pátek 31. ledna 2014

Varyš: Končí Činoherní studio?

Činoherní studio Ústí nad Labem dnes uvedlo na svém Facebooku:
  • Vážení diváci a přátelé Činoherního studia. Dnes vás srdečně zveme na pohřeb Činoherního studia. Od 1. února nemáme žádné prostředky na provoz a díky tomu rušíme veškerá naše představení a zastavujeme provoz. Večer od 18.00 budeme všichni v divadle a zodpovíme veškeré dotazy, které případně budete mít. Romeo a Julie bude! Přijďte se s námi rozloučit.
Vychází přitom z aktuální situace, kdy magistrát Ústí nad Labem rozhodl rozdělit (a navíc pozdě) částku v grantovém řízení na dvě, 8 milionů pro "studiové formy činoherního divadla" a 4 miliony pro "činohru na velké scéně", tedy patrně pro Severočeské divadlo opery a baletu. Patřím sice k pravidelným příznivcům zániku různých divadel, v případě ústeckého Činoheráku by to ale byla velká škoda, neb jde o jedno z mála vyhraněných a dramaturgicky myslících divadel v ČR, navíc v kulturně podminovaném kraji severních Čech. podrobněji zde a zde, vyjádření města zde

27 komentářů :

  1. Skutečně pikantní je formulace "Rada města vycházela ve svém rozhodnutí z dlouholeté tradice ústecké studiové činoherní scény, kterou je třeba dále rozvíjet, ale také z potřeby uspokojit kulturní zájmy obyvatel města o divadelní představení na velké scéně."

    OdpovědětVymazat
  2. Vojtěch Varyš31. ledna 2014 v 15:03

    jo, a tady doplňující vyjádření města: http://www.usti-nl.cz/cz/seznamy-zprav/aktualni-informace/vyjadreni-k-financovani-cinohry-usti-nad-labem.html

    OdpovědětVymazat
  3. Vojto, za tenhle odkaz díky. Smích a pláč najednou.

    OdpovědětVymazat
  4. A ještě vyjádření ředitele ČSÚL: http://www.divadlo.cz/vyjadreni-reditele-vladimira-cepka-k-situaci-v-cin

    OdpovědětVymazat
  5. Přečetla jsem si všechny odkazy na Nadivadle a nějak tomu nerozumím. Správní rada tvrdí, že mají peníze do půlky března, ředitel, že do konce ledna. Magistrát vypsal granty - pozdě, chápu - ale co je na tom likvidačního? Z toho, co jsem si přečetla, mám pocit, že divadlo "rozpouští" ředitel.
    Ve velkém kamenném divadle budou za 4 mil. zakládat činohru, když ty peníze nemohou jít na stagionu?
    A už je tedy rozhodnuto, že ČK dostane 8 a Severočeské divadlo 4 miliony?
    ČK nedostává peníze z programu pro profesionální divadla z ministerstva kultury?
    Doufám, že informovanější vysvětlí...

    OdpovědětVymazat
  6. Martin Bernátek1. února 2014 v 9:03

    Činoherní studio bylo pro rok 2013 z programu pro profesionální divadla atd. MKČR podpořeno částkou 725 000 Kč (Severočeské divadlo Ú.n.L. podpořeno částkou 1970 000 Kč). Podrobnosti zde: http://www.mkcr.cz/cz/profesionalni-umeni/granty-a-dotace/program-statni-podpory-profesionalnich-divadel-a-profesionalnich-symfonickych-orchestru-a-peveckych-sboru-2330/

    OdpovědětVymazat
  7. Marie Reslová1. února 2014 v 9:42

    Díky. To má logiku - opera a balet je násobně dražší než činohra. Ale ještě zpět - v rámci ops je ředitel jmenovaný správní radou. Pokud se nepletu, tím rozhodujícím, ale i odpovědným orgánem je právě správní rada. Takže pan ředitel by měl, pokud správní rada tvrdí, že jsou peníze do půlky března, zůstat v klidu a normálně hrát. Přitom může s herci držet stávkovou pohotovost a hledat podporu pro "svoje" divadlo u kolegů, ale pro ho hned pohřbívá, to nechápu. Z ničeho, co jsem četla, nevyplývá, že město chce to divadlo rušit. Někdy je možná dobře zachovat klid, tlačit, vysvětlovat, dělat kampaň, ale nepanikařit. Poradit se s pány z Asociace profesionálních divadel (Šesták, Burian, Doubrava) a nedělat neracionální kroky.

    OdpovědětVymazat
  8. Vojtěch Varyš1. února 2014 v 11:58

    Marie, ono to trochu vychází z atmosféry ve městě, kde snahy to divadlo zlikvidovat jsou už delší dobu a divadlo se vůči městu chovalo vždycky velmi vstřícně, možná už jim taky došla trpělivost. Hlavní je podle mě ta změna pravidel. pravidelně dostávali přímou dotaci, takhle s ní počítá i schválený rozpočet města (!), a najednou, když už rok běží a jsou (patrně) na huntě, se dozvědí, že to nebude 12 miionů, ale 8, a že je nedostanou, ale měli by o ně soutěžit a že peníze nebudeou teď, ale někdy za dva-tři měsíce a kdoví jestli. takovej ten klasickej českej šlendrián, kterým u nás vedení měst, krajů i ministerstva kultury odedávna přistupuje - a v zásadě tohle, a ne nedostatek peněz, přece vždycky napadal třeba DDP v případě Komedie. propána jána, vždyť Čs není spolek nějakých potulných kolotočářů, kteří natahujíruku pro preníze, ale lidi, kzterý si MĚSTO NAJALO, aby pro ně dělali nějakou službu. a teď jim říká, že si je vlastně nenajem nebo za jiný peníze a kdoví jetsli.. je to seriózní jednání? když se k tomu přidá, že divadelníci od radních (města i své správní rady) průběžně slýchává, proč to nedělají jako támhle ti ochotníci, kteří si sami šijí kostýmy a mají vždycky vyprodáno....

    OdpovědětVymazat
  9. Atmosféru chápu. Ale pokud se mají účinně bránit "zvůli" města, je dobré vědět, v čem konkrétně spočívá. Pokud bylo v ústeckém rozpočtu na rok 2014 schváleno jmenovitě pro Činoherní studio 12 milionů, je třeba křičet, že nelze změnit pravidla během ledna, když už běží rozpočtové období. Zveřejnit, kdo takový postup navrhnul, jak ho zdůvodnil a kdo ho odhlasoval.
    V tom vysvětlení města pro MF Dnes stojí, že bylo nějaké přechodové období, v němž vedení divadla mělo zajistit vícezdrojové financování pro Činoherní studio o.p.s. a že se se o to ani nepokusilo. Možná mohli žádat kraj (třeba by se hejtman Bubeníček plácl přes kapsu), možná grant na ministerstvu kultury na konkrétní projekt (nepamatuji si, že by z Ústí v minulých třech letech, kdy jsem tam seděla v grantové komisi, něco z Ústí žádali). Ale je i možné, že se dotace z programu profesionálních divadel s tou grantovou vylučuje... Každopádně je třeba mít jistotu, že fakt ČS zkusilo všechny možnosti. Aby to pak nebylo jako s Pařízkem, který na MK nikdy nepožádal, když mu nabízelo topácké vedení magistrátu navýšení, tak ho odmítl... :-) Zkrátka raději než číst patetická prohlášení bych se chtěla víc dozvědět, jak to všechno bylo a je. Jinak samozřejmě jsem přesvědčená, že ČS má pokračovat...

    OdpovědětVymazat
  10. http://divabaze.cz/rozhovory/58-rozhovory/1067-dva-rozhovory-ohledne-kriticke-situace-cinoherniho-studia.html

    OdpovědětVymazat
  11. Vojtěch Varyš2. února 2014 v 22:42

    Marie, podle mě to úplně převracíš naruby. Nejde přece o nějaký koníček nebo charitativní kalendář, na který se shánějí peníze, při čemž se mají "vyčerpat všechny možnosti", ale o špičkové profesionály, jež si veřejná správa najme na určitou činnost podobně, jako si najme firmu třeba na úklid chodníku, rekonstrukci radnice nebo učitele do místní školy. Příklad s Pařízkem je případný, neboť on cosi dělal, a chtěl na to adekvátní podmínky a finance. pakliže je nedostal, řekl "fajn, půjdu to dělat jinam" .- a šel. podobně v případě ČS by mohlo nějaké město vyfouknout celý ansámbl ústeckým a UnL by mělo z ostudy kabát, Být starostou někde v okolí a mít volné bývalé kino, kulturák nebo i sokolovnu, už bych do Činoheráku volal. nejlepší by samozřejmě bylo, kdyby tro bylo na saské straně hranice, ostatně Severní Čechy nejsou jediný kraj, odkud kultura odešla s odsunem německého obyvatelstva.

    OdpovědětVymazat
  12. Marie Reslová3. února 2014 v 0:21

    No, já nevím, kdo to převrací :-)
    1. Pokud si městský úřad skutečně najal Činoherní studio o.p.s. na určitou činnost, tak jistě existuje nějaká smlouva a v ní jsou i nějaké podmínky - co a za kolik, od kdy do kdy. Tak, jak je to při úklidu chodníku nebo rekonstrukci školy. Já se ale obávám, že taková smlouva neexistuje. Kdyby existovala, mohlo by se Činoherní studio o.p.s. domáhat jejího plnění soudně a nemuselo by se pohřbívat.
    2. Činoherní studio o.p.s. je nezisková organizace, jak jsem pochopila z odkazů, založená Městem Ústí nad Labem. To si také pravděpodobně najmenovalo jako zakladatel správní radu - rozhodující orgán, jemuž je ředitel více či méně podřízen. O jejím složení není na stránkách divadla ani slovo (Dejvické divadlo ji na stránkách má), není tam ani zakládací listina, která vymezuje pravomoci a odpovědnost správní rady a ředitele, dokonce ani výroční zprávy. Zdá se mi, jako by si divadelníci, kteří v něm pracují ne zcela jasně uvědomovali právní subjektivitu a postavení divadla a spoléhali na "zvyková práva". Což je riskantní.
    3. Z právní subjektivity Činoherního studia o.p.s. vyplývá, že Město Ústí nad Labem není povinno financovat jeho činnost a má právo očekávat, že si divadlo bude zajišťovat to tzv. vícezdrojové financování. Stejně tak to očekával pražský magistrát od Pařízka, který měl dokonce s.r.o. Jiná věc je, že by se Město, jako zakladatel, mělo ke "své" o.p.s. chovat korektně, mít s ní dojednáno nějaké jasné výhledové financování a neměnit pravidla na nadcházející v lednu. Toto je největší hřích ústecké radnice.
    4. Místo obecných velkých slov bych čekala adresně pojmenovanou odpovědnost konkrétních lidí.

    OdpovědětVymazat
  13. Vojtěch Varyš3. února 2014 v 12:28

    různý formální pochybení se jistě na straně divadla najdou. možná taky ředitel málo leze radním do prdele. je zajímavý, že problémy mají vždycky divadla, jako je Činoherák nebo Komedie, a ne třeba Městský divadla pražský, že. vsadím se, že kdyby mělo ČS repertoár a la jezerka, žádný potíže s penězma nejsou.

    Faktická poznámka: PKD v Komedii mělo vícezdrojové financování, nezapomeň např. na masivní prostředky ze zahraničí formou koprodukcí, hostování aj.

    OdpovědětVymazat
  14. Což o to, kdyby mělo ČS repertoár jako Jezerka a ředitel to uměl s politiky jako Moša, Hrbek nebo Zajíc, je velmi pravděpodobné (téměř jisté), že by problémy nebyly. V tom s tebou souhlasím na 100%. Ale když už vím, jaké divadlo chci dělat, že budu vadit, musím být taky dost chytrý a obezřetný, abych se nedostal do situace, v jaké je ČS. Minimálně by si měli udělat jasno v tom, jakou mají právní subjektivitu či práva a povinnosti, která s tím souvisejí. Měli by umět jasně definovat v čem ústecký magistrát pochybil. V televizi pořád někdo něco vykřikuje, že chce zachovat divadlo a jaká je to škoda. Voda na mlýn všem, kdo říkají, že "umělci" furt chtějí jen prachy. Napsal jsi, že jsou to špičkoví profesionálové. K tomu ale patří i znalost právního prostředí a jistá diplomatická dovednost (s politiky lze občas vyjít i takovým způsobem, že z toho člověk nemusí zvláčet).
    K PKD - hele já nikdy Pařízkovy výroční zprávy nestudovala, on taky jako majitel a ředitel s.r.o. na rozdíl od o.p.s. ČS a jiných neměl povinnost je zveřejňovat. Kolik si vydělali na zájezdech do Německa a jak to Pařízek pak používal a rozděloval, nevím. Koprodukce se, myslím, nakonec žádná neuskutečnila. Aby bylo jasno: bylo to Pařízkovo právo, ale fakt je, že na MK nikdy o nic nepožádal a mohl, jako žádají Bezruči a vždycky dostanou. A fakt taky je, že si od určité chvíle dofinancování divadla nepřál, že ho radnímu Novotnému odmítl, protože se rozhodl skončit.

    OdpovědětVymazat
  15. Místo "zvláčet" má být zvracet :-)))

    OdpovědětVymazat
  16. velmi CS podporuji, o tom myslim neni ani na techto strankach vedena diskuze, ale souhlasim s pani Reslovou ve vsech bodech. JIsta strizlivost by se mela dostavit. Drzim CS palce!

    OdpovědětVymazat
  17. Vojtěch Varyš3. února 2014 v 14:05

    minimálně Törless koprodukce byl. // obecně myslím, že se nakonec nějak dohodnou a pojede se dál.

    OdpovědětVymazat
  18. Ještě jednou pro pořádek: dvojí vyjádření vedení ČSÚL, ve kterých podrobně a vcelku věcně popisuje důvody svého rozhodnutí skončit i komplikace při financování divadla jsou k přečtení zde: http://www.divadlo.cz/cinoherni-studio-otevreny-dopis-clenum-zastupitels

    OdpovědětVymazat
  19. No, takhle to má vypadat! :-) I když s některými body by se dalo polemizovat (třeba s tím, jak se situaci snažili řešit se správní radou), celek je přesvědčivý. Doufám, že se dohodnou. Ten dělený grant je od počátku zjevná blbost.

    OdpovědětVymazat
  20. Vojtěch Varyš4. února 2014 v 11:29

    http://www.mkcr.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vyjadreni-ministerstva-kultury-k-aktualni-situaci-v-cinohernim-studiu-v-usti-nad-labem--209071/tmplid-228 jak ukazuje ministerská zpráva, o granty MK už žádat nemohli, když měli podporu z jiného programu.

    OdpovědětVymazat
  21. Aspoň je v tomto ohledu jasno - já jsem taky napsala, že nevím, zda lze žádat současně. Ale v té ministerské zprávě je zmínka, která je ještě zajímavější - že město na podzim 2013 odvolalo správní radu. A protože správní rada je v o.p.s. ten rozhodující orgán, zajímalo by mě například, zda jmenovali jinou a zda to bylo v souladu se zakladatelskou smlouvou. A s jakou správní radou to vlastně vedení divadla jednalo?

    OdpovědětVymazat
  22. Vladimír Hulec4. února 2014 v 13:59

    Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  23. Vladimír Hulec4. února 2014 v 17:34

    Pane domácí,
    už jsem to sem jednou - asi před třemi hodinami - psal, ale zatím se příspěvek nezobrazil, tedy ještě jednou odpovídám Marii Reslové z dneška (před 6 hodinami):

    O správní radě ČS Ústí a jejích podzimních městem řízených proměnách se lze dočíst ve Zprávách na i-DN z 10. 10. ( http://www.divadelni-noviny.cz/dalsi-divadlo-pod-kuratelou ) nebo na serveru regionální mutace MfDnes: http://usti.idnes.cz/usti-vymenilo-spravni-radu-cinoherniho-studia-flr-/usti-zpravy.aspx?c=A131009_164407_usti-zpravy_alh

    Zdravím
    vh

    OdpovědětVymazat
  24. Vojtěch Varyš5. února 2014 v 12:43

    ano, tím odvoláním a jmenováním správní rady to právě začalo, ve všech těch textech se to zmiňuje.

    OdpovědětVymazat
  25. Díky, Vladimíre. To jsou důležité kamínky do mozaiky, z nichž si skládám představu o tom, co se v Ústí stalo. ČS nesleduji pravidelně, v posledních dvou letech jsem viděla tři inscenace. Takže mi třeba docela chybí pro úplnou představu čísla z výroční zprávy, která není na webu dostupná, atd.

    OdpovědětVymazat
  26. dobry den, onehda jsem ze zde zapojila do diskuze se souhlasem s vyse uvedenymi prohlasenimi pani Reslove, po dlouhych diskuzich a skutecnem vhledu do problematiky vubec celkove koncepce reseni kulturni politiky v Cechach, musim svuj komet dementovat. Nesouhlasim. Navic jsem si neuvedomila, ze tim nechtene souhlasim i s vyjadrenim k Parizkove Komedii a i jinym jmenovanym. To jen tak jen pro cistotu veci. Sypu si trochu popel na hlavu, ze jsem jedna neuvazene.

    OdpovědětVymazat
  27. :-) Hlavně, že teď už jste si jistá. Ta věc má tolik neznámých a otazníků, že pravdu snad nemůže mít nikdo. Svoje vstupy sem beru jako součást diskuse, během které si sama formuluju názor, nikoliv jako definitivní tvrzení. Já jsem taky nakonec našla výroční zprávy na stránkách ČS - ve zcela nečekaném chlívečku Pro média. Zajímavé čtení.

    OdpovědětVymazat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme