neděle 17. března 2019

Švejda: Vladař (MDP - Komedie)

Inscenace Anny Klimešové má dvě symptomatické scény.
Ta prvá proběhne krátce před závěrem. Herci předvedou zhudebněné výňatky z Machiavelliho Vladaře, z tohoto "manuálu" politiky, ze kterých zaznívá charakteristický pragmatický ráz autorových rad vladařům, jak si udržet moc.


Právě pragmatismus bez jakéhokoliv etického úběžníku je - sdělují Klimešová a spol. - kořenem veškeré politické bídy bez rozdílů věků, důvodem zrady ideálů revolucí - Francouzskou počínaje a Listopadovou konče. Inscenace celých předchozích osmdesát minut toto sdělení ilustruje prostřednictvím samostatných autorských výstupů, které s Machiavelliho textem nemají nic společného; Machiavelliho text (sledoval-li jsem pozorně) zazněl v inscenaci právě a jen v tomto jediném výstupu. Koneckonců proč ne - ale mělo by to být divadelně aspoň trochu zajímavé, Napsat ovšem do programu o inscenaci, že je "podle Niccola Machivelliho" je dost nepřesné - možná tak "volně inspirována".
Druhá scéna přichází hned po té první a inscenaci bezprostředně vztahuje k palčivému problému současnosti. Jeden z herců v ní apelativně promlouvá k jakoby bývalým revolučním vůdcům konce osmdesátých let, kteří ve východních zemích pomohli svrhnout totalitní režimy - a dnes jsou z nich autoritativní vůdci de facto stejného střihu jako ti, které tehdy pomáhali odstranit. Scéna svou přímočarou angažovaností připomíná neuralgický okamžik z Hábova Nepřítele lidu, vzniklého před dvěma měsíci tamtéž, když režisér Stockmannovu plamennou kritiku pořádků města nahradil autentickými slovy patnáctileté školačky, která zazněla na konci minulého roku na konferenci o klimatu, a nebo finále inscenace Pravda o 17/11 souboru 11:55 z března loňského roku, ve kterém účinkující "odložili" své postavy a začali mezi sebou diskutovat o tom, co se současnou společenskou situací.... Ani v jednom případě nepochybuji o dobrých úmyslech tvůrců, o upřímné snaze těchto mladých lidí vyjádřit se k tomu, co veřejného je trápí. Jen si myslím, že by se to nemělo dít takovými "antiestetickými" prostředky. A nebo už je opravdu doba zase tak zlá, že umění začíná přicházet zkrátka?

Premiéra 16. března 2019. Více informací o inscenaci zde.
Recenze vyšla 28. 3 v Lidových novinách (k přečtení zde)


 

Žádné komentáře :

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme