Příběh vyvázal z dobového zakotvení, postavy mluví dnešním jazykem a vztahy mezi nimi dostávají jinou dynamiku, nejedná se ale o nějakou výraznou dekonstrukci jako třeba v případě zmiňovaného Fausta. Inscenace je to odvážná, v regionálním divadle může provokovat sexuální otevřeností a nahotou, nic z toho ale není samoúčelné a velmi dobře to slouží hlavním tématům.
Ústřední pár jsou bezostyšní manipulátoři, kteří se opájejí pocity moci, zároveň jsou však viditelně vnitřně zranění a tápající. Karolína Baranová je poživačnou a dominantní markýzou de Merteuil, Filip Jáša hraje Valmonta jako přímočarého svůdce, který svých milostných úspěchů dosahuje spíše vypracovanou muskulaturou než uměním slova. Vztah mezi nimi je jiskřivý, pohlcující a nakonec pro oba zničující. K významné změně dochází v pojetí postavy paní de Tourvel (Eliška Jansová), která se z hluboce věřící osoby stává vášnivou aktivistkou, jež má vždy po ruce ceduli s nějakým heslem k některému ze současných ožehavých společenských témat. Na jednu stranu tento posun trochu snižuje laťku obtížnosti sázky ústředního páru o počestnost paní de Tourvel, na druhou stranu takto pojatá postava více rezonuje s dneškem.
Zvlášť v první polovině je inscenace otevřeně zábavnou podívanou, která milostné manipulace ukazuje s velkou dávkou humoru. Skvostná je v tomto ohledu především scéna nesmělého namlouvání Dancenyho (Matěj Neubauer) a Cecilie (Eva Goldmannová, která pracuje s jazykem dnešní mladé generace). Druhá část je podstatně temnější a konec je hořce ironický – markýza a vikomt se vzájemně zničili, ale na jejich místo už se nezadržitelně derou představitelé mladé generace Danceny a Cecilie. A kolotoč manipulace, který lásku degradoval na mocenský boj, se točí dál...
LUKÁŠ DUBSKÝ
více zde
foto Tereza Jiroušková
Zvlášť v první polovině je inscenace otevřeně zábavnou podívanou, která milostné manipulace ukazuje s velkou dávkou humoru. Skvostná je v tomto ohledu především scéna nesmělého namlouvání Dancenyho (Matěj Neubauer) a Cecilie (Eva Goldmannová, která pracuje s jazykem dnešní mladé generace). Druhá část je podstatně temnější a konec je hořce ironický – markýza a vikomt se vzájemně zničili, ale na jejich místo už se nezadržitelně derou představitelé mladé generace Danceny a Cecilie. A kolotoč manipulace, který lásku degradoval na mocenský boj, se točí dál...
LUKÁŠ DUBSKÝ
více zde
foto Tereza Jiroušková
Žádné komentáře :
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme