Ensemble Opera Diversa je mi sympatický svojou vytrvalou snahou robiť operu inak, než je u nás zvykom – hravo, zábavne, divadelne, hoci v malom. Dnes (27. 1. 2013) uviedli v rámci festivalu Opera v Kolowrate svetovú premiéru bábkovej opery Miloša Štědroňa Palackého truchlivý konec podľa hry Huberta Krejčího. Krejčího „vlastenecké leporelo pro loutky“ sa šťastne zišlo so Štědroňovou šantivou, citáciami pretkanou hudbou. Čarom okamihu pôsobili slová o českých vodcoch ako grobianoch holdujúcich alkoholu, za ktorými pobavené publikum rado videlo prezidentskú voľbu. Vôbec sa ku gaudiu publika ťalo do živého a národovectvo flagelantsky šľahalo. Mrzelo ma len, že môj inak obľúbený režisér Tomáš Studený nevedel využiť potenciál, aký mu v tejto persifláži ponúkali bábky – s babrácky pôsobiacimi manekýnmi Sylvy Markovej sa na javisku len formálne mávalo, ale veľmi nehralo. Palacký, ktorý sa stal upírom a aj po smrti hryzie deti v okolí Vyšehradu, takže sa mu musí hlava od tela oddeliť a do srdca osikový hrot zabodnúť, to je predsa téma pre bábkové divadlo!
V rámci večera nazvaného Horrorropery bola uvedená aj staršia inscenácia opery Ondřeja Kyasa a Pavla Drábka Mluvící dobytek aneb Tajemné kosti na texty Huberta Krejčího a Aleša Rolečka. Režisér síce nie je priznaný, ale i tu tušiť Studeného šikovnú ruku, ktorá usiluje o to viesť spevákov k prirodzenému hereckému prejavu, ktorý nedbá len na vokálnu stránku prejavu. Dramatický miniútvar s vtipnou muzikou aj v tomto prípade splnil svoju hlavnú úlohu rozosmiať publikum. Len viac takej životodarnej sily opere!
Ještě bych dodal, že když se zpívající loutkovodič schoval za loutku, jako by najednou zpíval zpoza opony nebo zachumlaný do zimníku.
OdpovědětVymazat