Médeia - Slovensko narodno gledališče Maribor
Kontroverzní chorvatský režisér Oliver Frljić rozčeřil české divadelní vody v roce 2018. Tehdy se jeho dvěma inscenacím na festivalu Divadelní svět Brno dostalo nevídané pozornosti, když se v médiích začala přetřásat scéna, v níž Ježíš znásilňuje muslimku. Během představení vtrhli na jeviště členové obskurního spolku s názvem Slušní lidé, kardinál Duka podal na tvůrce i organizátory festivalu žalobu, aniž by inscenaci viděl. A tak Frljićova Médeia ze slovinského Mariboru, kterou zahájil na Hlavní scéně Klicperova divadla letošní festival Regiony, vzbuzovala očekávání, co balkánský provokatér zase vymyslel.
Kdo ovšem čekal nějakou kontroverzi, musel odcházet zklamán. Frljićův výklad antické tragédie nijak šokující není, režisér se snažil vyhmátnout to, co mu dnes připadá nejvíce aktuální. Evidentně má pro Médeiu pochopení, patří přece k utlačovaným. Když titulní hrdinka spustí Internacionálu, tak to chvíli vypadá, že bude režisér do dost solitérní antické hrdinky projektovat své výrazně levicové vidění světa. S tímto revolučním motivem se ale naštěstí už dál nepracuje, nakonec má inscenace jen lehce feministické vyznění. Médeia je vyobrazena jako žena, která se dokázala vzepřít mužům,kteří ovládali její život.
Expresivní interpretaci Euripídovy tragédie zvládne slovinský soubor zahrát jen zhruba za hodinu, představení nabízí hlavně povedený výkon Nataši Matjašec Rošker v titulní roli a několik divadelně působivých obrazů. I bez provokací evidentně Frljić umí udělat slušné divadlo.
LUKÁŠ DUBSKÝ
Foto: Damjan Švarc
Foto: Damjan Švarc
Žádné komentáře :
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme