Politici - banda jedna zatracená a pokrytecká. Kleist to sice myslel úplně opačně, jeho inspektor shora osvícenecky napravuje pokažené lokální pořádky, ale koho by dnes zajímaly happyendy, že ano. A tak viník v klidu odejde a nebohá Eva v tom na konci inscenace Burgtheateru zůstane úplně sama, všemi opuštěná, navíc jen o vlásek unikne podezřelým návrhům samotného inspektora. Ten sice odhalí a donutí k rezignaci místního kmotra, ovšem s dovětkem, že se pro něj „nějaké místečko najde“.
K tomuto výsledu se inscenace dopracuje skrze trochu klopotnou a často hodně okatě narežírovanou komedii. I když tak úplně jednoduché to není: dlouhé chvíle se neděje nic zvlášť pozoruhodného, pak ale do šeda - a to s obdivuhodnou pravidelností - náhle zasvítí skvělý herecký moment. Především zásluhou Michaela Maertense v roli darebáckého a rychtáře Adama, skvěle zvládnuté figurky však tu a tam předvedou i jeho kolegové. A nad vším hemžením se klene výmluvná, jenže trochu triviální metafora: bílý čtverec „práva“ obklopený záplavou bláta, které postupně zašpiní všechny, kteří se na scéně objeví.
Solidní měšťanské divadlo, které umírněně a velmi nepřekvapivě sdělí přesně to, co se dnes od umírněného, solidního a rozumně angažovaného umění očekává.
K tomuto výsledu se inscenace dopracuje skrze trochu klopotnou a často hodně okatě narežírovanou komedii. I když tak úplně jednoduché to není: dlouhé chvíle se neděje nic zvlášť pozoruhodného, pak ale do šeda - a to s obdivuhodnou pravidelností - náhle zasvítí skvělý herecký moment. Především zásluhou Michaela Maertense v roli darebáckého a rychtáře Adama, skvěle zvládnuté figurky však tu a tam předvedou i jeho kolegové. A nad vším hemžením se klene výmluvná, jenže trochu triviální metafora: bílý čtverec „práva“ obklopený záplavou bláta, které postupně zašpiní všechny, kteří se na scéně objeví.
Solidní měšťanské divadlo, které umírněně a velmi nepřekvapivě sdělí přesně to, co se dnes od umírněného, solidního a rozumně angažovaného umění očekává.
A zase s Tebou nesúhlasím v hodnotení tej inscenácie:-) Ale okrem toho musím odporovať aj tvrdeniu, že u Kleista je ten vrchný sudca nejaký osvietenec, ktorý napráva miestny neporiadok. Všimni si, že už u Kleista ten sudca, akonáhle sa presvedčí, že skutočne všetko smeruje k odhaleniu Adamovej viny, usiluje všemožne o to, aby to "blato" zamietol pod koberec! To nie je žiaden stelesnený ideál!
OdpovědětVymazatTen problém, tedy to v čem se "časy mění" je v onom zametání pod koberec: soudce Adama sesadí a na jeho místo jmenuje (dočasně; nevykonává tedy dokonce svou moc absolutně) zapisovatele. Jaké míto akde se pro Adama najde se - tuším - blíže nespecifikuje. Inscenace byla samozřejmě postavana tak že se rzumělo že bude vykopnut "nahoru". Z hlediska vsi je to ale dobré řešení (jaké jiné bylo?). Měto jako zametání pod koberec nepřipadá.
OdpovědětVymazatA co to uplácení Evy? Původně dobrý skutek umožňující jí vyplatit milého z vojny, dnes pochopitelně zvůle moci udržující občany ve stadiu ovčanů.
Ale vždyť já přece nikde netvrdím, že by inspektor u Kleista představoval nějaký ideál. Ale to, že právě on je napravovatelem nepořádků, a že to činí shora, veden osvíceneneckým ideálem dobré a podle pravidel fungující státní správy, je myslím zcela evidentní. Stejně jako jeho intelektuální i morální převaha nad lokálním darebákem starého střihu.
OdpovědětVymazatZ hlediska samotné inscenace je podle mě problém spíš v tom, že režisérova snaha nechat vyznít závěr přesně opačně než u autora (totiž, že inspektor je jen trochu kutivovanější varianta místního darebáka a ve skutečnosti ho vlastně kryje) má hodně chabé opodstatnění v tom, co se na scéně po většinu doby odehrávalo. A tudíž to působí chtěně a násilně.
A tak trochu pod čárou mě ještě navíc otravuje, že tohle násilí na hře je motivováno snahou říct přesně to, co se dnes sluší říkat: každý, kdo má nějakou funkci, je darebák, může se sice tvářit jako že mu jde o něco dobrého, ale nakonec se stejně ukáže jako grázl.
Tvoji nechuť k paušálnímu odsuzování veřejných činitelů, Vladimíre, sdílím, nejsem si však jistý, je-li úplně správné posuzovat tuto věc v zahraniční inscenaci prostřednictvím aktuální české zkušenosti. Ano, ta změna inspektorova postoje je hodně ostrá (a herec se opravdu dost snaží, aby ji nějak uhrál), ale je uvěřitelná.
OdpovědětVymazatNa uvěřitelnosti změny inspektorova postoje bychom se neshodli, ale jinak máš pravdu: soudím hlavně dle českých poměrů. Jakkoli odhaduji, že to asi nebude v Rakousku zásadně jiné. Ale to opravdu jen odhaduji.
OdpovědětVymazat