úterý 29. září 2015

Škorpil: Nitra - úterý (Samedi Détente - Vjatlag)

The World Is Bad VI. Znovu do Rwandy. Tentokrát osobněji, s tanečnicí a zpěvačkou Dorothée Munyanezou v inscenaci Samedi Détente neboli Sobota s rozhlasem, postavené na jejích osobních vzpomínkách. Po studeném a neosobním Hate Radio teď se zpěvy, tancem a vyprávěním. A závěrečnou otázkou: „Kde jste byli vy v dubnu 1994?“ pálenou hezky napřímo do publika. Jestli by se v dokumentárním divadle (a nejen v něm) měla za něco dávat okamžitá červená, tak za takovéhle fauly. A to z různých kalkulů jmenuji jen ten nejočividnější. Pokud jde o rwandskou genocidu, pořád jasně vede povídání Diogéna Ntarindy z besedy s tvůrci.
A po efektní Rwandě (oceněné pochopitelně standing ovations; ačkoli kdo ví, třeba se diváci jen chtěli ukázat před přítomným Andrejem Kiskou) do strohého Ruska - Vjatlag, koprodukce kirovského Drama Laboratory a moskevského teatr.doc. Zhruba hodinové čtení zápisků, které si na cigaretové papírky pořizoval v gulagu Lotyš Arturs Strandinš v roce 1942. Pěkně od 1. ledna po 31. prosince. Z malých papírků předčítá u stolu s jen minimem akcí Boris Pavlovič a občas zazpívá Jevgenija Tarasova, která je s ním celu dobu na scéně. Předpokládatelně věcný popis hrůz i drobných radostí. Impulzem k inscenaci bylo zatčení Jevgenijina muže za účast na protiputinské demonstraci na Bolotnom náměstí v roce 2012. Odvezli ho z Kirova a vrátil se za dva a půl roku. Vjatlag je tedy reakcí jeho učitele a jeho ženy na situaci, kdy „někdo blízký náhle zmizí“. A i když už je rodina zase kompletní, inscenaci budou hrát tak dlouho, dokud bude někdo ze spoluodsouzených ve vězení. „Takže asi ještě dlouho.“ dodává na závěr Pavlovič. Ze všech doku-inscenací mi tahle byla vlastně nejsympatičtější. Nejspíš svou jednoduchostí a otevřenu přítomností.
Letošní Divadelná Nitra byla především ve svém zahraničním programu silně konceptuální. Což s sebou nejspíš logicky přineslo i absenci více opravdu divadelních zážitků. Ale na druhou stranu: kdy jindy dostanete šanci promýšlet jeden divadelní žánr tak důkladně a z tolika stran.
Výsledek tohoto promýšlení si přečtete v SADu.



Žádné komentáře :

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme