pondělí 20. srpna 2018

Mikulka: Letní Letná 2018 (Akoreacro + Cirque Inextremiste)

Je libo happy-end nebo spíš menší bagr?


Na úvod Letní Letné jsem viděl dvojici hlavních hvězd letošního ročníku, Extension v podání Cirque Inextremiste a Dans ton coeur od Akoreacro. Vzpomněl jsem si přitom na loňský ročník, kterému vévodila obdobně složená dvojice Collectif Malunés s Forever Hapily a Cirque Alfonse s Barbu. Tedy vynalézavá a originální inscenace, která si ironicky pohrává s očekáváním publika, a proti ní technicky kvalitní, přitom ale vcelku prvoplánově líbivá cirkusová show.

Akoreacro: Dans ton coeur

Inscenaci, jejíž titul lze trochu toporně přeložit jako Ve tvém srdci, sleduje prajednoduchý příběh: ona se seznámí s ním, založí rodinu, pak se rozhádají a nakonec zase smíří. Celé je to prokládáno trochu nesrozumitelnými akčními vsuvkami se skupinou „temných mužů“ (možná to měly být jakési vnitřní běsy, krk bych za to ale nedal) a taky spoustou odlehčených rodinných výjevů, třeba když ona neustále telefonuje a přitom akrobaticky povlává od jednoho domácího spotřebiče ke druhému. Objeví se i cosi na způsob živého javajkového divadla, kdy se v pozici zespoda voděných loutek ocitají oba protagonisté; dvě scény tohoto typu byly na celé produkci formálně nejoriginálnější, panující obsahovou banalitu však nijak zásadně nepozvedly.



Akoreacro své řemeslo umí, akrobatické vsuvky, především závěsy a lety mezi vyvýšenými plošinkami byly obdivuhodné, atmosféru spolehlivě podporovala živá hudba. Stejně tak ale nelze nevidět, že celek trpěl jednou z nejobvyklejších novocirkusových chorob, nepříliš ústrojným spojením pohybových čísel s triviálním příběhem. Jiná věc je, že se Dans ton coeur nijak neostýchá nasadit postupy, které na publikum spolehlivě zabírají, od instantního tajemna přes dojemný happy end až po velmi přímočarou legraci. (Samozřejmě nechybělo ani pár hlášek, pronesených v lámané češtině.) Příležitostí k ošklíbání tak dostává otrlejší nebo jen zkušenější divák celou přehršel, nelze však nevidět, že cíle bylo bezpečně dosaženo: publikum se výborně bavilo i dojímalo a nakonec účinkující odměnilo nefalšovaně bouřlivými ovacemi.





Cirque Inextremiste: Extension 

Další francouzský soubor nabídl šálek docela jiné kávy. Inscenace Extension sice opakuje model, se kterým už se na Letné Inextremiste představil (tři artisté, z nichž je jeden vozíčkář, se navzájem zlomyslně trápí), v porovnání s Dans ton coeur však nabízí nesrovnatelně chytřejší ironii, jemnější práci s postavami a především naprosto samozřejmé spojení dovedností cirkusových a divadelních. Nebo spíš kabaretně-bavičských, dost špatně se to rozlišuje.

Specializací Inextremistů je balancování na prknech, postavených na plynových bombách různé velikosti. Mohlo by se zdát, že to bude v hodinové inscenaci trochu jednotvárné, ale opak je pravdou. Především díky tomu, že nezůstává u pouhého balancování: cirkusové triky jsou úplně přirozeně používány v divadelní situaci, byť třeba jednoduché. Zjednodušeně řečeno, začne se tak, že to dvojice zdravých artistů dává sežrat svému ochrnutému kolegovi, a on jim to pak vrátí i s úroky.



Podstatné je však i to, že Extension toho dokáže nabídnout docela dost i nad tuto základní rovinu. Přítomnost od pasu dolů ochrnutého artisty je zdrojem docela drsných žertů (v úvodu ho kolega doslova nacpe do jakéhosi kýblu, nasadí mu na obličej terč a vyzve diváky, aby se do něj trefovali kuličkami z party-foukaček), všichni tři účinkující navíc živě reagují na publikum a role zlomyslných soků zvládají se sympatickým podehráváním. To hlavní ale přijde poté, co se ochrnutý artista i se svým kýblem pracně odkutálí z pódia: vrátí se totiž jako řidič malého pásového bagru (pro jistotu: malého, ale zcela opravdického) a začne utrpěná příkoří oplácet. Představení pak po řadě peripetií dospěje až k jakémusi sólu „muž s bagrem“, které vyvrcholí absurdní stojkou celého těžkopádného mechanismu.



Bagr je, zdá se, docela oblíbenou novocirkusovou hračkou, jako součást představení se objevil už vícekrát. V tomto případě ovšem nezůstalo u pouhého „mechanického baletu. Tvůrcům Extension slouží ke cti, že nezůstali u technické kuriozity a dokázali neohrabané monstrum zapojit do dění jako sice svéráznou, ale zcela regulérní dvojjedinou postavu.

více viz: Letní Letná 2018  (foto festivalové stránky)

Žádné komentáře :

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme