Jan Kolář v posledním čísle
Divadelních novin této sezóny oficiálně oznámil svůj odchod. Konečně!, řeknou
si zajisté jeho kritici, vždyť už také bylo půl hodiny po dvanácté. A skutečně: Divadelní
noviny pod jeho vedením notně přetahovaly, potřeba je „upgradovat“ se jevila (a
jeví) jako palčivá a kdo jiný by měl být za tu situaci odpovědný než
šéfredaktor?
Jan Kolář je příslušníkem generace,
která na profesní dráhu nastupovala v jednom z nejbolestivějších
období společnosti. Plně ještě zažila (relativně) svobodná šedesátá léta, musela
se ale především vyrovnat s nástupem normalizačního režimu, zaujmout
k němu nějaký postoj – a protože byla relativně prostá škraloupu angažmá
v předchozím „kontrarevolučním“ období, záleželo jen na ní, jakou podobu
koexistence zvolí. Pomineme-li varianty odmítnutí režimu nebo naopak vstupu do
jeho služeb, zůstane nám velice široké pole, mající „tisíce odstínů šedé“.
V něm se Jan Kolář pohyboval. A zkušenost z dvacetiletého pohybu na tomto
území si odnesl i do polistopadových let, do šéfování Divadelních novin.