sobota 28. září 2013

Varyš: Co s Plzní

Vida, než jsem se odhodlal napsat něco k Plzni, už se nám tu rozpoutaly pěkné debaty. Tam i jinde mě vcelku zaujalo, jak všichni ubezpečují, že udělat fetsival je velká práce a že nemají nic proti němu, jen by sem tam něco změnili... a pak vlastně napíšou, že je všechno úplně špatně.

K plzeňskému festivalu jsem byl vždycky velmi kritický a letos jsem to rovnou vyřešil tím, že jsem valnou většinu festivalu vynechal. Obecně nemám pocit, že má smysl se bavit o tom, zda tam měla nebo neměla být konkrétní inscenace, tam už narážíme na hodně osobní vkus; já bych třeba viděl ze Studia Hrdinů raději místo Opričníka Černá zrcadla (nebo Církev, ta nese velký politický náboj, po mém soudu silnější než Opričník), nerozumím tonu, proč byla na festivalu S nadějí i bez ní (navíc s takovým zpožděním) a když Špinar, místo úhledné Žebrácké opery bych zvolil třeba Dresscode: Amis a Amil z Rubínu. No a? O tom se dá mluvit donekonečna, Just by tam chtěl Burešovou místo Nebeského a Hulec Pařízka z Národního atd. Dosti o tom.

Po mém soudu má plzeňský festival tři hlavní bolesti:
1. český program
2. off-program
3. zahraniční program


Konkrétně
Ad 1. Má-li festival rezignovat na dramaturgický koncept (pořád se s tím nechci smiřovat), ale chce být showcase českého divadla, nechť se vyberou třeba čtyři inscenace (jako je tomu v Nitře). získáme pak nejen podstatně kvalitnější výběr, ale i jasnější obrázek než model "od všeho něco" (navíc zoufale předvídatelný). Naopak, chceme-li mít na festivalu českých inscenací deset, nějakému kritériu výběru bychom se bránit neměli.

Ad 2. Dlouhodobě podceňovaná sekce, braná zřejmě jako cosi otravného na okraji. Nejen dramaturgická neujasněnost, ale i vysoké zastoupení velmi špatných produkcí. Přitom z českého "alternativního"/pouličního/off-divadla se dá vybírat, a to podstatně líp než z hlavního proudu. Kdyby někdo chtěl věnovat se tomu pořádně.

Ad 3. Stop honění se za slavnými jmény, zvaní jistot a legend, tři a více let starých inscenací, co už objely všechno. Co takhle vyhledávat zajímavé začínající tvůrce, černé koně a vůbec věci, u nichž může být Plzeň "první"? A samozřejmě jisté upuštění páry směrem na východ a intenzivnější zvaní západních věcí by taky bylo fajn.

Problémem je pochopitelně opakování některých inscenací na všech festivalech. Možná by nebylo špatné zavést, po vzoru některých filmových festivalů, exkluzivitu. Třeba by to do českého festivalového/divadelního/uměleckého života přineslo špetku tolik potřebné konkurence.

Mám rovněž za to, že by bylo ideální, kdyby byl pod programem podepsán jeden člověk (hlavní dramaturg/kurátor/programový/umělecký ředitel) s řekněme tříletým mandátem; a při střídání by v ideálním případě měl být nový výběrčí z opačného názorového spektra, aby ta proměna byla vidět. Dramaturgická rada by pak mohla sloužit jako jakýsi sbor "tipařů" nebo poradců hlavního dramaturga (a proto by si ji měl i sám vybírat). Pokud zůstane zachován systém kolektivního rozhodování, nechť je aspoň členství v radě časově omezené a dochází k pravidelné rotaci.

Nicméně, ke stáru jsem se stal smířlivějším, Plzeň a Hradec beru jako společenskou záležitost a za divadelními zážitky jezdím jinam.

46 komentářů :

  1. Vojto,
    souhlasím. Jen s tou festivalovou exklusivitou bych to neviděl tak dramaticky. Olomouc-HK-Brno-Ostrava-Zlín-Plzeň jsou poměrně vzdálené destinace a diváci krom odborné veřejnosti (a to ještě té "exklusivní") jsou všude jiní. Zásadní problém v české části je její zacílení a nevýrazný rozptyl.
    V té zahraniční si zas myslím, že klidně mohou být zvána "velká" jména (buďme rádi, že je v Česku můžem vidět), ale i s "velkými" inscenacemi. To se letos dle mého mínění nezdařilo.

    OdpovědětVymazat
  2. s tím nesouhlasím, neb je-li festival mezinárodní, nemůže uvažovat "přivážíme něco do Čech", ale je to konkurence se všemi evropskými festivaly. takže mi jde o invenci místo vybírání paběrků. koho zajímá Hermanis nebo Ostermaier, sleduje si ho sám, výjezdní doložky už nepotřebujeme.



    úkolem festivalů je upozorňovat na zajímavosti, ne čechrat řídnoucí kštici legend....

    OdpovědětVymazat
  3. V tom se neshodnem.
    Podle mne jsou tyto typy festivalů důležité především pro zemi, kde se konají, než pro mezinárodní kontext či ambici být součástí festivalové extratřídy typu Avignon, Wienerfestowochen, Salzburg, Toruń ad. Je to podle mne typ festivalů německých Theatertreffen či slovenské Nitry.

    OdpovědětVymazat
  4. Jana Machalická29. září 2013 v 10:09

    Milí chlapci a pánové,
    vzhledem k tomu, že jsem okamžitě po Plzni zmizela do ciziny, se zájmem jsem si přečetla vaše názory. Nu, někomu se líbí vdolky, někomu holky, Vladimír se může zbláznit z Hermanise a Pintéra, jiní byli Hermanisem upřímně nadšení a Pintéra viděli taky jinak. To jsou skutečně subjektivní názory. Naprosto ale souhlasím, že by za festivalovou dramaturgii měl být odpovědný jeden člověk s partou poradců. Ale když dovolíte, vaše požadavky stran zahraničí jsou v současné době úplná fantasmagorie, žádné exkluzivní inscenace se nemohou dovážet, protože vůbec nejsou peníze. Kapišto, nebo žijete na Marsu? Myslím, že situace je v tomto směru dost přehledná. Velký tuzemský festival, o kterém všichni sníme a který by se mohl zařadit po bok vyhlášených evropských přehlídek, prostě není dnes u nás realizovatelný. Každý z již existujících zoufale bojuje o peníze a sehnat něco takového jako letošního Ostermeiera je z mnoha důvodů nadlidský výkon. Takový festival by také z Česka mohl zařadit maximálně dvě věci a musely by obstály v konkurenci. U Plzně je problém čím chce být jestli přehlídkou toho nej z českého divadla nebo festivalem zaměřeným na východní a střední Evropu s tím, že pochopitelně možno sáhnout i jinam. Osobně nechápu komu je přehlídka českých inscenací určena - jestli plzeňským divákům, tak je to poněkud luxus, protože zdejší měšťané jsou velmi konzervativní. Kritikům, studentům - vždyť jsme to už většinou viděli, proč to znovu vidět a přehodnocovat. A jsme u toho, proč je festival v Plzni, měl by být v Praze a hned by všechno vypadalo jinak i pokud jde o zahraničí, Praha to je úplně jiný rozměr a dejme tomu, že jako přidružená výroba by pak mohl fungovat i show case domácího divadla, učitě by přijelo víc zahraniční hostů než starý šantala Ian Herbert. Ohrnujete-li ale nos nad letošním zahraničím (vyjma Holokaustu jste zaujatí, protože můžu mít x výhrad vůči jednoltivým kusům, ale byly to věci, které měly úroveň a bylo zajímavé je vidět. Jistě, že si můžu na to či ono dojet sama, ale takhle lze odpravit úplně vše. A srovnávat Hradec s Plzní je nefér - Hradec je jednak přehlídka evropských Šumperků a jednak kdo má čas a mlíko, dramaturgie žadná.

    OdpovědětVymazat
  5. kdyby byla Plzeň jako Nitra, byl bych naprosto spokojenej. samozřejmě neočkávám, že tu budeme mít Avignon.

    OdpovědětVymazat
  6. Hradce bych se zastal minimálně v té off-sekci, to Plzni opravdu chybí; a ano, dramaturgie je hradeckému festivalu cizí, nicméně překryv českého programu Plzně a Hradce je každoročně fascinující.

    OdpovědětVymazat
  7. Vladimír Mikulka30. září 2013 v 0:08

    Zcela obecně, protože na plzeňském festivalu jsem dvakrát po sobě nebyl (a to ze zcela z nedivadelních důvodů).

    Plzeňský festival mi vůbec nepřipadá z principu špatně založený. Dvojkombinace přehlídky nejpovedenějších domácích inscenací za uplynulou sezónu doplněná několika slušnými zahraničními tituly (jakkoli v mezích finančních možností) přece dává smysl. Profesionálové si mohou doplnit nebo připomenout to, co nestihli z domácí scény (osobně jsem tak vždy činil s potěšením), a místní publikum, jakkoli konzervativní, dostane šanci vidět něco, co se obvyklé plzeňské produkci zásadně vymyká. Pokud si pamatuji, vyprodat jedno dvě představení byť třeba „divné inscenace“ nebýval ani v Plzni nikdy problém. Pro zahraniční hosty by zas festival měl být náhradou chybějící showcase. To, že se cizinců do Plzně hrne čím dál tím míň, je - obávám se - hlubší problém , než že by se jim Plzeň jako město zdála málo atraktivní. Jinými slovy: silně pochybuji, že by se začali hrnout do Prahy, pokud by se festival přestěhoval. To co požaduje Vojtěch, má sice hlavu a patu, jenže je to volání po úplně jiném festivalu (se stejnou logikou by bylo možné se ptát, proč by vlastně měla v Plzni vzniknout druhá Flóra Olomouc).

    V Plzni je myslím větším problémem (a mám dojem, že prohlubujícím se) neschopnost změnit Divadlo ve skutečnou událost. Festival přece nedělá jen souhrn představení, ale atmosféra a všechno to okolo. Ať už si třeba o dramaturgii hradeckého festivalu myslíme cokoli, je zjevné, že v tomto ohledu jsou obě akce naprosto nesrovnatelné. (Což je další argument pro Plzeň - v Praze se intenzivní festivalová nálada dělá hodně špatně. Příkladem by ostatně mohl být třeba Karlovarský festival - kdo si dnes vzpomene na pokus přesunout ho do „atraktivnější“ Prahy?). O významu pořádného off programu není nejmenšího sporu, ale mám pocit, že se plzeňskému festivalu nikdo moc nedařilo festivalovou nápadu podporovat. Počínaje tím, že město jednoduše nemá „festivalovou náladu“ a konče tím, že chybí zřetelnější centrum, kde by se hosti přirozeně scházeli (mimochodem - konala se letos nějaká festivalová diskuse?). A osobně jsem měl vždycky pocit, že se Plzeňáci vlastně ani moc nesnažili festivalové hosty přitáhnout. Logickým, z hlediska festivalu události smrtícím důsledkem je pak třeba to, že si řada pražských divadelníků navykla jezdit do Plzně jen na otočku. A vlastně se jim ani není co divit.

    OdpovědětVymazat
  8. Jana Machalická30. září 2013 v 10:38

    Když já tak úplně nechápu pro koho je v Plzni určená přehlídka nejlepších českých a moravských inscenací. Přece hlavně pro plzeňské publikum. Není to trochu luxus? Tohle je nějaké celé nedomyšlené, vždyť proč se pak dělá ten dovětek - aby se Plzeňáci nažrali trochu splavnějšími tituly se známými umělci, že? A filmový festival, to bych sem vůbec netahala, to jsou vážně úplně jiné souřadnice. A hlavně nejsou a v dohlednu nebudou peníze. To je hlavní sdělení, se kterým je třeba pracovat.

    OdpovědětVymazat
  9. Vladimír Mikulka30. září 2013 v 15:36

    Samozřejmě, o penězích všichni vědí. Ale co je špatného na tom, aby se vybrané nejlepší inscenace sezóny ukazovaly Plzeňákům? Nepřijde mi to o nic horší, než aby se ukazovaly třeba Brňákům, Pardubičákům nebo Pražákům. Podstatné se mi naopak zdá, aby byl ten festival natolik atraktivní (jako souhrn představení i jako událost), že by do Plzně přilákal i neplzeňáky, jak domácí, tak zahraniční. A aby se tak výběr té či které domácí inscenace stal skutečně prestižní záležitostí - mám dojem, že se Divadlo ve všech těchto ohledech snaží, ale ne vždy zrovna přesvědčivě. A úplně nejméně přesvědčivý je festival ve schopností být událostí.

    OdpovědětVymazat
  10. Souhlasím s Vladimírem M.,
    plzeňský festival má velký smysl coby strvzení kvality a jako dlouhodobé sledování vrcholných inscenačních výsledků českého divadla (ať už se na nich shodnem či ne). Jejich prezentace mimo Prahu bude vždy koncentrovanější (případ s MFF v Praze budiž mementem) a Plzeň již založila tradici (přesun jinam - Brno? - se ukazuje jako velmi problematický, byť teoreticky možný). O co by se tedy Plzeň a festivalový tým měly snažit je ona "Událost". Jak by měla vypadat je už na delší diskusi, mnohé naznačuje právě V.M..
    A co se týká zahraničí, na pár produkcí peníze zdá se jsou, takže uvažovat o tom, jaké by měly být, je na místě. V tomto ohledu s mi jako vysoce inspirativní jeví Varyšův návrh "vyhledávat zajímavé začínající tvůrce, černé koně a vůbec věci, u nichž může být Plzeň první". Pokud by se dramaturgii toto dařilo, nemusely by dovezené inscenace být tak drahé a festival by mohl být i v tomto ohledu inspirativní pro zahraniční dramaturgy festivalů.

    OdpovědětVymazat
  11. Kateřina Jírová30. září 2013 v 22:32

    Souhlasím s oběma Vladimíry. Je třeba, aby se áčkový festival konal mimo Prahu. Je třeba, aby dorazili zahraniční hosté na „nákup“. Je třeba, aby dorazili zahraniční hosté, abychom se podívali, jak to dělají jinde. A, při vší úctě, mě se 42. týden a Krávy líbily, ale je to opravdu reprezentativní vzorek? Neoficiální diskuse se konaly v divadelním klubu, který, konečně po několika letech, vedly kompetentní číšnice. Pro mě bylo užitečné mít zajímavé inscenace, a to i ty pražské, pohromadě, neb, jak psal Just, z toho se rekrutují adepti na Radoky, ale mnohem užitečnější by pro mě byly zajímaví zahraničáci.

    OdpovědětVymazat
  12. Jako showcase namířená k zahraničním návštěvníkům Plzeň vskutku zřejmě valně nefunguje. Otázka je, nakolik je to její ambice - a nakolik je to přehlídka obrácená v první řadě "dovnitř", k českým divadelníkům, jako vrcholná přehlídka která ustavuje určitou hierarchii hodnot v českém divadle. Osobně si myslím, že b) je správně a nepřijde mi na tom nic špatného.
    Chybí diskuse a chybí podnětnější místo pro setkávání, to je bez debat.
    Ke "kritériím výběru", málo vyhraněné dramaturgii, modelu "od všeho něco" atd. - inu, já jsem letos opravdu jel do Plzně proto, že jsem české inscenace zde uvedené letos nezvládl vidět, zajímaly mne a rozhodně jsem z nich nebyl zklamaný. (A rozhodně bych nepotřeboval, aby byly vybírány nějakým "dramaturgicky vyhraněnějším" způsobem. Jak podotkl Vladimír Mikulka, jdena Flóra by nám mohla stačit.) Když se tedy volá - pro koho ta Plzeň vlastně je? - s dovolením, pro mě ano. A pokud - jak naznačuje Jana Machalická - ta přehlídka vlastně neláká ani místní, ani lidi z oboru, proč jsou v Plzni všechna představení skoro či úplně vyprodaná?
    K té atmosféře - na rovinu, co dělá festivalovou atmosféru? Léto, open-air akce a studenti. (Plus ještě v Hradci mimořádně výhodná struktura města.) Plzeň je oproti Hradci, Zlínu či Ostravaru samozřejmě poměrně kožená přehlídka divadlem znavených profesionálů převážených z místa na místo, aby stihli co nejvíce špičkového divadla. Nemyslím si, že se s tím dá něco podstatného podniknout (pokud se nezmění zásadně termín, město či struktura celé akce) a ani mi to popravdě nevadí. Ostatně, když se člověk krapet snaží, tak si tu festivalovou atmosféru zvládne udělat sám:-) (Modří vědí.)

    Ještě bych dodal, že z pohledu festivalového diváka je to přehlídka, která šlape jako hodinky, což není zase taková samozřejmost, aby tu vůbec nemusela padnout.

    OdpovědětVymazat
  13. ano, organizačně to šlape, to je sktečně pravda a je to dobře.


    ale, to co tu naznačuješ, je přesně v duchu bezobsažného plzeňského hesla "fandim divadlu". (co? proč? jakému divadlu?) ; já jsem nikde nepsal, že má být z Plzně druhá Flora. z každoroční české produkce se dá namíchat třeba deset různých festivalových programů plus mínus stejné úrovně. divadlo, které "rád vidím", "stálo za to", "neurazilo" atd., to by snad neměla být charakteristika špičkového festivalu. chce to více kontroverze, provokace, nepříjemnosti, drzosti, vtipu.

    OdpovědětVymazat
  14. O těch deseti programech bych s dovolením dost pochyboval. S Flórou je to odkaz na tu touhu po dramaturgické vyprofilovanosti a vyhraněnějších kritériích. Kontroverze, provokace, nepříjemnost, drzost - fajn, ale nemáme od toho jiné festivaly?
    Jak napsal už před třemi lety na iDN Jakub Škorpil: je opravdu takový hřích, že máme jeden velký konzervativněji zaměřený festival? .

    OdpovědětVymazat
  15. Festival,
    kterej "šlape", je podezřelej produkční fabričností, kdy je divák vagonkem na nákladovém nádraží. Upřednostňuju sem tam nějaký zmatky i za cenu občasné divácké rozladěnosti. Dodávají akci pikantnější valéry. Ale OK, festival navštěvuje spíš střední a starší generace, která má ráda klid. Ale co se mi zdá cenné, je zkušenost plzeňské produkce s různými prostory. Možná to by mohlo být (site)specifikum tohoto festivalu.
    Ale nemyslím, že se dá a může dělat festival bez vztahu k městu, kde se koná. Termín Plzně se přesouvá čím dál víc k začátku prázdnin. Myslel jsem, že je to proto, aby se mohlo hrát i v ulicích. Třeba právě tímto směrem by se mohly víc zvát zahraniční (ale i české) skupiny - jak tomu v Plzni bývalo a jak tomu bylo teď na Spectaculo Interesse. Většinou nejsou ani tak drahé.
    A má-li festival fungovat jak pro město tak pro divadelníky a profesionální divadelní veřejnost, měl by podle mne nabídnout větší žánrový rozptyl, a to tak, aby se dal stihnout i Off program. Pro propojení s městem a "obyčejnými" diváky bych se nebál ani "komerce" v průběhu hlavního týdne. Mohla by to být nějaká speciální festivalová linie, kterou by navštěvoval třeba ten, kdo by neměl zájem o Off. Ale především akce tohoto typu vyžaduje protáhnout ji na celý týden (Divadelná nitra trvá 6 dnů - od pátku do středy), sám bych doporučoval 10 dnů - od pátku do další neděle. Ale tady už asi skutečně narážím na finanční možnosti.

    A souhlasím stále s Vojtou, že dramaturgie by měla být osobitější. Nemusí snad ani být "nepříjemná" či za každou cenu kontroverzní, spíš by podle mne měla zachytit nějaké aktuální, podstatné rysy českého divadla ve větších celcích. Flora se soustředí na pocty konkrétním tvůrcům, to je myslím velmi dobré a klidně by to mohlo být i v Plzni, ale těch možností, jak nabídnout koncentrovanější pohledy na české divadlo, je víc.

    OdpovědětVymazat
  16. Tak na to, že když festival produkčně nefunguje, tak je to vlastně také živější i sympatičtější asi nemám co říct.
    To volání po "osobitější" a "koncentrovanější" dramaturgii je podle mě směřování k něčemu, co sice krásně vypadá a hezky se o tom mluví, ale moji chuť na takový festival jet to věru nezvýší.
    Jasně, může se pozvat celý Čapek z Provázku a udělat diskuse o Čapkovi, pozvat tři inscenace Havla a udělat diskusi o Havlovi, pozvat pět Mikulášků jako v Olomouci a udělat diskusi o Mikuláškovi. Super. Podle mě je to naopak ten nejpohodlnější a nejefektnější způsob, jak dělat festivalovou dramaturgii. Vypadá koncepčně, nenapadnutelně a kašle na diváka. Ale prosím pěkně.

    OdpovědětVymazat
  17. je to hřích.

    OdpovědětVymazat
  18. o tohle by mi opravdu nešlo. (co takhle udělat jednou Plzeň BEZ Mikuláška?)

    OdpovědětVymazat
  19. Vladimír Mikulka1. října 2013 v 13:15

    Není to hřích.
    Můžeme to zkusit pojmout i jako anktu, těch není nikdy dost :)

    OdpovědětVymazat
  20. tak díky. já už se chystal něco smolit, ale takhle se to dá řešit odkazem na minulou diskusi (byť u konkurence).
    zároveň mi to připomíná i jinou věc, totiž jak pravidelně se podobné diskuse opakují a jak (neméně pravidelně) nikam nevedou. To je ostatně - Vladimíre Hulče - odpověď i na tvoje umanuté volání na iDN proč že nikdo z dram. rady nechce diskutovat. Protořže je to do značné míry k zbláznění. Znám to z dob, kdy jsem v té radě byl, znám to z Radoků a znáš to ty z diskusí o DN. Furt dokola a nikdy nikam.
    Všichni byste chtěli jiný festival, ale všichni ten jiný festival už máte ne? VH svou Next Wave, která je patřičně - s odpuštěním - punková a ponoukavá a divná a anarchistická, VV loni DreamFactory, kde byl dramaturgem (se ti tam ten Mikulášek taky vloudil, ne?) Tak proč tolik chcete další klony téhož?
    netvrdím, že Divadlo, je bůhvíjak špičkový festival a že je bez vad, ale - upřímně - jaký národ a jaká kultura, takový festival, ne?
    vytvářet festivalová centra a střediska zábavy je ošemetnost. zažil jsem na různých místech různé pokusy a volný průchod bez organizace fungoval vždycky nejlíp (a netvrďte mi že v Klubu a Sklípku byla jen nuda). Pokud jde o diskuse - ta nedělní byla vždy vrchol úmornosti. A zase - nejde se tvářit, že ONI to neumí udělat. Diskutovat a oživovat jste mohli vždycky všichni a že by to kdovíjak jiskřilo si tedy nevzpomínám. Mimochodem, letos byla neobyčejně zábavná beseda s Klatou. a přitom se nás tam bálo tak dvacet a z toho domácích sotva polovina.
    Kdyby se OFF program dal pohodlně stihnout, vedle hlavního, byl by pořád ještě OFF?

    festival trvající déle než 5-6 dni, je podle mého k nepřečkání.
    tím končím svou konzervativní obhajobu konzervy.

    OdpovědětVymazat
  21. Vladimír Mikulka1. října 2013 v 13:26

    Tím se ale, Vojtěchu, dostáváš přesně k tomu, co jsi ve svém úvodní článku rozumně odmítl - to jest k přetahování o konkrétní jména a tituly.
    Mně osobně se opravdu zdá rozumný velmi obecně definovaný cíl přivézt do Plzně "deset nejlepších inscenací uplynulé sezóny". Kdo a podle jakých kritérií bude vybírat, je samozřejmě otazka k diskuzi. Když si ale festivalová dramaturgie obhájí tři Nebeské, proč ne? A tady musím říct, že bych byl velmi rád, kdyby veřejně obhajovala. Naopak požadovat dramaturgii ve stylu "bez Mikuláška" nebo jakýmkoli obdobným efektním způsobem se mi zdá zcestné (dokonce i když je to myšleno jako poloviční vtip).

    OdpovědětVymazat
  22. Zajisté budu též opakovat názory, které jsem už kdysi (v diskusi na iDN) řekl: ten festival má nějakou historii, vyšel z nějakého smysluplného konceptu (pravda, byl vůbec prvním, takže se mu ta koncepce mohla budovat poměrně snadněji než kdyby vznikal nyní), více méně se jí stále drží a chová se tedy konzistentně - to je snad rozumné počínání, ne? Samozřejmě je dobré daný koncept průběžně "upgradovat", ale chce-li zůstat svůj (a svůj/jedinečný snad i dnes mezi tou přehršlí festivalů je, ne), tak přece bez porušení podstaty věci. Vladimírovo (Hulcovo) jakési volání po "zásadní debatě" o festivalu na iDN mi přijde uměle vyvolané.

    OdpovědětVymazat
  23. Mrzí mě, že na Nadivadle nelze lajkovat komentáře. Tak bych jen rád vyjádřil naprostý souhlas.

    OdpovědětVymazat
  24. Vladimír Mikulka1. října 2013 v 14:48

    Komentáře tu lze lajkovat i hejtovat. Jsou pod nimi takové malé šipičky nahoru a dolů...

    OdpovědětVymazat
  25. V cem je tedy svůj / jedinečný ?

    OdpovědětVymazat
  26. To s tím Mikulaskem byla reakce na Sotkovskyho provokovani s Florou. Nic víc.

    Deset nejlepších inscenaci - to je samozřejmě diskutabilni, ale ve výsledků to - stejně jako to kolektivní, neadresne rozhodování DRAM.rady - vede k bezkonfliktnisti, bezpohlavnosti, utulnosti, teplicku ..

    OdpovědětVymazat
  27. Ano, oficiální diskuse nemusím a za sebe bych rek, ze klubový život Plzni nikdy nechyběl.

    Taky myslím ze pět dni stačí, plus to, aby se nedalo všechno stihnout, ma taky smysl - vede to diváky k rozhodování.

    Ad vlastni festivaly, nikdy jsem po Plzni nechtěl, aby byla jako Flora nebo Dream factory. Nebo next wave. Chci jen, aby byla lepším festivalem než je teď - pokud jde o program.TToť vše.

    OdpovědětVymazat
  28. Myslím, Vojto, že se točíš v kruhu. Píšeš "chci jen, aby Plzeň byla lepší", ale zároveň se pořád dožaduješ větší konfliktnosti, vyhrocenosti, razantnějšího profilu, odhození konzervativního charakteru atd. Ale to přece nutně Plzeň posouvá od toho, čím je, k festivalům zmíněným.
    Napsat, že výběr je "bezpohlavní", OK. Vážně by mě zajímalo, jaký by ti přišel "pohlavní".

    OdpovědětVymazat
  29. Jana Machalická1. října 2013 v 16:19

    Přesně - je třeba koncept občas obnovit, ale to jak se festival vyvinul přece není špatné. A je v tom jedinečný i v širším kontextu To by se mělo zachovat - inscenace z východní a střední Evropy - čili jakýsi pándán k jihoevropskému MIttelfestu v Cividale. To také není úplně nejvýznamnější přehlídka ale svou marku si drží. Mně zase přijde nesmyslné měnit plzeňský festival v nějakou zahraniční Příští vlnu jak po tom volají VV a VH. Jestli něco takového postrádají - pole je volné, iniciativě se meze nekladou. Uvědomme si, že Plzeň je jediný velký divadelní festival u nás se zřetelnou dramaturgií, to je třeba zachovat, může se to různě proměňovat. Vladimír M kdesi nahoře píše, jestli je něco špatného na tom představovat výsledky div. sezony Pardubičákům, Brňákům - řekla bych, že je to velmi omezující, proč vozit české dviadlo do jednoho vybraného města - klidně křičte, že jsem pragocentrista, ale přece přirozené kulturní centrum je Praha. Přece všichni víme jak to s Plzní vzniklo, říkalo se, že v menším městě s velkou divadelní tradicí se budeme všichni scházet, všichni tím budeme žít a nerozprchneme se do svých domovů pro představení budeme zuřivě diskutovat atd. Za komoušů takhle přehlídky fungovaly z evidentních důvodů. Dnes je potřeba srocovat se minimální atd. Prostě to s Plzní nevyšlo, nefunguje to, vždyť je to viditelné. Jsem pro přesun do Prahy, festival by to vykoplo do jiného levelu. A jsem i proto, aby součástí festivalu byl show case českého divadla, ale ne jako něco přidruženého,ale jako smaostatná instituce, o kterou by se ale musel někdo hodně dobře postarat, vybavit jí i propagací, tak jak si to vymyslela a rok dělala Kamila Černá, to bylo její dítě, ona přitáhla i správné hosty. A efekt to mělo - dvě divadla jela do Soulu a podobně. Dostat české divadlo na prestižní festivaly vyžaduje osobní kontakty a to je hodně náročné a musí se tomu příslušný člověk věnovat naplno.

    OdpovědětVymazat
  30. Martine,
    nejprv vehementně tvrdíš, že diskusi o festivalu uměle vyvolávám, a pak se tady rozproudí na plné obrátky. Mně sice mrzí, že se neodehrává na i-DN, a to nejen proto, že jde o noviny, kde pracuju, ale i proto, že by podle mne měla větší (čtenářštější) dopad, ale budiž, někteří z nás (nebo vás?!) se potřebují vůči Dn a i-DN vyhraňovat, nechť je jim přáno. Já s tím, kde se diskutuje, problém nemám.
    Ale k věci - možná nejsem správně chápán, vyčítá-li se mně, že volám po jakési variantě ...příští vlny/next wave... To je malej vyhraněnej festival s úplně jiným smyslem a zaměřením, stejně jako 4+4 dny v pohybu či Dream Factory. Já spíš volám po tom, co tu Vladimír Mikulka označil jako Událost. Jak by mohla vypadat, je už asi věcí názoru a pro někho se tak možná děje i nyní. Navrhoval jsem a stojím si za tím najít vždy nějaké nosné téma a kolem něj vytvořit širší festivalovou platformu. A můžou to být nové hry, současní autoři, politické divadlo či vímjácoještě. To by vůbec přece nemuselo znamenat, že by současně nebyla na festivalu i širší česká inscenační "špička", jež by s daným tématem nekorespondovala, a kdo by neměl o dané téma zájem, prostě by je vypustil. Pokud se nedaří obecné diskuse nad festivalem přímo na místě, může tam být vždy nějaká menší konference či setkání na dané téma. Kdo si vzpomíná na setkání Havel-Stoppard-Miller-Harwood, asi ví, o čem mluvím. Denní zpravodaj by snad ale nebyl tak náročný, aby na festivalu nebyl. Nebo jo?!

    OdpovědětVymazat
  31. Vladimíre, nebuď paranoidní. Každý si diskutuje, kde je mu to příjemné (a předpokládá tím třeba i jistou sumu reakcí a čtenáře).
    O rozproudění na plné obrátky bych také nemluvil - diskutuje, tu i onde dohromady sotva tucet lidí.
    Událost, jistě. Ale jak ji chceš definovat? Třeba i tak, že jsme viděli sumu kritikou oceněných inscenací ze zahraničí (ano, i 42. týden právě dostal cenu maďarských divadelních kritiků; mohli jsme vidět dva laureáty Dosek etc.). Uvádět tematickou linii, výběr toho nejlepšího z Čech, pozoruhodné zahraniční hosty a ještě kvalitní OFF program. To všechno za 6 dní, tak aby se to dalo všechno stihnout a za současné peníze (já vím, chtělo by to - jak jsi napsal na iDN - oslovovat více sponzorů, donátorů atd - zkrátka "zdroje tu jsou", že jo?). To nezní ani trochu reálně. Ale proč si o tom nezadiskutovat.
    Havel a spol. - Veronika Štefanová ze mě na festivalu tahala pro rádio "moudra" jaký byl festival když jsem tam před 16 lety byl poprvé a jaký je dnes. Jasně, že byl jiný. Ale byla i jiná doba. Byl v Čechách jediný, fungoval British Council (dokonce měl v Plzni pobočku), Francouzský institut, Open Soc. Fund a kdoví kdo ještě. A všichni měli peníze a byli jsme pro ně zajímaví. Jenže už nejsme - tedy my jakožto ČR, ne Divadlo. A co s tím?
    a "zpravodaj" - to bych chtěl vidět toho sebevraha, který by psal zpravodaj pro skupinu ostatních profesionálních kritiků? Aby se mu všichni neposmívali, aby nikoho neurazil, aby mu furt (třeba po festivalu někde na internetu) furt něco nevyčítali atd. Já bych do toho teda nešel. Ty jo? A proč jsi to vlastně už dávno neudělal? Třeba každodenním referováním o festivalu na iDN, nebo třeba u nás?
    máš to zkrátka s tou Plzní stejný jako kdysi s diskusema o DN: všichni vědí jak jinak a líp by se to mělo dělat, ale nikomu se to (stejně ani jinak) dělat vlastně nechce.

    OdpovědětVymazat
  32. Uf,
    právě na ty čtenáře myslím, když veřejně diskutuju, ale tady trochu nevím, na koho cílit. Na Vás-autory Nadivadla? Možná... Přece jen ale doufám, že se tato diskuse dostane aspoň k dramaturgům Plzně, když už asi ne víc mezi divadelníky.
    Takže - denní zpravodaj jsem nedělal proto, že mě nikdo neoslovil. Ono to bez honoráře dělat profesionálně nejde, ten dostávají i autoři denního zpravodaje ...next wave..., Flory, Hadriána v HK. Pokud bych byl osloven, určitě bych o tom vážně uvažoval a záleželo by na týmu, který by ten deník dělal. Třeba s Tebou bych do toho šel s chutí. :-)

    Co se týká setkávání se zahraničními tvůrci - jsou festivaly, kde to jde - především festivaly spisovatelů. Tedy by bylo třeba - pokud by o to Plzeň stála - navázat kontakty či se podívat tam. Významného zahraničního hosta mívá i festival Půlměsíc nad Prahou, kterej dělá má žena téměř úplně sama s minimálním rozpočtem.
    Ale jinak co se týká peněz máš recht a vůbec to nezpochybňuju. Donátory mimo oficiální zdroje typu MK a magistráty v podstatě neseženeš, nebo aspoň o takových nevím. To je velká slabina současné doby a velmi špatný odhad tvůrců státní kulturní dotační koncepce v 90. letech.

    OdpovědětVymazat
  33. netočím. copak je jedinou myslitelnou změnou Plzně její přeformování v druhou Floru Olomouc?!

    OdpovědětVymazat
  34. ano, nejsme pro ně zajímaví, to sedí. vztaženo na divadlo (s malým d) - a není to náhodou právem?


    jinými slovy, to že nejsou peníze, o něčem vypovídá - nejen o špatné poltiice státu, ekonomicé krizi nebo lakotnosti donátorů - ale také úrovni toho, co peníze žádá.

    OdpovědětVymazat
  35. Teď se, Vojto,
    nechytám. Chceš říct, že pokud někdo dostal málo na své aktivity, vypovídá to o úrovni toho, na co žádá? Tedy kupříkladu když Komedie dostala málo na to, co žádala, vypovídalo to o úrovni toho, na co žádala?!
    Podle mne to jsou naopak poměrně nespojité nádoby. Velké peníze nemusí znamenat ani vysokou ani nízkou kvalitu. Ale aby vznikl dlouhodobě kvalitní festival, samozřejmě bude potřebovat tomu odpovídající (v případě Plzně tedy velmi vysoké) dotace. Nepochybuju o tom, že je získává a potřebuje i Flora či Nitra, Tanec Praha nebo PDFNJ (což jsou podle mne ty nejkvalitnější velké divadelní festivaly u nás), o západoevropských festivalech nemluvě.

    OdpovědětVymazat
  36. já bych teda upřímně zpravodaj na Plzni nedělal ani za peníze. nebo jinak: nedělal bych ho za peníze, ale jen kdybych měl chuť, vůli a náladu. Jen tak bych ho totiž moh dělat po svým (bez jakýkoli "politiky" a dohadování) a následně nedbat na všechny diskutéry a remcaly.
    letos v Plzni host byl - Klata. A kolik - opakuju - lidí tam bylo a na co jsme se ptali? proč to dělat, když to evidentně nikoho nezajímá?

    OdpovědětVymazat
  37. jo a: tady miř na nás a na naše čtenáře (pokud nutně chceš rozlišovat).
    a nevím co máš pořád s tou dramaturgickou radou? vždyť ty lidi všechny znáš. To si myslíš, že jsou uplně pitomí, že sami neví, že se něco povedlo a něco ne? že nemuseli dělat při přípravě organizačně-finanční kompromisy? máš pocit, že jsou to lidi, co to jen tak naházej do programu a maj to na háku?
    a proč by to tu museli dokola vysvětlovat? tolik toužíš po veřejně projevené lítosti a účinné sebekritice před nastoupeným kolektivem?

    OdpovědětVymazat
  38. Počkej, Jakube,
    nemluvíme každej vo nečem jiným?! Denní zpravodaj není "nezávislé médium", ale zpravodaj vzniklý na zakázku festivalové produkce. Nejsou v něm jen recenze (dokonce nemusejí být vůbec), ale je to reflexe dění a upozornění na stávající a přicházející program. Podstatné bývají rozhovory, reportáže, hlubší informace k programu i k festivalovému dění. To nemůže nahradit žádný festivalový blog zde či jinde.
    A co se týká Klaty - vůbec jsem o diskusi nevěděl a myslím, že takových bylo víc. Koukal jsem se teď do programu a vůbec jsem ji tam anoncovanou nenašel. Mně by třeba Klata velmi zajímal. A stačilo by mi, coby redaktoru DN, kdyby nám produkce nabídla (domluvila) s ním rozhovor. Klata je rozhodně osobnost, která by za rozhovor stála velmi a jsem zvědav, zda a jaký vyjde s ním rozhovor v SaDu. Nebo vyšel či vyjde jinde? DN zvládly pouze záznam oné besedy. Ale to je "o nečem jiném" - hlubší téma ani setkání se nedají simulovat rozhovorem po představení o daném představení nebo o daném tvůrci. Klata by musel mít rovnocenného partnera. Těžko ale mohl na to setkání být někdo z diváků víc připravený. Kdo je vůbec moderoval?

    OdpovědětVymazat
  39. aha, tak do tohohle typu zpravodaje by se mi už vůbec nechtělo. a mám pocit, že ho do značný míry - ovšem bez reflexí - nahrazuje ta speciální příloha MF Dnes, která se tam všude povalovala. Tam bylo rozhovorů požehnaně, i pokusů o určitou reflexi vybraných fenoménů etc. Za svého druhu přílohu k zpravodaji můžeš považovat i "Průvodce inteligentního čtenáře SADu po festivalu divadlo", neboli konvolut recenzí festivalových inscenací, který jsme letos dokonce nabídli i ke stažení.
    A co třeba ty reflexe nahradit otevřenou webovou platformou, kam by mohl psát kdokoli s přítomných, když už se tam sjeli ty profíci. Ale hádej, kdo by tam nakonec psal? Všichni, kdo psát chtějí, už někam píšou a kdo chce diskutovat má taky kde.
    Klata - informace, že bude krátká diskuse visela na nástěnce a před naším představením to i říkali. Moderovala - spíš teda uvedla - to Kamila. Na rozhovor s Klatou nepotřebuju pro SAD Plzeň.
    Pravda ovšem je, že v Plzni mi chybí seznam hostí (nejen zahraničních), který bývá zvykem balit do "tašek".

    OdpovědětVymazat
  40. Vladimír Hulec2. října 2013 v 0:02

    ???
    co kdy kde kdo dokola vysvětloval? Já z festivalového týmu četl jen Michala Zahálku na i-DN. A že se do toho pustil jsem velmi ocenil.

    V (jakékoli) diskusi přece vůbec nejde o to vyvolávat sebekritiku, ale o hledání či pojmenovávání nějakých jevů, stavů, interpretací, jdeo o intelektuální dialog, který někdy může být zajímavý i sám o sobě. Ale - aspoň mně a věřím i většině ostatních - jde především o to zamyslet se, jaký by takto velký festival mohl být a jak jsme vnímali ten letošní. To je přece docela dobré téma i pro lidi, co jsou s festivalem profesionálně spjati. Já nevím jak jiní, ale kdyby někdo diskutoval o festivalu, ve kterém jsem osobně zaangažovaný, budu rád a do diskuse se přidám. Proto možná nechápu, že může volání po diskusi vyvolávat nějaké divení.

    OdpovědětVymazat
  41. Vladimír Hulec2. října 2013 v 0:21

    Každý mluvíme
    - v případě Zpravodaje - o nečem jiném. Já nevidím možnou působivost webu, na který bude psát neoslovený autor nebo se bude objěvovat kdesi ne internetu, ale věřím na profesionálně připravovaný denní zpravodaj. Jistě může a bude využívat i materiály, které byly v oné příloze MfD nebo si podobné dopředu připraví. Ale zahrne i aktuální informace a dění a soustředí mnohé úvahy, reflexe a vznikající témata na jedno přehledné místo.

    A co se týká Klaty, kdo měl lístky na 20. hodinu, asi diskusi ani absolvovat nemohl. Já byl na Páclovi a na Klatu šel hned po něm ve 20h. O diskusi jsem se dozvěděl, až když bylo dávno po ní.

    OdpovědětVymazat
  42. Přijde mi zajímavé, že redaktor iDN si myslí, že aby se soustředily "mnohé úvahy, reflexe a vznikající témata na jedno přehledné místo", potřebuje to papír a nemůže to být "kdesi na internetu".
    A přijde mi zajímavé, že jste přesvědčen, že na i DN by tato diskuse měla větší čtenářský dopad.
    Já věru žádnou potřebu vyhraňovat se vůči iDN nemám, jen si radši povídám tady než tam.

    OdpovědětVymazat
  43. Oboje
    si opravdu myslím.

    :-)


    Přesněji - co se týká onoho prvního - tištěná podoba zpravodajství je důležitá podle mne v době konání festivalu, kdy se Zpravodaj snadno dostane do centra pozornosti i nezaujatých návštěvníků festivalu, kdežto čtení blogů a zpráv na internetu podle mne takový "obecný" (a současně i k živé diskusi připravený) dopad nemá.



    Co se týká onoho druhého "dopadu", asi jsem moc nepochopil existenci Nadivadla. Já je beru jako veřejnou platformu přemýšlení o divadle usilující o co největší otevřenost a dopad v prostoru českého divadla, nikoli jako "popovídání" si (ergo žvásty). To by pak měl spíš existovat uzavřeně třeba na facebooku. Beru účastníky těchto debat jako jistým směrem vyhraněné, ale seriózní partnery veřejného diskursu nad tématem divadlo, a tedy vážně. A předpokládám, že jsem tak vnímáni i další, kteří se k diskusím připojují.
    :-)



    Ale, prosím,
    vraťme se raději k základnímu tématu této diskuse, festivalu Divadlo v Plzni. Nevím, zda se k vám dostaly DN, ale mne tam zaujala hodnocení festivalového programu zahraničními návštěvníky festivalu. Jistě jde o velmi úzký výsek, ale o něčem možná vypovídá. Jaké české inscenace má vůbec smysl nabízet do zahramničí a proč? Mířím tím ke smyslu Plzně jako "showcase" pro dramaturgy evropských divadel a festivalů. V tomto ohledu tak podle mne funguje jen velmi malý zlomek českého programu - v podstatě menší produkce, které se dnes umějí nabízet i samy. Nebo ne?

    OdpovědětVymazat
  44. ne zcela, spíš jsem zmiňoval, že to, že (jako region, jaku kultura), už nejsme pro západní mecenáše tolik zajímaví jako v 90.letech, což píše Jakub, o něčem vypovídá.

    OdpovědětVymazat
  45. Aha,
    tak to jo. Ovšem to je na delší diskusi. A nebyla by asi jen o kvalitě či nekvalitě českého divadla ve vztahu k Evropě či světu, ale třeba i o jeho propagaci, chuti vyjíždět a vůbec o organizačním zázemí. Vždyť právě letos uspěla řada menších nezávislých scén v Edinburghu, Spitfire asi i v USA a řada loutkářů i tanečníků včetně např. TNF jezdí do světa pravidelně.

    OdpovědětVymazat
  46. Kateřina Jírová3. října 2013 v 16:37

    To, že Šoroši a jiné nadace přesunuli své aktivity na východ a jih od Slovenských hranic, je spíše o tom, že z nějakého důvodu usoudili, že jsme na tom lépe než Ukrajina, Afrika, a pásmo Gazy. O kvalitě divadla si myslím to nikterak nevypovídá.

    OdpovědětVymazat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme