Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund se v padesátých letech
usídlili ve Zlíně, Zikmund tam žije dodnes a je mnohaletým abonentem Městského
divadla. I proto je tedy víc než nabíledni, že se dramaturgie zlínského divadla
rozhodla zpracovat životní osudy těchto legend moderního cestopisu.
Vladimír Fekar se v kompozici textu projevuje jako
bytostný lyrik a soustředí se převážně na kontrast chlapeckých snů o
dobrodružství a reality politických změn doma. První půlka inscenace je hodně
epická, jde v podstatě o sled scének z cest, druhá je pak
nostalgičtější, v lyrických pasážích se zpřítomňují témata marné touhy,
životního zklamání a deziluze.
Ačkoliv by materiál sváděl k rozehrání barevné
podívané, hraje se téměř na prázdné scéně, které vedle promítacího plátna (na
němž se objevují úryvky z cestopisných filmů dua H+Z) dominuje jen bílý model tatrovky
v nadreálné velikosti jako ztělesnění cestovatelských snů. Scénář pracuje
spíše než se situacemi s jejich střípky, s mozaikou historek a
náladových momentů (jako je třeba opakovaně tematizovaný východ slunce nad
pyramidami), které Petr Štindl šikovně režijně ozvláštňuje, ale přesto se
v první půlce po nějakém čase vyčerpají a začnou být zdlouhavé,
v momentech, kdy je potřeba nastínit taky politickou situaci, místy až
banální.
V inscenaci se několikrát cituje výrok Jana Masaryka,
že lidé nejsou ani černí, ani bílí, ale kropenatí. Prizmatem inscenátorů ovšem
Hanzelka se Zikmundem vycházejí téměř běloskvoucí, takže celý příběh je až
mytologizující (což podporují i postavy anděla a čerta neustále provázející
hrdiny). Jen místy scénář nabídne i méně hagiografický pohled, jako když
Hanzelka vzpomíná, že po návratu z cest mu vlastní děti říkaly strejdo a
za půl roku, kdy s nimi po předčasné smrti manželky zůstal sám, se spolu
jen velmi těžko sžívali. Moment je to víc než zajímavý, ale je jasné, že více
takových by příliš narušovalo zvolený rámec vyprávění.
V závěru (kdy si v jakési idylické „zahradě
vzpomínek“ H+Z připomínají, čím vším v životě prošli) inscenátoři balancují už hodně na hraně a je
jen na vnitřním nastavení každého z diváků, jestli mu bude připadat
nostalgicky dojemný nebo kýčovitě sentimentální. Osobně jsem se nakonec
přiklonila k první možnosti. Zcela jistě na tom má zásluhu suverénní
přesvědčivost Radoslava Šopíka a Luďka Randára v hlavních rolích (dobře
ovšem hraje celý soubor).
Jako kluk jsem kariéru pánů H+Z v 50. letech nemohl nesledovat, to tenkrát ani nešlo, média jich byla plná. Také byla ovšem plná případů, že se někdo snažil dostat do zahraničí a byl při té příležitosti zastřelen nebo uvězněn. Viz tzv. kopečkářky ve filmu Skřivánci na niti.
OdpovědětVymazatMoji rodiče ovšem měli k cestovatelským zprávám H+Z jakýsi rezervovaný vztah. V 60.letech jsem už plně chápal proč. Je alespoň náznak této "komplikace" v onom divadelním dílku?
A pokud není, nemělkby být alespoň v jeho kritice? I ve Zlínš se přee potřebují vyrovnat s minulostí, a to nejenom tou baťovskou a slušovickou!