Neinvenční dramaturgie českého programu festivalů v Plzni a Hradci Králové (jako každý rok, v HK neplatí pro open-air)
Výměna ředitelů v Národním divadle Praha (OČ byl sice odvolán bizarním způsobem,což nemění nic na tom, že se ředitelem neměl nikdy stát; Burian je nepřekvapivá volba, a jakkoli jeho jmenování Petra Kofroně šéfem opery je dobrý nápad, srovnatelnou osobnost v činohře prostě nemáme, i kdyby jí Burian chtěl
nakrásně oslovit)
Töpferovy Vinohrady (každý ředitel, který nepřichází dělat revoluci, nemá v tomhle divadle co dělat)
Optimalizace pražské divadelní sítě (dokud někdo nepřijde s konceptem zrušení 90% pražských divadel a kompletní výměnou všech zaměstnanců ve všech ostatních, pokud možno s doživotním zákazem práce v oblasti kultury, nemá smysl používat slovo "optimalizace" nebo dokonce "reforma" )
Bezvládí v Národním divadle Brno (koho zajímá Brno?)
Setrvávání Jana Koláře na postu šéfredaktora Divadelních novin (Kolář je něco jako Milouš Jakeš a Jan Fischer české divadelní kritiky v jedné osobě)
Vždycky jsem měl problém,
OdpovědětVymazatjak reagovat na plivance. Jednou mne - bylo mi asi sedm - napadl klouček kdesi v NDR na pláži. Chtěl jsem se prát, ale pak jsem si všiml, že je nahatej. Tak jsem se rozesmál a nechal ho být, vždyť je ještě malej.
Jsi jako onen klouček na pláži. Tvá nahota je směšná a současně až dojemná. Sám bych se za ni styděl, už jsem z ní vyrostl. Až si vezmeš plavky a naučíš se vnímat pláž nejen jako kolbiště bžundy, možná si se zájmem s Tebou do toho moře skočím, sjedu divokou vodu, zahraju šachy nebo zapinkám badminton. Takto se ale musím já i všichni nedětští čtenáři, Vojto, nad Tvými plivanci jen trochu rozpačitě pousmát.
Yes.
OdpovědětVymazatPro upřesnění - YES na Hulce, big NOPE a Varyše.
OdpovědětVymazatNa druhou stranu, Vojtěch na své frackovité neurvalosti založil svůj styl, který je čitelný a nesnaží se budit dojem serióznosti. Můžu být naštvaný nebo se poťouchle smát, ale u Vojtěcha vím, s kým mám tu čest (i když používat slovo čest ve spojení s Vojtěchovou permanentní dekonstrukcí je taky poněkud groteskní). Pak tu máme třeba takovou Janu Machalickou, která chce budit dojem, že nám v pravidelných intervalech podává fundovanou zprávu o české kultuře, ale její leckdy/často vulgární a primtivní způsob projevu (zvlášť, když se od kultury vydá komentovat politiku) u mě vyvolává znechucení a pocit estetického zmaru. To není styl, ale neschopnost pracovat se slovem/slohem a především s vlastními emocemi. Takoví kritici jsou podle mého mnohem horší.
OdpovědětVymazatTak si už potřetí čtu Vojtěchův výčet "neudálostí" sezóny. Zdá se mi naprosto výstižný. Jestli ten klouček na pláži na pláži není spíš Vláďa Hulec než Vojtěch Varyš :-)
OdpovědětVymazat1/ CED vznikl a existuje především jako institucionální protiváha "experimentujících" (míněno nekamenných) scén" (zaštiťujících tehdy DHnP a jeho odnože a HaDivadlo, nyní i U stolu) oproti velkým brněnským kolosům ND a MD, vůči nimž neměly zastání. Možná je dnes přežitkem, neumím posoudit, ale jeho likvidací nezávislá brněnská scéna jen těžko něco získá. Spíš by skutečně, myslím, měla do jeho čela nastoupit nová výrazná osobnost a vtisknout mu aktuálnější manažerské a možná i ideové myšlení. Kdyby neodcházel do Prahy, patřil by do jeho čela myslím Petr Štědroň. Ale jistě existují i jiní. Založit něco nového, co by fungovalo obdobně, je - obávám se - do velké míry iluze. Ostatně několik nezávislých divadel v Brně bylo a je - vede se jim vesměs bídně a dorozumět se mezi sebou na nějaké společné strategii, zdá se mi, neumějí. Nebo že by iniciativa Brno kulturní něco vybojovávala? Snaha je. Uvidíme.
OdpovědětVymazat2/ Spíš tady se nabízí "založit něco nového", o což se ostatně v Brně (ne moc úspěšně) pokoušejí. Ač jsme tam letos nebyl, hájím především hradecké Regiony, jež mají - pro pozvání významných zahr. divadel - velice omezený rozpočet a jejich smysl je dlouhodobě spíš v českém teritoriu - završení sezony u nás a pozvání divadel a inscenací, o kterých se mluví, případně které se nemají šanci na větší akci často prezentovat. Mix dobrého průměru a nadprůměru. Díky Open Air (podobný přístup v rámci nezávislé scény) si v HK každý může najít své. Srovnáním např. s Div. Florou Olomouc mají Regiony HK daleko větší nadregionální dopad a přesah.
3/ Právě výměna ředitelů je dost zajímavá (byť pitoreskní). Na místě šéfa činohry - obdobného Kofroňovi v opeře - by se jistě dost jmen našlo na 1. místě samozřejmě D. D. Pařízek). Zajímavá volba by mohla být pozvat někoho ze zahraničí.
4/ Tvrzení "každý ředitel, který nepřichází dělat revoluci (rozuměj do DnV - pozn. vh), nemá v tomhle divadle co dělat" je holá pitomost. Ředitel takového divadla má přicházet s vizí dělat kvalitní divadlo, nikoli revoluci, a kultivovat je k obrazu soudobého divadla. Jak ukazují příklady z okolních zemí, lze to i s respektem k měšťanské tradici daného prostoru.
5/ Vyjádřit se k "dokud někdo nepřijde s konceptem zrušení 90% pražských divadel a kompletní výměnou všech zaměstnanců ve všech ostatních, pokud možno s doživotním zákazem práce v oblasti kultury" ani neumím. To je výrok fracka, který ještě nedorostl k tomu, aby se s ním někdo seriózně bavil.
6/ "Koho zajímá Brno?" - jsem-li divadelní divák, neřku-li publicista, mělo by mě zajímat i divadlio v Šumperku. Co se tam (v Praze, Brně, Šumperku... kdekoli) děje, je odrazem této společnosti. A platí to i opačně: tuto společnost to ovlivňuje.
7/ Výrok o šéfredaktorovi DN - to by redakce seriózního média neměla ani dovolit publikovat a spíš by se měla omluvit. Autor takového výroku je - jak to napsat... - zkrátka hůř něž fracek. Že se někteří vykukové tomu smějí či dokonce takové plivance schvalují, to už je zkrátka smutná, pivně-hospodská česká vlastnost.
bonmoty se nemají dovysvětlovat, tak jen dvě poznámky:
OdpovědětVymazatad hradec, o zahraničním programu jsem nemluvil a Open Air výslovně pochválil; šlo mi o českou dramaturgii programu, která je dlouhodobě problematická.
ad CED - u semaforu, cimrmanů a ypsilonky se taky nebude hledat kdo to o převezme. obecně je mi líto, že se udržují při žiovtě staré věci, místo aby vznikaly nové. leč mířil jsme hlavně proti setrvávání Oslzlého v čele, podle mě spíš než Šědroň (k čemu by šel do CEDu, když měl Redutu, to nedává smysl) by to měl vzít nějaký mladý radikál. Třeba Robin Kvapil nebo Viktorie Knotková.
CED není Husa ani HaDivadlo. CED je zastřešující organizace, která by měla být (neříkám, že je) otevřená novému či - řekněme - tomu experimentujícímu brněnskému divadlu. V žádném případě nelze směšovat CED s typem divadel, jako jsou Semafor, Cimrmani či Ypsilonka, která navíc jsou každé organizačně (právně) zcela odlišná.
OdpovědětVymazatPodle mě ani jedna Tebou navržená osoba (a především provokatér Kvapil) nejsou pro takovou funkci vhodná. Ti nechť si založí vlastní soubor, agenturu či festival a prokážou se organizačně schopní. Souhlasím však, že by měla vzejít z Brna nebo z osob Brnu blízkých. Mně by se zdál vhodný Břetislav Rychlík nebo možná - pokud by měli zájem - Jiří Voráč či Marek Pivovar.
Líbí se mi, že pánové Hulec i Varyš hledají potenciálního ředitele CEDu každý ve své generaci.
OdpovědětVymazatAni jsem si to neuvědomil,
OdpovědětVymazatale něco na tom bude, byť Voráč s Pivovarem jsou ode mne a Rychlíka o něco mladší.
Kdysi jsem ve Voknu psal o své generaci a nazval ji "přeskočenou" nebo "vynechanou", už nevím přesně. Možná je to její úděl...
ještě bych tam viděl Lucii Repašskou.
OdpovědětVymazatOK, CED je zastřešující organizace, ale šéf CEDu je přece šéfem HaDi, U stolu a Husy. A to už jsou divadla spadající minimálně způsobem vzniku do stejné kategorie..... Tak ať se jednotlivé složky osamostatní, to už není tak důležité (ale raději jako eseróčka, ne jako městské organizace - městská divadla, to je něco jako městské vodovody a kanalizace, s tím rozdílem, že městské vodovody a kanlizace obvykle splašky uklízejí, zatímco městská divadla je zhusta produkují)
nejde mi o generaci, byť si v zásadě myslím, že mladým lidem se má dát šance, dokud jsou mladí a drzí, a po pár letech je poslat do prdele dělat něco dospělýho, třeba konzervativní europoslance nebo prodávat beton do Ruska. jeden můj kamarád říká, že testem avantgardy je ne, když to člověk dělá ve dvaceti, ale když mu to vydrží do osmdesáti - mám za to, že Oslzlý, Kovalčuk nebo Morávek svoje avantgardní kořeny, měli-li je kdy, už ztratili dávno.
kdo z dnešních řekněme šedesátníků dělá v našem divadle něco pořádného? nebeský, uhlár, snad ján sedal ...
PS baví mě, že když jsem vyzval, ať CED zanikne a mladí si založí vlastní soubory, Hulec mi vynadal, že to teda ne, a když jsem navrhl Kvapila do čela CEDu, hned mu radí, ať si založí vlastní soubor a do CEDu se necpe...:-)
Vojto,
OdpovědětVymazatasi si nerozumíme, anebo ty nechceš rozumět. CED není umělecký projekt, ale organizační. Oslzlý nikomu do jeho dramaturgie nemluví a ani nemůže. Mluví do ekonomického provozu, rozděluje (a především získává) peníze, možná nějak ovlivňuje chod baráku ve Fanalu a stará se o něj, to nevím, řídí ediční řadu, dokumentaci, možná zařizuje výstavy. Ani hostování ...next wave... nejdou přes něj, ale přes Husu. Takže vést takový kolos by mladej umělec vést jen těžko mohl a asi yb ho to ani nezajímalo. Proto jsem - jako příklady - navrhoval starší generaci, anebo tak zkušeného a už v PDFNJ a Redutou protřelého Petra Štědroně.
Co se týká pohledu na (divadelní) umění jako na něco nedospělého, co má "zkoušet" jen mladej člověk a pak jít "do prdele", to už se asi rozcházíme zásadně. Podle mě naopak má vyspělá společnost umožnit tvůrčí integritu a podpoprovat jak začínající tvůrce, tak ty etablované tak, aby nemuseli prodávat beton v Rusku, ale naopak mohli pokračovat v cestě, kterou nasoupili (z těchto důvodů a s těmito - možná naivními - představami vznikl CED). Avantgardní umělec nemusí být stále avantgardní, aby byl kvalitní.
K Tebou vyjmenovaným bych dokázal přiřadit dost jmen - vedle Tebou "vyoutovaného" Morávka namátkou A. Goldflam, B. Rychlík, J. A. Pitínský, D. Radok, Formani, Petr Kofroň, Petr Nikl, Tomáš Žižka, Miloš Štědroň a třeba i Miroslav Krobot a Hana Burešová... Z vysloveně experimentální scény třeba Nina Vangeli (škoda, že ji poslední dobou nikdo neoslovil) nebo Hubert Krejčí.
Nepřeme se však o jména, jde o princip, který oba vidíme zásadně jinak.
Petr Oslzlý jakožto ředitel CEDu má přece nemalý vliv na personální obsazení, mimojiné postů uměleckých šéfů. A navíc CED není jen Husa, HaDi a Divadlo u stolu, CED je zároveň garantem Projektu CED, který (jak tvrdí www stránky centra) "podporuje a vyhledává umělecké aktivity, organizuje divadelní projekty a festivaly". Zde je jeho přínos minimálně diskutabilní.
OdpovědětVymazatno právě, ředitel CEDu přece určuje umělecké šéfy. a třeba Husa by jeho výměnu potřebovala jako prase drbání.
OdpovědětVymazatjinak soudím, že ředitel divadla má být radikální osobnost, bez ohledu a věk. zpátečnický může být jeho účetní nebo šéf odborů.
s Kofroněm je to pravda. je dobře, že bude šéfem opery ND.
Vojto, tvrzení že mladým by se měla dát šance, dokud jsou mladí a drzí,mě rozesmála. Samozřejmě to možná dřív platilo, ale současná mladá generace je strašlivě přizpůsobivá, kariéristická, s absencí originálního pohledu na svět. Dávat mladým lidem šanci jenom proto, že jsou mladí je v současném stavu rovná cesta k fotrovství.
OdpovědětVymazatZlatá slova. Ještěže my jsme takoví nebejvali.
OdpovědětVymazatJasně, Oslzka taky říkal.
OdpovědětVymazatale to jsme si nerozuměli. jen narážím na případy, kdy se o někom řekne "jo, ten je mladej, nadějenej, tak počkáme deset let, jestli z něj něco bude..." a on většinou za ty léta ten elán ztratí, že jo.
OdpovědětVymazat