Jakou cestou se vydat?
V A-Studiu je zvykem uvádět inscenace v tematických cyklech. Platí to i pro aktuální adaptaci Murakamiho románu Norské dřevo, která zřetelně navazuje na loňské Na konci století ryb. Konec konců i tentokrát tvoří jádro tvůrčího týmu Lucie Ferenzová (autorka scénáře) a Dagmar Fričová (dramaturgie), které doplnil režisér Jiří Ondra. A nijak zvlášť přitom nezáleží na tom, že skupinka postav, která se zmateně plácá ve vlastních životech, prožívá své potíže v Japonsku. Vizuálně výrazná japonská stylizace, která se uplatňuje zvláště v první polovině inscenace, je spíš ornamentem (v tom se Osobní Fudži zásadně liší od další japonské variace, Zlatého řezu, se kterým prakticky paralelně přišlo Studio Hrdinů).
Se Stoletím ryb má Osobní Fudži společný důraz na erotický podtext a umění pohybu po hraně ironického zlehčování, bezvýchodnosti a deprese: pozadí celého příběhu tvoří nečekaná sebevražda, opakovaně připomínaná nejen v dialozích, ale i zmnoženým motivem oprátky (charakteristicky se vše propojí v oběšené nafukovací panně).
Celkově o poznání lépe vychází druhá polovina, která se více soustředí na ústřední figuru a její rostoucí nejistotu. Richard Fiala je coby blíže neurčený, zdvořilý a lehce defenzivní mladík v obklíčení nevypočitatelných postav, které stupňují naléhavostí, s jakou jej atakují a vnucují mu své postoje ke světu či vztahům. V groteskních polohách své dvojrole se nejvýrazněji blýskne Tereza Švejdová, Václav Hoskovec účinně prohlubuje zmíněné znejisťování tím, že hraje především ženské postavy; s lehkou ironií, bez komediální karikatury.
Osobní Fudži není inscenace úplně sevřená, zvláště v úvodu se trochu vleče; herecky je nicméně velmi solidní a s atmosférou tápavé nejistoty i neustále tušeného osobního krachu dokáže zacházet velmi obratně. A navíc: kde jinde si můžete užít bizarní (byť poněkud falešnou) verzi Sinatrovy sebevědomé odrhovačky My Way v japonštině.
foto Patrik Borecký
O inscenaci jsem hovořil v pořadu Mozaika ČRo Vltava 7. 7 (k poslechu zde mezi 8:11:44 a 8:18:50)
Více informací o inscenaci zde
Žádné komentáře :
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme