Na Divadelním světě jsem poprvé a setkávám se tu s atmosférou, kterou jsem ještě na žádné podobné akci nezažil: jako kdyby tenhle festival vlastně nikdo neměl rád, nebral ho za svůj a nebyl si tak úplně jistý, co s ním.
Samotný program přitom vůbec není marný. Letošní zaměření na inscenace na pomezí hudby a činohry dává smysl a k vidění i ke slyšení už bylo několik dost povedených představení (i propadáků, ale tak už to na festivalech bývá). Jenže o zahraniční hosty místní diváci moc velký zájem nejeví, pokud tedy o nich (a o celém festivalu) vůbec vědí, a na ty domácí brněnské (které jsou rovněž do programu zařazeny) si mohou klidně zajít kdykoli jindy, festival nefestival. A festivaloví hosté, kteří by do Brna přijeli právě kvůli Divadelnímu světu, se tu prakticky nevyskytují.
Více než příznačné bylo opožděné zahájení festivalu: primátor v návalu vtipnosti postříkal několik řad diváků šampaňským a pak oznámil, že jede slavit s fotbalisty na Zbrojovku výročí založení klubu.
Proč a pro koho se tahle akce vlastně koná?
Samotný program přitom vůbec není marný. Letošní zaměření na inscenace na pomezí hudby a činohry dává smysl a k vidění i ke slyšení už bylo několik dost povedených představení (i propadáků, ale tak už to na festivalech bývá). Jenže o zahraniční hosty místní diváci moc velký zájem nejeví, pokud tedy o nich (a o celém festivalu) vůbec vědí, a na ty domácí brněnské (které jsou rovněž do programu zařazeny) si mohou klidně zajít kdykoli jindy, festival nefestival. A festivaloví hosté, kteří by do Brna přijeli právě kvůli Divadelnímu světu, se tu prakticky nevyskytují.
Více než příznačné bylo opožděné zahájení festivalu: primátor v návalu vtipnosti postříkal několik řad diváků šampaňským a pak oznámil, že jede slavit s fotbalisty na Zbrojovku výročí založení klubu.
Proč a pro koho se tahle akce vlastně koná?
Proc a pro koho je myslim dobra otazka, odpoved ovsem neznam -- a co je horsi, obavam se, ze ani organizatori a mesto si tim nejsou zcela jisti..
OdpovědětVymazatno pokud jde o festivalové hosty, tak přinejmenším na účast množství kritiků si žádný ročník nemůže naříkat.
OdpovědětVymazatJde tedy o festival pro kritiky? A není jejich účast dána mimo jiné tím, že o tomto festivalu, na rozdíl od širšího publika, vědí tak nějak "sami od sebe"?
OdpovědětVymazatNevím, jak to bylo v loňských ročnících, ale letos se jednoduše mýlíš, Vojtěchu. Kritiků je nás tady přesně pět - a všichni proto, že jsme byli pozvaní, abychom tu vedli festivalové diskuse (na které nikdo nechodí, ale to je jiná věc). S Plzní, Hradcem a co já vím, se to naprosto nedá srovnávat.
OdpovědětVymazatSměřoval jsem ale spíš k tomu, že existují festivaly, které se dělají především pro místní publikum (jako třeba Hradec) a festivaly, které se dělají především pro hosty (jako třeba Plzeň). Obojí má svou logiku. Ale u Divadelního světa mám podezření, že se dělá jakoby pro všechny a pro nikoho. Ale pro jistotu opakuji ještě jednou: festivalový obsah mě osobně docela mile překvapil. Potíž je v tom, že to celé jaksi visí ve vzduchoprázdnu, mám dojem.
Obávám se, že dokonce i mezi kritiky je nebezpečně mnoho těch, kteří toho o festivalu moc nevědí (nebo o něm nevědí skoro vůbec). A není to tak docela jejich chyba.
OdpovědětVymazatNo, se mi tak nějak zdá, že Divadelní svět Brno je svět sám pro sebe. Potřebuje kritiky? Potřebuje studenty? Potřebuje vůbec někoho? Ozve se někdo?
OdpovědětVymazatnemýlím. na divadelní floře olomouc, dream factory ostrava nebo na zlínském setkání/stretntuie jsem nikdy v životě nepotkal ani těch pět kritiků. a v nitře - pokud jde o ty české - taky ne. jinak DSB je samozřejmě k ničemu.
OdpovědětVymazatNemyslím si, že máš pravdu, Vojtěchu, ale nemá valný smysl, abychom se tu přetahovali o počty kritiků na tom kterém festivalu. Co by mě ale docela zajímalo je, jestli máš nějaké argumenty k tvrzení "DSB je samozřejmě k ničemu" nebo je to opravdu jen názor a nic víc.
OdpovědětVymazatMyslím,
OdpovědětVymazatže DSB má větší ambice než Tebou, Vojto, jmenovaná DF Olomouc a Ostrava a je jiný než zlínské Stretnutie. Čiší z něj ambice DER HK nebo dokonce Divadla Plzeň. Vznikl však v nevhodné době a navíc je zatím, co se propagace i jen v samotném Brně týká, hodně nemotorný.
Přeju mu vše dobré, ale dnes na takový festival obávám se není příhodná doba. Ostatně i návštěvnost DF Olomouc, aspoň té části, na které jsem byl (první tři dny), byla dost tristní. A jet na festival, kde se odehraje za den jediné představení (a to ještě občas již známého odjinud - mám na mysli především Olomouc a Ostravu), je pro v daném městě nežijícího kritika dost časově ztrátové.
Přesto mě překvapuje, že ani v Olomouci ani zřejmě v Brně nechodí místní kritici a studenti divadelních věd, resp. JAMU. To je na pováženou, vždyť pro ně jde o akce ke sledování téměř povinné.
Je to velmi jednoduché. DSB nemá podporu brněnských divadelníků a jiných umělců, a to ani těch, kteří se na něm přímo organizačně podílí. Naopak mnozí tvůrci, včetně mě, akci bojkotují. Pak logicky, festival nemá atmosféru čili na něj diváci nejdou. Je to tím, že byl vytvořen zcela uměle, ba snad na politické zadání ve smyslu "chléb a hry". Jeho součástí je totiž velkolepý (a naprosto pitomý a zbytný) průvod Slavnost masek - důvodem je jediné: přesvědčit Brňany, že Brno je světové a že to v něm žije! Formálně spadá pod Turistické inf centrum (což je v současnosti synonymum pro mocenské zneužívání turismu a kultury pro propagaci politiků), reálně to "musí dělat" městské divadelní příspěvkovky, jejichž zaměstnanci (včetně herců) jsou takto přímo fyzicky "znásilňováni" (něco jako orgie vrcholného úpadku Říma). Nepříspěvková divadla a tvůrci jsou pak v pozici chudáčků, kteří "si mohou zdarma zahrát, aby si pomohli zviditelnit se" (nebo hrají za brutálně snížené ceny a v nevyhovujících technických i organizačních podmínkách)...
OdpovědětVymazatFestivaly
OdpovědětVymazatjsou dobré, špatné a... v Brně
:-)
Odhaduji, že tak „velmi jednoduché“ to přece jen nebude. V posledních dnech jsem se na téma „stav a smysl Divadelního světa“ dlouze bavil s kdekým, s místními i s hosty – všichni mají s festivalem nějaký problém (příznačné je, že na zastánce narazit nelze), ale určitě to všichni nevidí stejně. Ani v tom smyslu, co je špatně, ani v tom, co by se mělo změnit.
OdpovědětVymazatAle je dobře, že Petr Jan Kryštof připomněl zkratku TIC, což je instituce, na jejíž neblahé roli se tu shodnou naprosto všichni. Sám se v tom jako nebrňák moc nevyznám, dokonce jsem znalce místních poměrů hned první den pobavil naivním dotazem, co je to za chlapa, ten Týc, a co provedl, že tu všem tak silně leze na nervy...