Odliv odnáší jeviště
Nehody se někdy podobají zázrakům popírajícím konvence realistického zobrazování, které bývají po technické stránce skvěle promyšlené a mimové je dlouho ve variacích rozehrávají. Lahev s vínem tu padá k zemi třeba dvě minuty, během nichž si z ní jedena postava stihne například potají pořádně loknout. Jindy ale spojení nesourodých principů neprobíhá hladce a plodí hlavně zranění postav. Mnoho pádů Mickaëla Le Guena například provází scénu, v níž hromotluci obíhají jako baletky kolem stolu a místy naopak vystavují mužně na odiv sílu (Benjamin De Matteïs například vzpírá nad hlavou Le Guena, který ve svíčce udělá klik).
Mimové vyzdvihují věcné zacházení s rekvizitami a potlačují ostatní rozměry situace. Například téměř nerozehrávají vztah mezi postavami (všechny motivace jsou věcné a spojené s otázkou, jak se vyrovnat s nehodami) a ani příliš nezdůrazňují jejich nešikovnost (postavy vaření nekazí, lapsy se jim přiházejí spíš mimoděk). Marée Basse si díky takovému přístupu dokáže ve všech scénách udržet jasný úhel pohledu a vyhnout se schematickým vzorcům. Žádný humorný moment tu není pro sebe sama, ale přesně vyplývá z celkové atmosféry.
Když jsem si pročítala festivalovou anotaci, utkvěla mi věta z jedné citované kritiky: „O nic jim nejde.“ I mě tato myšlenka při představení napadla. Zatímco Taival mě nutil neustále přemýšlet o tom, jaký měli tvůrci asi záměr, inscenaci Marée Basse jsem sledovala s čistou hlavou. Tím získala mé velké sympatie.
Mimové vyzdvihují věcné zacházení s rekvizitami a potlačují ostatní rozměry situace. Například téměř nerozehrávají vztah mezi postavami (všechny motivace jsou věcné a spojené s otázkou, jak se vyrovnat s nehodami) a ani příliš nezdůrazňují jejich nešikovnost (postavy vaření nekazí, lapsy se jim přiházejí spíš mimoděk). Marée Basse si díky takovému přístupu dokáže ve všech scénách udržet jasný úhel pohledu a vyhnout se schematickým vzorcům. Žádný humorný moment tu není pro sebe sama, ale přesně vyplývá z celkové atmosféry.
Když jsem si pročítala festivalovou anotaci, utkvěla mi věta z jedné citované kritiky: „O nic jim nejde.“ I mě tato myšlenka při představení napadla. Zatímco Taival mě nutil neustále přemýšlet o tom, jaký měli tvůrci asi záměr, inscenaci Marée Basse jsem sledovala s čistou hlavou. Tím získala mé velké sympatie.
foto L´Oeil de Paco
info o festivalu zde
Žádné komentáře :
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme