čtvrtek 16. ledna 2014

Totiková: Robert Wilson - Videoportréty (Slovenská národná galéria)

W-ideo Wilson
Do Bratislavy konečne dorazil Robert Wilson. Nebude reinterpretovať slovenskú dramatickú klasiku ani uzemňovať temperamnet slovenských hercov v excentrických slowmotion. Slovenská národná galéria prináša hi-tech výstavu jeho Voom portraits. Projekt, pôvodne objednávkový artikel americkej televízie, vypovedá o naše spoločnosti nečakane aktuálne.
Do SNG sa dostali potréty celebrít aj vznešených exotických zvierat. V zatemnených miestnostiach žiaria centrálne umiestenené televízne obrazovky ako oltáriky, podobne ako keď sa vraciam večer domov a z panelákových okien v rovnakom rytme preblikávajú farebné impulzy. Aj doma aj v galérii sa dívam(e) na tváre, ktoré sa stávajú kultom. Neviem prečo, ale aj ja som pocítila akýsi zbožný obdiv k vystavovaným kusom. K Bradovi Pittovi som chcela vstúpiť do filmového dažďa a Ditta von Teese nech mi je učiteľkou ženskosti. Vplyv popkultúry na človeka pevne previazaný s mediálnou oligarchiou skrátka funguje. Rovnako ako slovenská garantka výstavy Petra Hanáková sa aj ja pýtam či sa Wilson v tomto digitálnom opuse vysmieva mojej malosti, keď som prišla hľadieť na nedosiahnuteľných, alebo ktosi tam v pozadí využil Wilsona...

Zo žiarivých obrazoviek sa priamo do tváre dívajú nehybní ľudia, zachytení v dokonalosti momentu. Až po chvíli zisťujem, že len ich časti sa nehýbu, zvyšok tela žije a pracuje. V tme sa ponáram do čudného simulakra, matrixu... Fascinuje ma nielen technická dokonalosť /tak nepríznačná pre strednú Európu/ ale aj paralelný svet na druhej strane. Herci dokonale hrajú svoje roly živých-mrtvých. Najvzrušujúcejší je azda Robert Downey Jr. ako dýchajúce telo v márnici.
Polhodinová prechádzka zákutiami galérie prináša zážitok, v ktorom sa v nepravidlených intervaloch ostro striedajú estetické kategórie krásy, vznešenosti, tragickosti, komična aj hnusu. Výstava znepokojuje. Ale nepohoršuje. Po jej návšteve sa pri obede v reštaurácii budete ešte chvíľu baviť o fyzickej kráse Salmy Hayek a filozofovať či je dnes Wilson umelec, mág alebo stratég.

Robert Wilson. Videoportréty
13. december 2013 - 23. marec 2014
Slovenská národná galéria, Bratislava



Žádné komentáře :

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme