čtvrtek 28. března 2024
Mikulka: Národní sbírka zlozvyků (Losers Cirque Company - Divadlo Bravo)
středa 27. března 2024
Dubský: Macbeth (Horácké divadlo Jihlava)
Voska: Filoktétés. Last minute (Divadlo X10)
Na dovču s Filoktétem aneb Možná, že se mýlím
Občas se mi přihodí, že odcházím z představení, aniž by se mi podařilo pochopit, co a proč se mi tvůrčí tým svou inscenací snažil říct. Tak se stalo i na jednom z prvních uvedeních titulu Filoktétés. Last minute v Divadle X10. Chyba může být na mém přijímači nebo na straně divadla, chtěl jsem to prostě jen zmínit, abych dal na srozuměnou, že k veškerým následujícím řádkům je záhodno přiřadit si výrazy jako možná, pravděpodobně, asi.
neděle 24. března 2024
Škorpil: Cesta dlouhým dnem do noci (Divadlo v Dlouhé)
Zhruba ve dvou jejích třetinách přeruší Burajovu inscenaci Cesty dlouhým dnem do noci umělecko-terapeutická intervence „Sen o terapii“: na scénu vejde terapeut Daniel Wagner a rozestaví židle, na něž usednou herci. Jsou stále ve svých postavách, ale mimo O’Neilův fikční svět a podstatně civilněji odpovídají na celkem očekávatelné otázky. Divák se nedozví nic nového, jen je mu shrnuto, co by jinak – snad složitěji, či méně přímočaře – dokázal vyčíst z náznaků a vodítek obsažených v textu i inscenaci. Osobně považuji tento vstup za zcela zbytečný ornament, který zbytečně (ne-li urážlivě) podceňuje důvtip diváctva i um Eugena O’Neila. Dvojakost této scény, tedy rozlomenost mezi trváním na psychologické věrohodnosti postav a jejich realistickým ztvárněním a inscenátorským vstupem do takto budovaného světa je ale příznačný pro celou inscenaci.
pátek 22. března 2024
Mikulka: Racek (Divadlo Na zábradlí)
Čechov až na kost
Asi jsem nebyl sám, kdo od Havelkova Racka v Divadle na Zábradlí očekával, že režisér klasiku nějakým způsobem „rozstřílí“ (nebo že třeba odkáže na zdejšího, dnes už legendárního Racka Léblova). Nestalo se. Na rozdíl od Havelkova dosti bezradného dejvického pokusu propojit dávnou klasicko-romantickou „bitvu o Hernaniho“ s dnešními kulturními válkami, zůstala Čechovova sonda do světa všeobjímajících frustrací a nepřehledných sporů mezi „starým“ a „novým“ uměním ve tvaru víceméně původním. Věci to bylo ku prospěchu.
pondělí 18. března 2024
Dubský: Soused (Městská divadla pražská)
neděle 17. března 2024
Voska: Ztratili jsme Stalina (Dejvické divadlo)
Kruté žerty se Sověty
Ani mne nejnovější premiéra Dejvického divadla příliš neuchvátila a souhlasím s Jakubem Škorpilem (tady) i Radmilou Hrdinovou, že hlavním kamenem úrazu inscenace Michala Vajdičky je přepísknutá fraškovitost směřující až k řachandě. A ano, obzvlášť ve srovnání se stejnojmenným filmem, který komickou a drsně tragickou rovinu dokázal vybalancovat daleko šikovněji. Přesto si zkusím trochu zahrát na ďáblova advokáta, abych vyzdvihl dva aspekty, které mi v dejvické inscenaci přišly vlastně dost povedené.
pondělí 4. března 2024
Škorpil: Ztratili jsme Stalina (Dejvické divadlo)
Inscenace Ztratili
jsme Stalina, kterou v Dejvickém divadle podle adaptace Daniela
Majlinga režíroval Michal Vajdička má podtitul „groteska z Kremlu“. Jde
však o poněkud matoucí vymezení. Správněji by totiž mělo znít „fraška z Kremlu“.
(A pro ty méně chápavé snad i „řachanda z Kremlu“.)