úterý 6. listopadu 2012
Varyš: Hořké slzy nad necitelnými pány kritiky (Petra von Kant)
Úvodem malou poznámku: jedna z věcí, která mi na tzv. německém festivalu vždy přináší radost, je prostá skutečnost, že se na jevišti používá němčina. Přitom si vždy bolestně připomenu, že národní obrození byl sice pěkný happening, ale vzal nám jednou pro vždy možnost být součástí nějaké skutečně významné kultury; nehledě na to, že jevištní němčina prostě dobře zní.
Hořké slzy Petry von Kantové se u našich přispěvatelů setkaly s neporozuměním; domnívám se, že tak trochu vyplývá už z předsudků vůči předloze. Fassbinderův text je přímočarý jako dálnice: jedna se zamiluje, druhá jí podlehne, ale trochu toho využívá; až ji pak odmrští a ta první se s tím smiřuje těžce, i proto, že stárne. do toho má problémy s matkou (kdo ne?) a dcerou (dtto).
Kušejova inscenace je také prostá, jakkoli efektní scénické řešení může naznačovat rafinovanost. Rafinovaná je v inscenaci spíš práce s tělem a spodním prádlem; je to cudné, je to dráždivé. Herečky hrají inteligentně, snad až na šaržovitou matku. ani stopy po hysterii, přepjatosti či nivelizujícím forte. Prostě slušně zahraný pěkný text, žádná těžká avantgarda, ale solidní měšťanské divadlo.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku
(
Atom
)
Promiň, ale "druhá jí podlehne, ale trochu toho využívá" - to možná platí v textu, ale v inscenaci je Karin od počátku sprostá odrdinérní mrcha. Vzpomeň si jak mluví, jak sedí, jak se pohybuje. A o tom ty moje výhrady k textu jsou. Na první pohled vidím a vím (protože mi to Kušej cpe před oči) a pak už se jen nedotčeně dívám.
OdpovědětVymazatherečky soudím nehrají inteligentně, ale demonstrativně. Což by nabylo nic proti ničemu, kdyby nedemonstrovaly pořád to samé. Olizování plexiskla mě osobně jako přepjaté připadá. To není gesto/čin vyplývající z podstaty (nebo postavy) ale vnější silácké gesto.
Promiň, ale "druhá jí podlehne, ale trochu toho využívá" - to možná platí v textu, ale v inscenaci je Karin od počátku sprostá odrdinérní mrcha. Vzpomeň si jak mluví, jak sedí, jak se pohybuje. A o tom ty moje výhrady k textu jsou. Na první pohled vidím a vím (protože mi to Kušej cpe před oči) a pak už se jen nedotčeně dívám.
OdpovědětVymazatherečky soudím nehrají inteligentně, ale demonstrativně. Což by nabylo nic proti ničemu, kdyby nedemonstrovaly pořád to samé. Olizování plexiskla mě osobně jako přepjaté připadá. To není gesto/čin vyplývající z podstaty (nebo postavy) ale vnější silácké gesto.
asi to souvisí s tím, jaká přidáváme slovu hodnotící znaménka - mě "sprostá ordinérní mrcha" přijde jako popis té nejpřitažlivější a nejnebezepčnější ženy na světě:-) (což ovšem Karin pro mne nebyla ani minutu/
OdpovědětVymazat