Inscenace Ztratili
jsme Stalina, kterou v Dejvickém divadle podle adaptace Daniela
Majlinga režíroval Michal Vajdička má podtitul „groteska z Kremlu“. Jde
však o poněkud matoucí vymezení. Správněji by totiž mělo znít „fraška z Kremlu“.
(A pro ty méně chápavé snad i „řachanda z Kremlu“.)
Komiksová předloha i
její filmové zpracování jsou jistě groteskní. Dobové sovětské politbyro je
sbírka podivných figur, vodka i krev tu tečou proudem, ale zároveň je všude a
ve všem cítit strach, paranoia a především film pak geniálně ukazuje mocenskou
šachovou partii mezi Chruščovem a Berijou. Ostatně jedna z ikonických hlášek
filmu zní: „How can you run and plot at the same time?“, neboli „Jak dokážete
zároveň utíkat a kout pikle?“. Obdobně impozantního výkonu jako filmový
Chruščov v podání Steva Buscemiho ovšem postavy z dejvické inscenace
schopny nejsou. Jak by také mohly, když jsou tu všichni tlustí, hysteričtí a
permanentně ožralí. Ale takoví přeci Rusové a komunisti jsou, ne? A když je
navíc jeden z nich – bůhví proč – homosexuál, musí všechny ostatní ochmatávat,
sahat si do poklopce ledva vidí lepého vojáka a dokonce se mu „omylem“ dostane
vtipného oslovení „Gej-orgii“. Uděláte-li z notně temné grotesky frašku,
přijdete o to podstatné: možnost jakkoli se k zobrazovanému vztáhnout a
odnést si víc než jen laciný a nakonec dosti únavný výsměch.
|
foto Alena Hrbková |
info o inscenaci zde
Žádné komentáře :
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme