Kolečko forever
Zůstává pořád stejný. Podařilo se mu však styl, jakým zaujal již na DAMU, prosadit i do takového mainstreamu, jakým je seriál v prime-timu České televize. V Mostu! hovoří stejně nevybíravým jazykem a prohání se po podobně ožehavých tématech jako kdysi. Je velice zdatným fabulátorem, má elementární cit pro dramatičnost, dokáže vše podat v přitažlivé zábavné podobě - a zároveň dotyčný text napsat přesně jakoby "na klíč", na objednávku.
Hlavním tématem Mostu!, na pozadí obligátních vztahových peripetií, jsou předsudky vůči příslušníkům jiných ras (v české kotlině pochopitelně především vůči Romům) i jiného sexuálního založení. Kolečko sděluje, že na jedné i na druhé straně jsou lidé "hodní" a "zlí", že tam i tam kradou, že láska si nevybírá a zamilovat se může každý s každým. Píše - mohli bychom říct - až státotvorně, přesně tak, co je potřeba z veřejnoprávní televize říct.
Dokud je celé vyprávění ponořeno v onom všeprostupujícím komediálně nadsazeném, karikujícím nálevu, je to vlastně i po uměleckém stránce v pořádku. A v řádu téhle lidové zábavy je koneckonců i trocha té romantiky a kýčovitě uslzeného vyústění. Problém nastává v okamžiku, kdy autor chce říct něco opravdu důležitého, kdy začne tlačit na pilu vážnosti - v tu chvíli jeho vyprávění i postavy začnou šustit papírem a stávají se velice průhledně "osvícenskými".
Operuje-li se často Vančurovým "smát se znamená lépe vědět", pak v případě Petra Kolečka a jeho Mostu! platí: "bavit se a vědět to, co už jsme věděli předtím". Jeho humor rozhodně není takovým, který by nějak znejišťoval a kladl otázky. To už bychom asi chtěli od České televize moc.
Žádné komentáře :
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme