sobota 28. března 2020

Raiterová: A jakou barvu roušky máte vy?

Fascinuje mě, jak rychle se dokáže trh přizpůsobit aktuální situaci. Ať už mluvíme o narychlo „spíchnutých“ okénkách zavřených hospod nebo prodejní strategii RegioJetu, který nabízí ve vlacích místa vzdálená od sebe dva metry, objevily se tyto důmyslné improvizace zkrátka ze dne na den. RegioJet stihl dokonce už i natisknout a vyvěsit plakáty (fotky kvalitou vypadají, pravda, že jsou focené telefonem), stejně tak České dráhy, které se nesmí nechat zahanbit a vybízí k nákupu jízdenek v aplikaci Můj vlak, neboť tím „pomůžete účinně bránit šíření koronaviru,“ jak hrdě hlásá plakát přímo naproti tomu konkurenčnímu ve vylidněné chodbě na Hlavním nádraží.

Pole přizpůsobivosti má ale mnohem šířeji rozhozené sítě, než by kdokoli z vás čekal: při brouzdání internetem jsem včera narazila na články v sekci pro ženy: „Jak jednotlivá znamení zvládají karanténu,“ „Jak by se kdysi zabavily v karanténě celebrity“ a jeden, který mě obzvlášť zaujal, „Bílá, zelená či pruhovaná? Barva roušky o vás řekne vše!“ Ano, skutečně, tato esoterická oblast má už i svou terminologii, nazývá se „rouškomluva“ (podobně jako květomluva), neboť rouška je, cituji, „výkladní skříň individuality člověka.“



Od velmi temných výkladů, „černá – přestože občas bojuji se svou černou Lilith, jsem pln/a vnitřní síly“ (vybrala jsem tu nejdramatičtější, strachem se mi nad klávesnicí klepaly prsty, když jsem zadávala do vyhledávače „Lilith“), přes roztomile bezbranné „hnědá – chci být co nejméně nápadný/á a chci se cítit v bezpečí“, až k optimistickým „modrá – mám naději, že brzy bude lépe“ (dost blbé, že naději má jen modrá).

Ale pozor, rouškomluva je ještě mnohem důmyslnější. Nenabízí pouze výklad barev, ale také vzorů! Medvídci například říkají „jsem rodinný typ,“ rouška s pávy (takovou jsem tedy opravdu ještě neviděla, ale budiž) zase romanticky exaltovaně volá „všechno jednou pomine, ale já jsem věčná.“ Ze vzorovaných mě ovšem nejvíce zaujala proužkovaná se svou půvabně samozřejmou interpretací (na divadle bychom jí vyčinili doslovnost): „snad to vězení brzy pomine.“

Sladkou tečkou je pak už jen didaktická pointa článku "Ať už má však vaše rouška barvu či vzor jakýkoliv, nejdůležitější je, že vůbec nějakou máte." Inu, co dodat, je to radost, půjdu se asi zase pustit do nějaké oblažující činnosti, zkusím třeba něco, co mi radí karanténní horoskop – tedy kupříkladu meditovat nebo zdobit interiér. 

Eliška Raiterová 

foto Irinablok/ jyojohn



Žádné komentáře :

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme