pátek 4. října 2013

Mikulka: Radoci letos nebudou

 „Nadační fond Cen Alfréda Radoka neudělí ceny za divadelní a dramatickou tvorbu za rok 2013. K tomuto rozhodnutí vedl jeho členy fakt, že samotné kategorie i způsob rozhodování o jejich laureátech jsou dlouhou dobu neměnné, což na jedné straně posiluje jejich hodnotu, ale občas bývá i důvodem kritiky.“

Pro vysvětlenou: Nadační fond CAR dával své jméno anketě české divadelní kritiky, kterou tradičně organizuje časopis Svět a divadlo. Neudělení radokovských cen tedy znamená, že výsledky sadovské ankety (která i letos proběhne stejným způsobem jako dosud) nebudou nadále spojené se jménem Alfréda Radoka.

Důvodem pro změnu je nespokojenost Rady s dosavadním modelem ankety. Ten je založen na tom, že hlasují „všichni“ divadelní kritici (SAD se snaží oslovit všechny relevantní české autory) a výsledek je určen prostým součtem hlasů. Má to samozřejmě spoustu nedostatků: leckdo leccos nevidí, leckomu se hlasovat vůbec nechce, některé inscenace (pražské, brněnské a ostravské) vidí více kritiků než jiné a mají tudíž větší šanci vyhrát. A taky to má spoustu výhod: je to naprosto průhledné, demokratické, nedá se to zmanipulovat a má to více než dvacetiletou tradici.

Nespokojená rada navrhla model od základů jiný (alespoň podle posledního návrhu, který jsem měl možnost vidět): hlasoval by omezený, pečlivě vybraný okruh kritiků a hlasovalo by se dvoukolově. Ve druhém kole by vítěze určila užší skupina pěti až devíti odborníků. Místo dosavadních kategorií by byly kategorie spíše žánrové (typu činohra, hudební divadlo, alternativa). Je to tedy model, který víceméně odpovídá způsobu, jakým jsou vybírání vítězové Ceny Divadelních novin. Redakci SADu taková změna přišla zcela nepřijatelná, jak věcně, tak s ohledem na tradici.

Nepochybují o tom, že to Nadační fond Cen Alfréda Radoka myslí dobře. Jenže na to jde způsobem, který mi připadá - mírně řečeno - naivní. Představa, že když něco nefunguje ideálně, je nejlepší vymyslet něco úplně jiného, je sice svůdná, ale velmi zrádná. Obehraný bonmot o demokracii, která je „nejhorším způsobem vlády, s výjimkou všech ostatních, které jsme vyzkoušeli“ tady platí velmi přesně. Jako idea vypadá leccos skvěle, ale každý, kdo se kdy zúčastnil nějakého rozhodování podle nově navrženého modelu, by jistě mohl vyprávět mnoho zábavných i hrůzostrašných historek, jak to potom v praxi vypadá. To raději tu „neměnnou“ anketu Světa a divadla v „nespravedlivé“ podobě, v jaké probíhá nyní.

Autor je redaktorem SADu
 

18 komentářů :

  1. co k tomu dodat.

    OdpovědětVymazat
  2. Dária Fehérová4. října 2013 v 14:34

    čo to znamená "všetkých relevantných čekých autorov", ergo kritikov? každý, kto napíše aspoň 1 recenziu ročne, kto je členom združenia kritikov, kto píše do SADu...?
    Nerýpem, len sa pýtam. My máme svoje skúsenosti s odovzávaním cien, kolega Michal Zahálka toho bol tento rok svedkom, na naše kritériá sa asi nepýtal...

    OdpovědětVymazat
  3. kdo napíše více než jednu; prakticky automaticky všichni kdo píšou do tištěných médií (SAD, DN); aktivní členové SČDK.
    funguje to na oslovení SADu (jako organizátora ankety) a samozřejmě, že jde o výběr "v maximální možné míře" kompletní. každý rok se reviduje.
    platí tu i hledisko předpokladu, že ten, kdo v tom roce viděl jen minimum inscenací, netroufne si hlasovat. ale nikdo to samozřejmě nekontroluje

    OdpovědětVymazat
  4. právě se Zahálkou jsme se shodli, že zatímco Slováci si stěžují, že v Doskách hlasuje příliš málo lidí, v Radocích jich hlasuje příliš mnoho, což vede k masivnímu úspěchu mainstreamu a znevýhodňování okrajových věcí, které naopak pravidelně bodují v Doskách. // Nicméně jak z toho ven nevím, cesta navrhovaná Nadačním fondem zjevně vede k daleko horším cílům.

    OdpovědětVymazat
  5. Zdá se mi, že "kauza Radoci" vlastně jen kopíruje to, o čem jsme zde před nedávnem diskutovali v případě plzeňského festivalu a co lze i vztáhnout na někoiik let se vlekoucí "kauzu Divadelní noviny". Existují již mnoho let některé organizační celky, události apod., které byly založeny na nějaké smyslupné ideji, ve svém fungování se ustálily, více či méně se během let různě "upgradují" a více či méně jsou kritizováni. Ptám se ale: jaký má vlastně smysl je nějak razantně měnit? Není potom lepší, když Ti, kteří takové změny iniciují, nezaloží úplně jiné ceny?
    Otázka tedy nezní jen "proč", ale i "kdo". Členy správní rady fondu jsou nyní:
    PhDr. Ingeborg Radok Žádná - předsedkyně
    Mgr. Petra Marková - místopředsedkyně
    Mgr. Petr Christov, Ph.D.
    Karel Král
    Ing. Pavla Petrová
    Ing. Michal Novotný
    Mgr. Hynek Pekárek
    Mgr. Jirí Šesták

    OdpovědětVymazat
  6. myslím, že tyto tři fenomény DN , Plzeň a CAR - jsou naprosto nesouměřitelné, už mírou té "krize"

    OdpovědětVymazat
  7. Vladimír Mikulka4. října 2013 v 14:49

    Taky se mi zdá, že spojovat tuhle věc s Divadelními novinami nebo s plzeňským festivalem není zrovna smysluplné.

    OdpovědětVymazat
  8. Dária Fehérová4. října 2013 v 14:51

    V Doskách hlasuje málo ľudí preto, že tam práve hlasuje "hocikto", zjednodušene povedané... Ale nebudem sem ťahať naše problémy. Postaviť celé ocenenie na úzkej skupine ľudí sa možno dá, ak sa tá skupina bude ročne obmieňať a uvidia VŠETKO - myslím, že to tak robia v Poľsku. 10 ľudí celý rok len vyberá a majú za to €€€. Lenže to je potom už celkom iná cena. Skôr by som videla problém v tom žánrovom rozložení. Nedá sa všetko zaškatuľkovať, viď u nás tú Daubnerovú, to neni ani činohra, ani tanec, hudobné divadlo... A čo potom s tým.
    No, s napätím čítam, nech sa inšpirujem.

    OdpovědětVymazat
  9. obecně je předpoklad, že zvítězí dobré divadlo bez ohledu na žánry. tedy, že zpráva o kvalitní inscenaci se roznese a v tom roce ji uvidí dostatečný počet lidí. U opery to tak funguje. není taky uplně pravda, že by vítezil jen mainstream, jak píše VV, jenže on za mainstream myslím považoval i pařízkovu Komedii a Nebeského :-)
    jakmile se to rozžánruje a zruší přímé hlasování, je logické že přijde uvažování typu, už to dlouho nedostaly loutky, tanec etc... (a třeba i klidně podvědomě). nebo že už podezřele dlouho vítězí Praha etc

    ostatně porotní pokus už v Radocích byl na počátku - opuštěn byl v okamžiku, kdy v anketě vyhrál Ritter Denne Voss, ale porota se rozhodla udělit cenu Jobovi.

    OdpovědětVymazat
  10. sice chápu, jak to Martin myslí, ale taky si se mi zdá, že ta podobnost je jen vzdálená

    OdpovědětVymazat
  11. Pro vysvětlenou (od jednoho z členů správní rady NF CAR) a raději strukturovaně a demokraticky průhledně:

    1. Nadační fond tradičně vyhlašuje inscenační ceny CAR které jsou (aktuálně) udíleny na základě ankety časopisu SAD

    2. O možných dílčích změnách inscenačních cen se v NFCAR diskutuje poměrně dlouhou dobu (a to zjevně déle, než pamatuji jako člen správní rada, která funguje o začátku roku 2012)

    3. Debata na půdě správní rady NF směřuje k tomu, zda a jakým způsobem by bylo možno jedny ze dvou nejvýraznějších tuzemských divadelních cen (tedy vedle Thálií) po dvou desetiletích případně pozměnit a mj. se "přesunout do 21. století" (i s ohledem na existenci a přijímaní cen v jiných uměleckých oblastech) - primárním záměrem debaty není destruovat zavedený model, ale hledat možné varianty

    4. Časopis SAD prostřednictvím svého zástupce v NFCAR, jímž je jeho šéfredaktor, průběžně odmítal jakoukoli diskusi o možných změnách a prosazoval zachování statu quo

    5. Časopis SAD "vyráběl" pro NF CAR (jakožto vyhlašovatele cen) anketu (v níž oslovuje velice široké spektrum takřka všech přispěvatelů SAD a dalších autorů píšících tradičně o divadle) - NF časopisu SAD za uspořádání této ankety platil částku v řádu desítek tísíc Kč.

    6. V rámci diskuse o možných změnách (vč. ekonomických otázek fungování NFCAR, mezi jehož aktivity patří rovněž vyhlašování Dramatické soutěže CAR a s ní spojené Noci autorů) časopis SAD zcela rezolutně odmítl možnost, že by v letošním roce svedl uspořádat anketu za jiných finančních podmínek, příp. bez finančního přispění


    7. (rozhodnutí časopisu SAD - vyjádřené v rámci reakce na TZ NFCAR - o uspořádání ankety i v letošním roce se pak s ohledem na bod 6 může zdát být přinejmenším pozoruhodným)


    8. Návrh, o němž je v komentáři řeč, byl pouze jedním z možných (veskrze pracovních) řešení, která budou nadále diskutována a v žádném případě nereprezentuje hotový, zamýšlený a připravovaný model CAR.


    Ceny Alfréda Radoka (myšleno ty inscenační, o nichž je řeč) si zaslouží diskusi i v širším kontextu - a to jak s ohledem na další ceny udílené v oblasti divadelní tvorby (Thálie, Ceny DN...), tak s přihlédnutím k jejich relevanci, hodnotě a vnímání. Ostatně NF CAR v minulé sezóně uspořádal mj. anketu mezi tuzemskými divadly, jak ona sama CAR vnímají: a výsledky nejsou zdaleka tak optimistické, jak by se mohlo zdát.


    S omluvou za možná nevhodný insiderský komentář

    OdpovědětVymazat
  12. Asi by bylo lepší, kdyby pan Christov prozradil, co si konkrétně představuje pod "přesunem do 21. století". Nápady, které v tomto směru dosud formuloval, by jistě stály za zveřejnění. Stejně tak by mohl zveřejnit i zmíněnou anketu tuzemských divadel (jejíž výsledky nejsou tak pesimistické a hlavně, nejsou relevantní).

    K diskuzím, které na půdě správní rady NFCAR probíhají opravdu dlouho, mohu jen říct, že v nich stále opakuji tři základní stanoviska časopisu Svět a divadlo, která jsem uvedl i v dnešním vyjádření k rozhodnutí správní rady NFCAR (viz www.svetadivadlo..cz).

    Je poněkud nefér tvářit se, že SAD brzdí nějakou "inovaci". Ve skutečnosti nebyla správní rada schopná domluvit se na jasné koncepci Cen Alfréda Radoka, natož, že by si za ní stála, byla ji schopna obhájit i ji případně bez SADu realizovat.

    Časopis Svět a divadlo nikdy pro NFCAR nic nevyráběl. Ani nemohl, protože vše vždy připravoval ve chvíli kdy ani NFCAR netušilo, v jaké bude finanční situaci, nemohl tedy ani uzavírat nějaké smlouvy.

    Dosud jsme chápali naší spolupráci na Cenách Alfréda Rdoka jako partnerství v zásadě dvou institucí. Na jedné straně Aura pontu, který organizuje anonymní dramatickou soutěž, a na druhé nás, kteří děláme anketu, jejíž výsledky určují vítěze inscenačních cen. Nadační fond pak získává prostředky na přípravu, udílení těch cen a ceny samy. Ty peníze NFCAR léta získával z grantů a od soukromých donátorů. Když peníze byly, dostával SAD finance na uspořádání a zpracování ankety, a to maximálně 40.000 (fakt, že SAD pravidelně publikuje články o dramatické soutěži a hry z ní zohledňován nebyl). Pakliže Nadační fond měl peněz málo, nedával nic a neměl-li žádné, platili jsme i výrobu cen.

    V rozhodnutí správní rady NFCAR zrušit inscenační ceny za rok 2013 sice finanční důvody nefigurují a je tedy podloudné to téma vytahovat, ale když už tak pan Christov učinil, musím podotknout, že lže, když tvrdí, že jsem já, tedy SAD odmítl dělat anketu za jiných finančních podmínek či zadarmo. Na dotaz správní rady, zda může SAD slíbit, že anketu udělá zadarmo, jsem jen řekl, že to slíbit nemůže. A slíbit to nemůže, protože nemá ani potuchy, jak na tom bude. Jsme, jak známo, závislí na grantu MKČR a o něm se rozhoduje až v únoru.

    To, co léta platilo, byla vzájemná solidarita institucí zastoupených v NFCAR a snaha získat prostředky na svou základní činnost, do čehož patřila i příprava ankety a její zpracování. Nyní je však ekonomika NFCAR poněkud nerovnovážná. Na anonymní soutěž a specielně na tzv. Noc autorů je peněz dost, na anketu nejsou žádné. A co hůř: NFCAR se to ani nesnaží změnit.
    Karel Král, šéfredaktor časopisu Svět a divadlo

    OdpovědětVymazat
  13. Byl bych docela nerad, kdyby tahle diskuse usnula, když už se do ní oba pánové zapojili. Docela bych, Petře, taky stál o to zkonkretizovat, co je to "přesunout do 21. století" - a možná i načrtnout, v čem je současná podoba CAR tak nevyhovující, že kvůli ní správní rada riskuje roční pauzu a zásadní přerušení kontinuity.

    OdpovědětVymazat
  14. Vladimír Mikulka11. října 2013 v 13:45

    Konkrétní podoba přesunu do 21. století by mě taky zajímala. Zatím jediné konkrétní návrhy byly ty, které jsem popsal v úvodním textu a od nichž se Petr trochu neurčitě distancoval.
    Ale jedna podstatná věc: kontinuita ankety přerušena nebude. Anketa poběží dál v obvyklé podobě, akorát se už od letoška nebude jmenovat Radokovy ceny. A pokud tomu rozumím přespříští rok vzniknou úplně nové divadelní ceny, udělované nějakým novým systémem - akorát, že začnou používat původní název Radokovy ceny.

    OdpovědětVymazat
  15. myslím si, že na Radokových cenách je nejpodstatnější právě ta anketa, takže to, že zůstane, je podstatné, zbytek ani ne. byť akci NF CAR vnímám jako zbytečný trucpodnik.

    OdpovědětVymazat
  16. Milan Šimáček15. ledna 2014 v 12:38

    Radoci by mohli být, SaD má s NFCAR dobrou vůli se dohodnout. Svět a Divadlo dnes potvrdil tuto dohodu:

    OdpovědětVymazat
  17. Stejně je to smutné - v SADu se ceny vymyslely a rozjely, díky SADu získaly respekt a teď se s Karlem Králem, který jediný je u Radoků celou dobu, handrkují lidé, kteří prostě mají zájem se "ujmout" zavedené značky. O CCL slyším poprvé v životě, webovky jsou plné nadnárodních marketingových slintů... Brrr. Skoro bych si přála, aby k dohodě nedošlo.

    OdpovědětVymazat
  18. Nic není, jak na první pohled po půlnoci vypadá :-) Poté, co jsem získala další informace držím palce dohodě, jakkoliv si umím představit, že snadná nebude.

    OdpovědětVymazat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme