
Slavnostní zahájení festivalu proběhlo před sálem zaplněným do posledního místa a díky přítomnosti herečky Anne-Françoise Josephové v roli tlumočnice se z povinných úvodních proslovů Natálie Preslové, Michala Zahálky a Anežky Večeřové z pořádající Venuše ve Švehlovce stala milá českofrancouzská performance. Kromě poděkování byla vyhlášena cena Grenouille, která se poprvé předá příští rok, a to českým inscenacím, vzniklým na základě francouzskojazyčného textu v průběhu roku 2015. Pro tuto chvíli jsou známými členy poroty Ilona Smejkalová, Veronika Štefanová, David Košťák a Rudolf Leška.

Mise: Clean the world! Kterýkoliv

Takovéto „slavné momenty“ se neustále prolínaly a střídaly s těmi „lidskými“, ve kterých už nefigurují dva hrdinové, ale jen obyčejní lidé. Asi nejsilnější byly chvíle zvnitřnění a pozastavení se nad smyslem celého válečného kolotoče - lítost nad prvním zabitým nepřítelem, okamžitě přebitá udělením medaile, nebo dopis matce psaný z „middle of nowhere“, v obou případech podané bez zbytečného sentimentu.
Výraznou vrstvu inscenace tvoří hudební a zvukový doprovod. Děj je popoháněn s téměř vojenskou přesností. Výrazně rytmizované je nejen pochodování či zvuky spouště a střelby, ale i ryze klaunské výstupy, jako třeba podpisový a razítkovací maratón při rekrutování vojáka do armády. Hudba využívá obehrané šlágry od Lili Marleen až po Singing in the Rain a často balancuje na hraně kýče a vtipu: například v samotném závěru zní při svržení bomby popěvek „…so I‘m happy again“.
A jaký že to měla celá válka smysl? Cíl mise zní jasně: Clean the world! A je jedno, jestli se velící důstojník jmenuje Fidel Castra, jaká ideologii slouží coby záminka nebo jakou řečí se u toho zazní. Oba herci mluvili francouzsky i anglicky, tahle inscenace ale vlastně jazyk nepotřebuje. Nesmyslnosti války i „hrdinskosti“ vojáků lze rozumět kdykoliv a kdekoliv - a v případě tohoto představení se u toho lze ještě bavit.
Zuzana Drnková - Vašáková
655 HJJ 75
Postačí několik podpisů, a z klauna Juana Louise Baroxe (Guillaume Moreau) se stává voják - nebo spíš pouhé číslo 655 HJJ 75. Tím druhým na scéně je jeho nadřízený, kapitán Fidel Castra (Kostas Asmanis). Tempu a spádu inscenace WARPIG dopomáhá nejen metronom, hudba, nahrávky střelby nebo pochodování, ale také střídání kontrastních situací. V jednom okamžiku se herci na scéně chaoticky pohybují za zvuků bitevní vřavy a v dalším následuje téměř romantická večeře či „zamilovaná“ píseň. Představení nemá nijak závratný děj, nabízí spíš postupně gradující spojení krátkých epizod spojených základním tématem – válkou. To je však pomocí stylizace, obhroublých gest a romantizujících „songů“ zlehčováno natolik důsledně, že celek vyznívá především komicky.
Zuzana Holbeinová
Žabí stehýnka
Jelikož se k organizátorům doneslo, že lidé, kteří podpořili festival koupí žabích stehýnek, často nevědí, jak s nimi naložit, přinášíme na závěr první z receptů na přípravu chutných cuisses de grenouilles. Tento způsob přípravy patří k těm nejběžnějším, specialitky přijdou v dalších festivalových reportážích.Na jednu porci budete potřebovat:
8 žabích stehýnek
1 stroužek česneku
svazeček petržele
plátek másla
trošku mouky
Stehýnka nechte rozmrazit a osušte je. Oloupejte česnek, prolisujte ho a smíchejte s nasekanou petrželkou. Obalte stehýnka v mouce. Rozpusťte trochu másla v pánvi, vložte stehýnka a ze všech stran je opečte. Na závěr přidejte česnekovopetrželovou směs, zamíchejte a ponechte několik minut odležet, aby se chuti správně spojily. Podávejte teplé.
Bon appétit!
Pozn.: Vzhledem k použitým surovinám nejsou žabí stehýnka připravená podle tohoto receptu vhodná ke konzumaci před návštěvou festivalu francouzského divadla.
foto:Rosťa Čítek
Žádné komentáře :
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme