sobota 14. prosince 2019

Švejda: Smrt obchodního cestujícího (Městská divadla pražská - ABC)

Michal Dočekal hraje Millerovu Smrt obchodního cestujícího, drama ibsenovského půdorysu, dvě hodiny bez přestávky. Není to však proto, že by přišel s nějakou určující jednotnou koncepcí, nějakým jedním tématem, které by si z vícevrstevné a dějově strhující hry vybral (a které by mu proto dávalo důvod předvést ji vcelku), nýbrž že ji vložil do nivelizujícího nálevu televizního rodinného dramatu.



Dočekal (nebo už, řekl bych, dramaturgyně Simona Petrů svými úpravami) osekal ze hry nejrůznější podstatná témata: autorovu kritiku nesplnitelného dostání americkému snu, permanentního celorodinného "života ve lži" či dravého, bezskrupulózního kapitalismu - a zůstalo jen ono povšechně podané rodinné drama. Inscenace projede hrou, aniž by se něčeho pořádně zachytila. Jen občas se jí podaří některou pasáž patřičně dramaticky rozehrát (scénu v restauraci, rodinné "vyříkávání si pravdy"), jen občas nabídne silnější scénickou metaforu (Willyho monolog v závěru s nasvícenou naddimenzovou siluetou herce).
A Miroslav Donutil jako Willy Loman coby hlavní magnet večera? Silný je v přítomném plánu jakožto muž na konci sil - má usebraný, jakoby do sebe zhroucený projev, jeho retrospektivní frajerskost a nabubřelost je však mdlá a i tak trochu typicky donutilovsky estrádní. Herecky inscenaci vévodí Zuzana Kronerová v roli Willyho manželky Lindy: jednoduchá, ale obětavá ženská, opora, která Willymu svým neustálým optimismem dodává energii (to, že nevynikne, že i ona tímhle způsobem sebe i ostatní permanentně obelhává, jde na vrub režiséra), přesvědčivá i v Lindině zoufalství a vzteku, když synové nechají otce samotného v restauraci, a dojemná i v epilogu hry (jak pro inscenaci příznačné: je seškrtán jen na Lindin monolog), když nad hrobem svého muže dojemně hovoří o poslední splacené půjčce na dům.
Dočekal si v MDP jako režisér neklade malé úkoly. Na začátku roku Kushnerovi Andělé v Americe, nyní další "obří" drama. Z jeho Smrti obchodního cestujícího však vznikl jen provozní titul s jedním velkým lákadlem.
Premiéra 14. prosince 2019. Více informací o inscenaci zde.
Recenze vyšla v Divadelních novinách 1/2020 (k přečtení zde)   

Žádné komentáře :

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme