo jeho pohostinské inscenace Prinezna T. (DSKN), pak jsem jej sledoval v Ostravě. Nijak nezklamal, takovýhle je pořád. I Vedrala sleduji už od jeho absolutoria, jako dramaturga a dramatika (i rozhlasového!). Opět: Žádné zklamání, setrvalý stav.

    OdpovědětVymazat
  24. není ale právě tom ten problém: 25let a "takovýhle je pořád" a "setrvalý stav".

    OdpovědětVymazat
  25. Ovšemže! Na tradici Hilara, Bora či Kvapila může navázat pouze extraligový režisér. To J. Deák není a už nikdy nebude, i za jeho ostravské éry tvořil profil činohry NDMS Lipus a ne on!

    OdpovědětVymazat
  26. Vladimír Hulec5. března 2013 v 0:15

    Jsem vždy spíše optimista
    a Deák si zatím "osahává" terén. Možná nepřekročí svůj stín, ale dokáže udělat i moderní, kvalitní inscenace s citem pro herce, obsah i formu. V Ostravě takovou byl třeba Mein Kampf. Navíc Lipus v DnV režírovat taky bude. A nejen on. Otázkou je, co a koho si Deák s dramaturgem Vedralem v příštích sezonách jako spolupracovníky vyberou, jakou dramaturgií budou chtít prorazit a s jakými ambicemi. Stále jsou jen na začátku.

    OdpovědětVymazat
  27. Vladimír Hulec5. března 2013 v 0:30

    Právě mi psal
    Martin Glaser a ohradil se proti tomu, že by v týmu Martina Stropnického pro DnV figuroval jako umělecký šéf. Byl tam prý jen jako režisér. Tož se tedy jemu i čtenářům omlouvám. Projekt jsem nečetl, jen se o něm s lidmi, co jej připravovali, tehdy bavil.

    OdpovědětVymazat
  28. Pak ovšem nevím, co ti vadí na tom, že ředitelem DnV je T. Töpfer?
    Vyhrál řádně konkurs, najal si dva nadějné (podle tebe) spolupracovník. "Otázkou je, co a koho si Deák s dramaturgem Vedralem v příštích sezonách jako spolupracovníky vyberou, jakou dramaturgií budou chtít prorazit a s jakými ambicemi." O. K.  tak v čem je problém? Nezbývá, než čekat, ne? Pravda, Rosmersholm ni moc, ale "Stále jsou jen na začátku". Je to tak? Nebo je tu nějaký problém už teď?

    OdpovědětVymazat
  29. Ten anonym tam visí dodnes nesmazaný, jmenuje se "Kolemjdoucí".

    OdpovědětVymazat
  30. Vladimír Hulec5. března 2013 v 2:04

    Petře,
    mně vadí právě to, že Tomáš Töpfer vyhrál konkurs, když byly proti němu pravděpodobně dva kvalitnější (myšleno umělecky ambicióznější a modernější) projekty. A že ten svůj nezvěřejnil, pročež jej nelze posoudit a s realitou konfrotnovat. To je všechno.
    Teď už to změnit nelze, do toho nešťourám. Snažím se vidět a popisovat události a inscenace v DnV věcně - takové, jaké jsou, bez ohledu, jak se tam kdo dostal a jak se během přebírání divadla choval. A protože Töpfer, Deák i Vedral zkušení divadelníci jsou, očekával jsem nějaké osvěživé, nápadité dramaturgické objevy a režisérské přístupy. Proto mne úvodními inscenacemi, se kterými sami přišli, zatím zklamávají.

    OdpovědětVymazat
  31. jasně že tam visí. kdyby byl smazán ztratila by půlka té diskuse smysl.
    plus je rozdíl použít politika jako přirovnání, metaforu chcete-li, a vypočítávat (denunciačně?) jeho příznivce. tož tak.

    OdpovědětVymazat
  32. Napíše-li zde někdo, že M. Zeman neměl /v presidentské volbě/ "nějakého reálného protivníka", není to metafora nýbrž  manipulativní popírání reality. Proti "nereálným protivníkům" není třeba používat soudně uznané lži a pomluvy, proti "nereálným protivníkům" by vlastně nebylo vůbec třeba bojovat, nichts Wahr?
    Po slovem denunciace rozumím zveřejnění něčeho utajovaného, co dosud zveřejněno nebylo, např. něčí židovský původ (v antisemitském režimu); navíc by pak denunciace měla vést k nějakým sankcím, kupř. k odtransportování do Terezína.
    Já jsem ale pouze opsal a soustředil jména, která se v posledních dvou dnech objevila v hlavních médiích mezi příznivci nově zvoleného presidenta. O tom, že by jejich nositelům, kteří své postoje sebeméně netajili, ba právě naopak, něco hrozilo, nějaké sankce, přece nemůže být řeči.
    Naopak lze předpokládat, že právě tito umělci budou srdci vládce nejbližší, budou zváni na Hrad atp., konečně jak jsme to teď viděli při Klausově koncertu na rozloučenou!

    OdpovědětVymazat
  33. Vojtěch Varyš5. března 2013 v 6:05

    šlo o vyslovení názoru - řekněme politologického odhadu - že už před volbami bylo jasné, že Zeman porazí každého z těch 8 ostatních kandidátů (v souboji tělo na tělo, tedy ve druhém kole. jediná možnost byla ho vyřadit již v prnvím kole), nikoli o politickou preferenci.

    čímž politickou odbočku končím a omlouvám se za ni.

    OdpovědětVymazat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme