středa 10. září 2025

Voska: Tragická historie magistra Jana Fausta (Divadlo Fénix)

Faust jako hledač zkratek


Navzdory dlouhatánskému názvu je faustiáda, kterou uvádí Divadlo Fénix v prostorách Divadla Kámen, docela příjemnou pětasedmdesátiminutovou jednohubkou. Vystačí si vlastně jen se dvěma hlavními postavami: Faustem Vojtěcha Franců a Mefistofelem Lucie Brychtové.


Pod textem, jehož hlavním inspiračním zdrojem je Faust Marlowův, jsou kromě Franců podepsány ještě dramaturgyně Veronika Macková a režisérka Lucia Kajánková. Až na poslední třetinu se Marlowa příliš nedrží a inscenaci to velice svědčí. Veršovanou formu ovšem tvůrčí tým neopouští a doplňuje ji několika vlastními písněmi ve zdařilé interpretaci obou účinkujících. Ale především volí současný jazyk a beze známek nepřípadné naroubovanosti dokáže ladně a rýmovaně žonglovat s pojmy jako investice, kryptoměny nebo know-how.


Fausta v podání Vojtěcha Franců inscenace představuje jako ryze současného chlápka, jehož můžeme znát z médií nebo sociálních sítí: jako člověka, který chce očůrat systém a najít zkratku, jež ho dovede k pohádkovému zbohatnutí, což samozřejmě zapříčiní jeho pád. Do sebe zahleděné Faustovy naivity nevyhnutelně využije Mefistofeles, který ve ztvárnění Lucie Brychtové připomíná představitele manosféry nebo ještě spíše provozovatele pyramidového schématu. Do jeho osidel se mladík chytí a v jedné z nejzdařilejších scén se pro tento pochybný podnik pokouší získat další, ještě naivnější duše. Stačí přece nebožáka okouzlit rádoby fundovanou řečí o investování a podnikatelském záměru, a sám rád svoje peníze vydá – kolikrát jsme se s podobným příběhem v poslední době setkali?


Škoda, že inscenace s blížícím se závěrem slibně rozvíjené téma trochu opouští a přiklání se zpět k Marlowovu textu. Zejména jedna z posledních scén Kajánkové počinu, kdy Faust doráží do Říma a tam se dostane do potyčky s papežem, je režijně nešťastně uchopena jako zmatečný psychedelický výjev, jehož opodstatnění se v kontextu celku ztrácí. A škoda dvojnásobná, že inscenace nenašla větší prostor s lepším ozvučením, než je Divadlo Kámen – velmi solidní herecké i pěvecké výkony by si zasloužily velkorysejší hřiště.

VOJTĚCH VOSKA

více zde
foto Lucia Kajánková

Žádné komentáře :

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme