čtvrtek 26. října 2023

Škorpil: Cherry Man (Národní divadlo Praha)


 Cherry Man, napsaný pro pražské Národní divadlo, je Vyrypajevovým loučením. Doslova to říká v rozhovoru v programu a ve stejném duchu končí i text sám: „Epocha, ve které se psaly a inscenovaly podobné divadelní hry, skončila. Navždy.“ Co ale jsou ony „podobné divadelní hry“ není moc jasné.

Tom a Jerry (pun zjevně intended) jsou povrchní a k nesnesení afektovaní Američané, Suzanne a Daniel Afroameričané a bývalí sluhové. Jen tedy Daniel je už tak nějak mrtvý, protože se ve vězení zabil zřejmě z lásky k překrásné Astře, kterou zneužil jen pár minut před dosažením plnoletosti. A Bernard, stárnoucí Tomův strýc, se zbláznil, považuje se za rasistického ruského sluhu (rozuměj Firse) a trousí pseudofilosofické věty o višních. Neděje se toho vlastně moc a to, co se stane, se nesluší takto brzo prozrazovat. Hra je plná situačních i slovních fórků, které občas až moc chtivě parodují žánrová a stylová klišé a občas jsou rádoby šokující svou „nekorektností“ (u níž je však až moc patrné, že ji nikdo nemyslí vážně). A je tu i trochu toho mystična, tajemna a neurčitosti. Režie Kashy Jandáčkové tento chaos ještě spíše podtrhává a zvýrazňuje, než aby přidávala na tajemnosti ubíráním prvoplánové čitelnosti jednotlivostí. Není to sice přímo proslavený cukrářský výrobek dvou domácích zvířat, ale zhruba takhle nějak si představuji ve hře zmiňovaný guláš z holubů.

foto Martin Špelda
 
více o inscenaci zde
na to, jaká epocha skončila, se pokusím přijít v příštím čísle SADu


Žádné komentáře :

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme