Opilí (Národní divadlo moravskoslezské)
Král umírá (Národní divadlo moravskoslezské)
Už ani den! (Divadlo Mír)
Opilí Vyrypajevův epizodický text je rozhodně zajímavý, i když možná až příliš upovídaný. Zatímco o některých autorech se říká, že jejich texty jsou vysoustružené tak, že tam nepřebývá ani slovo, Vyrypajev pracuje jinak: používá velké množství slov, často záměrně banálních, absurdních či pseudofilozofujících, aby se čas od času vynořila skutečně působivá pasáž o lidském hledání Boha, lásky, životního údělu. Je znát autorův odpor k dnešnímu individualizovanému způsobu života, kdy se lidé bojí převzít zodpovědnost za cokoliv jiného mimo sebe.
Režisér Lukáš Brutovský obklopil komorní scénu Divadla „12“ celkem čtrnácti židlemi, na kterých sedí aktéři jednotlivých příběhů, jež se začnou ve druhé části vzájemně prolínat. Jinak je ovšem scéna prázdná, Vyrypajev sice předepisuje různá prostředí, ve kterých se příběhy odehrávají, Brutovský však divákovu pozornost plně upírá na herce. A těm se velmi slušně daří jedna nesnadná disciplína – zahrát opilost. Po celou dobu si drží alkoholem pozměněnou dikci, občas předvádějí při vrávorání a pádech až akrobatické kousky, nikdy ale nejdou za hranu a nedělají z postav karikatury. Vyzdvihnout si zaslouží hlavně Petra Lorencová v roli Laury, Ivan Dejmal jako Lawrence či Robert Finta v úloze Gabriela.
Král umírá Nevím, zda to bylo festivalovou únavou, nebo zpočátku hodně pomalým tempem, ale udržet pozornost při sledování inscenace Král umírá mi dalo pořádně zabrat.
Ionescův nelehký text se v Ostravě nepodařilo režiséru Vojtěchu Štěpánkovi uspokojivě vyložit. Zůstává poněkud nejasné, o čem chce vlastně hrát. Nejprve to vypadá, že hlavním tématem bude svět, který se rozkládá, zatímco za zdmi paláce se stále „tančí“, i když se vše propadá v chaos. Postupně ale převezme prim osobní linie krále Bérengera I., který prochází různými fázemi umírání – od vzteku přes smlouvání až ke smíření. Právě v závěrečné fázi je inscenace, i díky výkonům Františka Večeři v roli Bérengera a Anny Cónové jako jeho první manželky Markéty, nejsilnější. Večeřovi dramatický oblouk jeho postavy (od silného, autoritativního vládce po umírající stín bývalého tyrana) trochu kazí počáteční aranžmá. Oproti Ionescově hře nevstoupí král na jeviště plný sil: už na začátku představení leží na jevišti přikryt županem a hospodyně Julinka obrys jeho těla obtahuje křídou, jako kdyby policie zakreslovala polohu mrtvého těla.
Už ani den! Divadlo Mír musí jakožto nejmladší profesionální ostravské divadlo neustále obhajovat svou existenci - a dělá to dobře, alespoň soudě dle počtu diváků,
Hra francouzského dramatika Clémenta Michela je klasickou situační komedií, která má slušný potenciál pobavit. Problémem ostravské inscenace je, že režisér Albert Čuba tomuto potenciálu nejspíš zcela nedůvěřoval, a tak si herci sem tam něco přidají. Ačkoliv je Michelova hra bulvární komedií (což není míněno jako negativum), stále je to vkusná věc, kterou ovšem ostravské zpracování občas devalvuje.
Chápu, že v divadle, které se musí z větší části uživit příjmem ze vstupného, je potřeba jít divákovi naproti. Ale v Míru to dělají až příliš okatě, domnívám se, že Michelova komedie by byla divácky atraktivním titulem i bez přehrávání. To se týká hlavně uměleckého šéfa Divadla Mír Štěpána Kozuba. Ten má opravdu nesmírný komediální talent, ale pro jeho další rozvoj může být dost nebezpečné, pokud bude hrát pouze v komediálním žánru. Často viditelně tlačí na pilu, což se sice u diváků setkává s příznivým ohlasem, ale inscenaci to ubližuje. Oč lepší je Kristýna Leichtová, která svou postavu dokáže vtipně obsáhnout i bez pitvoření. Čubova režie je přitom svižná a povedl se i hořký závěr. Škoda toho zbytečného podbízení.
LUKÁŠ DUBSKÝ
festivalové stránky zde
Král umírá (Národní divadlo moravskoslezské)
Už ani den! (Divadlo Mír)
Opilí Vyrypajevův epizodický text je rozhodně zajímavý, i když možná až příliš upovídaný. Zatímco o některých autorech se říká, že jejich texty jsou vysoustružené tak, že tam nepřebývá ani slovo, Vyrypajev pracuje jinak: používá velké množství slov, často záměrně banálních, absurdních či pseudofilozofujících, aby se čas od času vynořila skutečně působivá pasáž o lidském hledání Boha, lásky, životního údělu. Je znát autorův odpor k dnešnímu individualizovanému způsobu života, kdy se lidé bojí převzít zodpovědnost za cokoliv jiného mimo sebe.
foto Radovan Šťastný |
***
Král umírá Nevím, zda to bylo festivalovou únavou, nebo zpočátku hodně pomalým tempem, ale udržet pozornost při sledování inscenace Král umírá mi dalo pořádně zabrat.
foto Radovan Šťastný |
***
Už ani den! Divadlo Mír musí jakožto nejmladší profesionální ostravské divadlo neustále obhajovat svou existenci - a dělá to dobře, alespoň soudě dle počtu diváků,
Hra francouzského dramatika Clémenta Michela je klasickou situační komedií, která má slušný potenciál pobavit. Problémem ostravské inscenace je, že režisér Albert Čuba tomuto potenciálu nejspíš zcela nedůvěřoval, a tak si herci sem tam něco přidají. Ačkoliv je Michelova hra bulvární komedií (což není míněno jako negativum), stále je to vkusná věc, kterou ovšem ostravské zpracování občas devalvuje.
foto Jan Lipovský |
Chápu, že v divadle, které se musí z větší části uživit příjmem ze vstupného, je potřeba jít divákovi naproti. Ale v Míru to dělají až příliš okatě, domnívám se, že Michelova komedie by byla divácky atraktivním titulem i bez přehrávání. To se týká hlavně uměleckého šéfa Divadla Mír Štěpána Kozuba. Ten má opravdu nesmírný komediální talent, ale pro jeho další rozvoj může být dost nebezpečné, pokud bude hrát pouze v komediálním žánru. Často viditelně tlačí na pilu, což se sice u diváků setkává s příznivým ohlasem, ale inscenaci to ubližuje. Oč lepší je Kristýna Leichtová, která svou postavu dokáže vtipně obsáhnout i bez pitvoření. Čubova režie je přitom svižná a povedl se i hořký závěr. Škoda toho zbytečného podbízení.
LUKÁŠ DUBSKÝ
festivalové stránky zde
Žádné komentáře :
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme