čtvrtek 3. října 2013

Mikulka: Citový komediant (Studio Hrdinů)

Rok poté, co Športniki představili jako komunistického světce Jurije Gagarina, podívalo se Studio hrdinů trochu obdobným způsobem na Julia Fučíka. Jan Horák s Michalem Pěchoučkem jsou přitom méně explicitní, zároveň si ale méně vymýšlejí: de facto jen překrouceným a často zcela absurdním způsobem ilustrují či citují citáty z nejrůznějších Fučíkových děl, případně to, co něm řekli či napsali jiní. Výsledné sérii podivně neuchopitelných výjevů se navíc nesnaží dát nějaký zjevný řád nebo chronologii.

Fučíkovská hagiografie není v Citovém komediantovi až na několik výjimek otevřeně parodická, jakkoli je Julek v podání (výborného!) Stanislava Majera setrvale přímý, mužný, optimistický a ideově pevný.
I když jde třeba o oběd, který na brigádě v Sovětském Svazu vaří Maďaři z bodláků, a ze kterého jeho kamarádi v čele z Gustou moc nadšení nejsou. Objeví se sice i otevřeně hrozivé odkazy (třeba odpudivě prolhaný popis vzorové sovětské věznice nebo známá citace Gottwaldova projevu o kroucení krků), silnější jsou však výjevy, rozehrávané s autonomní a náležitě pokroucenou logikou. Třeba Majerovo absurdně dlouhé plazení přes celou scénu a pak zase zpátky, následované přepjatě dlouhým ošetřováním ran (zpětně objasněné banální historkou o pádu z kola). Nebo výtvarně velmi působivé scény s abstraktními projekcemi, které popartově roztříští prostor i postavy, které se v něm ocitnou.

O Fučíkovi ani jeho legendě toho vlastně Citový komediant mnoho neřekne a nejspíš se ani říct nesnaží. Reálnou historickou postavu i všechna témata, která jsou s Fučíkovými životními i posmrtnými osudy spojena, lze ovšem neustále cítit kdesi v pozadí dění a to představení dodává napětí. Inscenace je však silná a často i velmi zábavná především díky schopnosti inscenátorů důsledně rozvíjet svou vlastní, ryze divadelní poetiku, jen velmi málo zatíženou historickými či přísně logickými ohledy.

Více informací zde

 

1 komentář :

  1. Vystihl jste to velmi přesně. To téma, ta postava je totiž na tolikrát na entou přefabulovaná, že z ní skutečně jen zbyly jen fotky, pár prolhaných článků a spisů, 100f unkcí Gusty Fučíkové, park a prázdnota. To, že se obecenstvo dobře bavilo a na několika místech od srdce smálo, a některé scény si ještě na zastávce přehrávalo, jen potvrzuje, že jde o slušný divadelní špílec. To téma je lákavé proto, že je právě tak nekonečně zdeformované a mě se pohled na něj Divadla hrdinů zdál inspirující.

    OdpovědětVymazat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme