Stefano Massini napsal rodinnou kroniku rodiny Lehmanů od příchodu
do Ameriky v roce 1850 po nucený prodej jejich investičního impéria o 153
let později. Zvládá to po brechtovsku (a nemusí mu ani na začátku telefonovat),
se spoustou komentářů, vystupování z postav a jiných zcizovacích
prostředků. Navrch přidává řadu refrénů, opakujících se motivů a situací. Aktivity
dravců kapitálu přitom prvoplánově neodsuzuje a dlouho by jim dokonce šlo držet
palce, kdyby jen jeden nevěděl, kam to vše míří a jaká byla role Lehman Brothers
(nejen) ve finanční krizi roku 2008. Ale nakonec přeci jen dojde na –
nevyslovené – poučení, že „kdo chtěl víc, nemá nic“ (čemuž staří latiníci říkají
hybris).
Dočekalova provázkovská inscenace vystačí s poměrně malým a ryze pánským obsazením,
které střídáním rolí ještě podtrhuje onen zcizený charakter. A tam kde jde –
jak se ošklivě říkává – po textu, není jí v podstatě co vytknout
(pominu-li, že některým pánům je ztěží rozumět i v mikroportech). Obešel
bych se ale bez rozehrávání některých vtípků (klausovská parodie, různé jakoby
náhodné osobní „šťouchance“, až příliš „veselé“ hraní dam pány), které inscenaci
spíš tříští, a vůbec od jakési „odvázanosti“ celého představení, které snad má
provést diváka techničtějšími pasážemi, vysvětlujícími bankovní či investiční
principy. Stejně tak zbytné jsou myslím některé ornamenty, především pak
rámování hudebními motivy v podání „vypravěčky“, jež časem zmechaničtí, a samozřejmě i neustálé pršení flitrů z provaziště (bez
kterého se ostatně Michal Dočekal neobešel ani při inscenování tematicky blízkých
textů Davida Harea a Lucy Prebble).
Žádné komentáře :
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme