Jedna z okřídlených divadelních frází tvrdí, že všechny
škatulky, které se snaží nějak třídit divadlo, jsou zbytečné, protože divadlo
se dělá jen dobré a špatné (a v Brně – ale to pro tentokrát ponechejme
stranou). V nejobecnější rovině se s ní asi dá souhlasit – buď nás
představení z nějakého důvodu zajímá, nebo ne, ale přesto bude problém
poněkud složitější. Ke každé inscenaci přistupujeme předem s jistými očekáváními,
s určitým horizontem předporozumění, řadíme si ji do kontextu své divácké
zkušenosti, v dění na scéně se snažíme zorientovat podle jakéhosi „mustru“,
který si v sobě nosíme a který se s každou novou diváckou zkušeností znovuutváří
a proměňuje. To, že ke každému typu divadla přistupuji s jinými očekáváními,
s jinými nároky, možná i s jinými předsudky jsem si naplno uvědomila
letos v létě na Fringe festivalu v Edinburghu, kde jsem často o
inscenaci, na kterou jsem mířila, nevěděla kromě jejího jména zhola nic. Netušila
jsem, jaký soubor hraje, na jaké bázi působí, pro jaké hraje primárně publikum,
co je to za typ produkce apod. A trvalo mi někdy docela dlouho, než jsem si v sobě
našla cestu, po které k danému představení přistupovat, co považovat za důležité,
nad čím mávnout rukou...
Podobně to je i u amatérského a profesionálního divadla. Nejde
o to, že jedno by bylo horší a druhé lepší (své největší divácké zážitky mám
jak z profesionálního, tak z amatérského divadla), ale od každého
typu divadla prostě očekávám něco jiného. Problém pak nastává, když zavítáte na
tzv. poloprofesionální produkci, protože měřítka najednou jaksi přestávají
fungovat. Je legitimní přistupovat k inscenaci, která má na jednu stranu
profesionální ambice, ale zároveň se potýká s řadou ochotnických problémů,
s nároky, které běžně klademe na profesionální činohru? Olomoucké Divadlo
Tramtarie, kde působí především neškolení herci, si k nastudování dramatizace
Jany Eyrové přizvalo Matěje T. Růžičku,
zakladatele a režiséra Divadla v 7 a půl. Růžička si je dobře vědom limitů souboru, takže oba hlavní představitele nechává pronášet repliky většinou do publika, ztišeným, naléhavým tónem, který má naznačovat, že pod zdánlivou vyrovnaností probíhá emocionální bouře. Na jednu stranu to dobře funguje, na stranu druhou začnou výkony po nějaké době vyznívat příliš monotónně. Navíc v momentech, kdy je potřeba emoci přece jen už „pustit ven“ sice nechybí „opravdovost“, ale často selhává herecká technika.
zakladatele a režiséra Divadla v 7 a půl. Růžička si je dobře vědom limitů souboru, takže oba hlavní představitele nechává pronášet repliky většinou do publika, ztišeným, naléhavým tónem, který má naznačovat, že pod zdánlivou vyrovnaností probíhá emocionální bouře. Na jednu stranu to dobře funguje, na stranu druhou začnou výkony po nějaké době vyznívat příliš monotónně. Navíc v momentech, kdy je potřeba emoci přece jen už „pustit ven“ sice nechybí „opravdovost“, ale často selhává herecká technika.
Problematické je také obsazení vedlejších postav, které
obklopují ústřední dramatickou dvojici. Co naplat, že se Gabriela Veselá jako
Jana Eyrová snaží, seč může, poměrně zásadní dialog s Janem Riversem prostě
nemůže vyjít, když jejímu partnerovi je rozumět každé třetí slovo a jedna
falešná intonace střídá druhou.
Jako odvádění pozornosti od nedokonalých hereckých výkonů pak
působí i prokládání anglicky upjatých dobových dialogů „zcizováky“, kdy si
postavy občas stranou zaklejí či okomentují dění na jevišti. Možná chtěl režisér
zdůraznit, že jsme svědky spíš jakési hry na Janu Eyrovou, ve výsledku to ovšem
spíš působí, jako by se Růžička vymýšlením „kravinek“ snažil zatraktivnit
poněkud jednotvárnou hereckou akci.
Je tedy otázkou, jak se k podobným produkcím stavět a
na základě jakých měřítek je hodnotit.
Všechno výše napsané ale zároveň nemění nic na tom, že scéna
vyznání Rochestera Janě, která si vystačí s jednoduchou obrazností,
minimem scénických prostředků, soustředěním se na obsah sdělení bez režijních a hereckých exhibicí byla jedna z nejsilnějších milostných scén, jaké jsem na divadle
viděla.
Žádné komentáře :
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme